Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

bassie81

Citaat van: Ludo op 11-01-2009 17:13:32
Citaat van: JorritV70 op 11-01-2009 14:33:00
maar aan het begin van de topic hebben ze het over 1 dag sneeuw per het ligt er nu al een week,

ja inderdaad, de sneeuw ligt al een week... langs de weg...  ;D

bij jou misschien..... Hier ligt ook naast de weg niets, ja ijs op de sloten maar daar rijd ik niet...

pwassink

Citaat van: Ludo op 11-01-2009 17:13:32
Citaat van: JorritV70 op 11-01-2009 14:33:00
maar aan het begin van de topic hebben ze het over 1 dag sneeuw per het ligt er nu al een week,

ja inderdaad, de sneeuw ligt al een week... langs de weg...  ;D

Valt idd reuze mee, heb vandaag 15 onafgebroken km's een stel sleetjes meegetrokken achter de roffel, 
gleed best aardig dat spul hoor.. roffel niet, op zijn conti's  ;D

En voor de critici:
foto is idd van gisteren, sleetjes was vandaag, zelfde plaats, alleen moest ik nogal opletten, dus geen plaatjes hiervan.  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Jur

Ik denk dat dit topic op slot kan  :evil: (Als we het topic even doortrekken naar wat is de beste winterband 8))

Ik heb in het zomerbanden topic gister gemeld dat ik mijn winterbanden(ipv spikes (of piggs in het noors)) er weer onderhad ivm afreizen naar NL.
Bij de 'oude' monteren zagen we dat een van de twee Fulda's die er voor onder horen(grootste diepte) twee bobbels op de zijkant had. Ik denk dat ze al een tijd op de binnenkant gezeten hebben en ik het niet gezien heb tot nu we de banden opnieuw op de velg hebben gedrukt. Vandaag moest ik naar Oslo en heb ik uit voorzorg twee nieuwe winterbanden erop gezet:

Nokian Hakkapeliitta R

http://www.nokiantyres.com/tyre?id=10924176&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R

Wat een verschil! Ze rijden tien keer beter dan de Fulda winter banden(weet helaas niet meer precies wel type dacht de supremo oid)
Moet wel bekennen dat de Fulda's 205 breed waren en de Nokian's zijn 195.

Ze hebben de echt test hier doorstaan: op het ijs de berg(nee geen heuvel) oprijden. Met de Fulda's voor kwam ik haast niet naar boven op het ijs. Met de Nokian gaat het super. Ook de tocht naar en terug van Oslo(450km totaal) was een verademing ze sturen ook beter als de Fulda's. Omdat ze minder rolweerstand hebben zijn ze wel wat zoekerig bij spoorvorming. Ik heb ook merkbaar minder brandstof verbruikt, terwijl ik stevig heb doorgereden. Volgens de website zou er 0.5 liter op 100km minder verbruik zijn.
Ik geef deze band echt een 9,5 uit 10 in de catergorie spikelozen.

Dit is de tweede keer dat ik erg in mijn sas ben met Nokian.

Jammer dat je in Nederland niet zo afhankelijk bent van winterbanden :eusa_doh:

viking_in_shorts

Die dingen komen ook vaker als betere uit de testen. Jammer alleen dat ze niet in een 160+ km/u klasse komen :eusa_whistle:
Nokian WR G2 is daarentegen ook wel leuk :eusa_dance:

Jur

Citaat van: viking_in_shorts op 17-03-2009 21:22:01
Die dingen komen ook vaker als betere uit de testen. Jammer alleen dat ze niet in een 160+ km/u klasse komen :eusa_whistle:

Citaat van: viking_in_shorts op 17-03-2009 21:22:01

ik dacht dat deze tot 170kph mochten. Volgens website klopt dit met de R specificatie.

rogerV701998

Citaat van: Turbo-Geek op 16-11-2009 13:49:48
Citaat van: Hans Duiven op 16-11-2009 13:41:36
Citaat van: FGG op 16-11-2009 13:09:53
Ik schaar me hierachter:

Citaat van: Turbobiker op 16-11-2009 12:52:33
Inmiddels is er geen enkele fabrikant meer die die 7 graden grens meldt en ook geen serieuze autotijdschriften meer (in Duitsland in ieder geval). Dus nogmaals: alleen op sneeuw en ijs is een winterband superieur (dus aanzienlijk beter) aan een zomerband. Onder alle andere omstandigheden is een goede zomerband VEILIGER!

Dus voor mij geen winterbanden tenzij ik winterse omstandigheden op zoek in het zuiden van Duitsland of Oostenrijk, maar dat gaat deze winter toch niet gebeuren.

quote mijzelf even:
Ik heb met open ogen  staan kijken tijdens de trainingen voor de Solo ambulance bij Prodrive in Lelystad naar het verschil in remafstand tussen nieuwe winterbanden en nieuwe zomerbanden bij 50 km/uur.
Dan praat je al echt over 8 meter of meer.

Ik zeg: Doen!

Hans

Ik vind dat 8 meter bij 50 km/uur toch wel een significant verschil is in remweg. Verschil in lekker doorfietsen of het ziekenhuis in.
Voornamelijk in de laatste meters vind de meeste vertraging plaats.

Enfin, ik ga niemand wat opdringen.

Waarom jullie dan niet permanent op winterbanden ? Immers het vaker nat en koud dan dat het warm is in Nederland.

Met al die regen van vandaag was ik toch wel blij met de winterbanden... ;D

Turbobiker

Citaat van: JvW op 11-12-2009 12:39:34
Citaat van: Turbobiker op 11-12-2009 11:46:51
Citaat van: JvW op 11-12-2009 10:59:12
Ik vind het wel meevallen. Bij mij gaat veiligheid voor alles omdat ik heel veel op de weg zit (ongeveer 60.000 km per jaar). Mijn zomerbanden waren helemaal versleten, dus anders had ik in twee maanden tijd twee nieuwe sets banden moeten kopen.

Als het je echt om veiligheid gaat, had je 2 sets moeten kopen...

Die tweede set komt dit voorjaar (als er weer wat geld gespaard is).
Zijn winterbanden met warmere temperaturen onveilig dan? Ik had alleen begrepen dat ze dan harder slijten (ivm zachter worden rubber).

Laatste test in Auto Sport:

Winterbanden in sportmaatvoering (225-45-17):

Kortste remweg op droog asfalt (bij minus temperaturen): 42 mtr...

Bij zomerbanden is dat ook bij temperaturen rond de 0 graden nog steeds duidelijk onder de 40 mtr. Nog al een verschil, niet?

Alleen bij sneeuw en ijs presteren winterbanden duidelijk veeeeeel beter, iedere andere omstandigheid niet, zijn dan gewoon minder!!! En dus minder veilig. Begrijp niet dat daar nog steeds discussie over is.
De Tussenpaus

Lampje

Deze week zijn we aan de beurt. Ik heb mijn nieuwe wielbouten binnen (group buy) dus dit weekend gaat het gebeuren ;D

V70geRwin

Citaat van: Turbobiker op 11-12-2009 12:48:16

Laatste test in Auto Sport:

Winterbanden in sportmaatvoering (225-45-17):

Kortste remweg op droog asfalt (bij minus temperaturen): 42 mtr...

Bij zomerbanden is dat ook bij temperaturen rond de 0 graden nog steeds duidelijk onder de 40 mtr. Nog al een verschil, niet?

Alleen bij sneeuw en ijs presteren winterbanden duidelijk veeeeeel beter, iedere andere omstandigheid niet, zijn dan gewoon minder!!! En dus minder veilig. Begrijp niet dat daar nog steeds discussie over is.

Zomerbanden zit ook veel verschil tussen hoe ze reageren als het kouder wordt. Onder mijn lease peug had ik michelins en die konden minder goed tegen de koude dan de brdgestone re050a die ik onder de volvo heb.

De bewering dat een zomerband droog bij 0 graden onder de 40 meter blijft is best een uitdaging lijkt me.

viking_in_shorts

Ja - droog wegdek kan ik me voorstellen, maar hoe zit t met nat wegdek?
Ik merk zelf dat als ik door wat grotere en diepere plassen rij dat met mijn z-bandjes de anti-spin ingrijpt. Doe ik dezelfde plas met mijn w-bandjes is dat niet t geval.

En dat vraag ik me af - dwz dat ik zelf niet het antwoord heb.

Turbobiker

Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2009 13:08:33
Ik merk zelf dat als ik door wat grotere en diepere plassen rij dat met mijn z-bandjes de anti-spin ingrijpt. Doe ik dezelfde plas met mijn w-bandjes is dat niet t geval.

In beide gevallen met nieuw profiel? Zit al verschil tussen natuurlijk.

Voorbeeld uit mijn praktijk:

Michelin Pilot Sport 2, natte Autobahn, 5 graden, 180km/h, gaat niet slecht, af en toe een brandend ESP-lampje.

Dag later, zelfde weer, nu met Michelin winterbanden, type weet ik even niet: ESP werkte vrijwel permanent

Beide banden waren zgan, auto een BMW 535d.

Ook bij zomerbanden zit idd een groot verschil hoe ze met nat om gaan. De Hankook die ik even gereden had waren gewoon levensgevaarlijk. De Kumho's en de Toyo's zijn zeer goed bij nat, die Michelin helemaal niet slecht, hooguit bij plassen iets minder.

Dat gaat natuurlijk ook op voor winterbanden, maar bij droge ondergrond komt het bij iedere test weer naar voren: goede zomerbanden scoren bij iedere temp beter dan alle winterbanden in die test. En ook bij nattigheid is de zomerband vrijwel altijd de betere keuze.

De Falken's die ik had waren boven de 15 graden zeer goed, maar daaronder nam de kwaliteit (grip) zeer snel af. Dat effect merk ik geheel niet bij de Kumho's en Toyo's.

Duidelijk dus dat het ook nog eens band afhankelijk is, dat ik het hier niet over Wan-Li bandjes heb (maar die wil je ook niet als winterband), maar dus over pakweg 125 euro banden

Citaat van: spekkie99 op 11-12-2009 13:04:04
De bewering dat een zomerband droog bij 0 graden onder de 40 meter blijft is best een uitdaging lijkt me.

In die Autosport test hadden ze geen zomerband mee, vorig jaar in een Autobild wel, dar zat de zomerband net onder de 40 en de winterbanden vanaf 44mtr, maar dat waren smallere banden.
De Tussenpaus

viking_in_shorts

Citaat van: Turbobiker op 11-12-2009 13:43:18
Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2009 13:08:33

In beide gevallen met nieuw profiel? Zit al verschil tussen natuurlijk.

Voorbeeld uit mijn praktijk:

Michelin Pilot Sport 2, natte Autobahn, 5 graden, 180km/h, gaat niet slecht, af en toe een brandend ESP-lampje.

Dag later, zelfde weer, nu met Michelin winterbanden, type weet ik even niet: ESP werkte vrijwel permanent

Beide banden waren zgan, auto een BMW 535d.

Ook bij zomerbanden zit idd een groot verschil hoe ze met nat om gaan. De Hankook die ik even gereden had waren gewoon levensgevaarlijk. De Kumho's en de Toyo's zijn zeer goed bij nat, die Michelin helemaal niet slecht, hooguit bij plassen iets minder.

Dat gaat natuurlijk ook op voor winterbanden, maar bij droge ondergrond komt het bij iedere test weer naar voren: goede zomerbanden scoren bij iedere temp beter dan alle winterbanden in die test. En ook bij nattigheid is de zomerband vrijwel altijd de betere keuze.

De Falken's die ik had waren boven de 15 graden zeer goed, maar daaronder nam de kwaliteit (grip) zeer snel af. Dat effect merk ik geheel niet bij de Kumho's en Toyo's.

Duidelijk dus dat het ook nog eens band afhankelijk is, dat ik het hier niet over Wan-Li bandjes heb (maar die wil je ook niet als winterband), maar dus over pakweg 125 euro banden

De situatie waarnaar ik refereerde is een plas in een bocht waar je met zo'n 70-80 km/u doorheen gaat. Ik schat dat hij zo'n 2 á 3 cm diep is en een meter of 6 lang. De auto krijgt daar best wel een opdonder en ieder ander zou met een grote boog om de plas heenrijden :eusa_shifty:

Maar - de Z-banden hadden wel wat minder profiel (2 seizoenen oud) en zijn P-Zero Nero's in (uit mn hoofd) 225-45-17. De W-banden zijn Nokians WR G2 van 1 seizoen oud in (weer uit mn hoofd) 215-50-16. Volgens mij beide goede tot zeer goede banden.

Natuurlijk telt het verschil in breedte mee, maar in mijn belevenis zijn winterbanden vaak (bijna altijd) kleiner / smaller dan zomerbanden, dus ik vind eigenlijk dat je het daarom toch moet vergelijken.

Turbobiker

Met een smallere band wordt je remweg op droog sowieso langer... Daarom haalde ik ook die Sport Auto test aan.
De Tussenpaus

viking_in_shorts

Citaat van: Turbobiker op 11-12-2009 14:40:17
Met een smallere band wordt je remweg op droog sowieso langer... Daarom haalde ik ook die Sport Auto test aan.
Precies - en dat is dus het omgekeerde van mijn ervaringen met (extreem) nat wegdek

-> en dan is het de vraag: hoe vaak is het wegdek nat en hoevaak is het droog, en wat is de scheidingslijn ....

Freakybaby

Hangt er ook vanaf waar je winterbanden voor monteert, en of je de keuze hebt niet de weg op te gaan.

Rij je zoals ik in de zomer op conti sport banden dan moet je vanaf 3 vlokjes sneeuw ECHT voorzichtig gaan doen. 2 jaar geleden met nieuwe (1,5 week oud) conti's een sneeuwbui in gereden bij de moerdijkbrug, brug op komen was problematisch omdat het profiel vol was gaan zitten. Weekje later met de vredestein snowtrac 2 veel diepere sneeuw (10 cm en meer) zonder een centje pijn, rustig bergje op en af hobbelen. Dat zie ik mezelf niet doen met die conti's.

Zowel op nat als op droog wegdek ben ik bijzonder te spreken over de conti's, maar in de sneeuw zijn ze ronduit gevaarlijk.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn