Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

cees-s70

KIM

Citaat van: Lampje op 12-02-2010 22:05:38
Nog niemand die al in een optimistische bui zijn zomerbanden heeft gemonteerd :P
Verkeerde topic  :eusa_naughty:
Hoort in : http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,36491.0.html

Freakybaby

De snowtrackjes 2 op mijn voorwielen waren versleten dus noodgedwongen aan een setje Pirelli Snowsport 210.. Moet zeggen dat de vrijwel kale snwotracks het beter deden dan de vrijwel nieuwe Pirelli's.

Denk dat ik de pirelli's ga oproken op de ring voor ik eind april op wintersport ga. Snel weer een setje snowtrack op de vooras regelen.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

viking_in_shorts

Citaat van: Freakybaby op 19-02-2010 16:16:58
De snowtrackjes 2 op mijn voorwielen waren versleten dus noodgedwongen aan een setje Pirelli Snowsport 210.. Moet zeggen dat de vrijwel kale snwotracks het beter deden dan de vrijwel nieuwe Pirelli's.

Denk dat ik de pirelli's ga oproken op de ring voor ik eind april op wintersport ga. Snel weer een setje snowtrack op de vooras regelen.

Ben ook niet echt tevreden over mijn Pirelli's

Denk dat ik maar een setje Nokian WR ga bestellen ...

viking_in_shorts

Citaat van: viking_in_shorts op 19-02-2010 17:46:47
Citaat van: Freakybaby op 19-02-2010 16:16:58

Ben ook niet echt tevreden over mijn Pirelli's

Denk dat ik maar een setje Nokian WR ga bestellen ...

Vandaag een setje Nokian WR G2 94H XL besteld.

Moet ondertussen wel mijn mening over de Pirelli's iets nuanceren: de dot code is 2705. Niet geheel verwonderlijk dat ze niet meer zo goed zijn  :eusa_shifty:  Jammer dat ze voor mijn gevoel nog te veel profiel over hebben.

Sbv

Kan de Nokians aanraden. Hier liggen ze onder de S70 tot grote tevredenheid

manvandemaan

Iemand hier had Semperits aangeraden, die heb ik eind vorig jaar aangeschaft (op een setje Setussen  ;D) en ze bevallen PRIMA!
Niettemin: 2 weken geleden 1 lek gereden, nu pas een vervanger gevonden...moest natuurlijk zelfde merk zijn, want ik had geen trek om 2 nieuwe aan te schaffen. Viel niet mee.

Lohran

Winterbanden vind ik een aanrader. Heb ze op verschillende auto's gehad. Omdat ik ook vaak 's nachts rijd geeft het wel een veilig gevoel!

-D©©©L-

Citaat van: Lohran op 22-09-2010 15:04:55
Winterbanden vind ik een aanrader. Heb ze op verschillende auto's gehad. Omdat ik ook vaak 's nachts rijd geeft het wel een veilig gevoel!

Geven ze licht dan ?  :)

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

Bigjelmo

Citaat van: -D©©©L- op 22-09-2010 16:40:38
Citaat van: Lohran op 22-09-2010 15:04:55

Geven ze licht dan ?  :)

:eusa_clap:

LPGLE

( ik pak er weer even bier en nootjes bij ...Daar gaan we weer  ;D )
Bron Novum  http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/article.aspx?cp-documentid=155276185

'Winterbanden hebben weinig effect'

(Novum) - Winterbanden hebben in de Nederlandse kwakkelwinters bitter weinig effect. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zijn de banden alleen effectief bij temperaturen onder het vriespunt en bij sneeuwval. "En dat komt in Nederland amper voor."

Tertoolen zet ernstige vraagtekens bij het nut van winterbanden voor Nederlandse automobilisten. ''Ze heetten voorheen sneeuwbanden en sneeuw hebben we hier maar weinig. Het is in de winter vaker nat herfstweer. En bij nat wegdek zijn zomerbanden veiliger. Je kunt je dus afvragen of het wel zin heeft om winterbanden te nemen.''

Bovendien rijden bestuurders van een auto met winterbanden harder en gevaarlijker doordat ze zich veiliger voelen. Het netto-effect van winterbanden is in dat geval nul. ''Het zit als het ware tussen de oren. Met winterbanden denken mensen meer te kunnen'', stelt de psycholoog.

Tertoolen vergelijkt het met een onderzoek naar het antiblokkeringssysteem in auto's. Bestuurders met zo'n systeem waanden zich veilig en namen daardoor meer risico. Hij gaat er vanuit dat dat principe ook voor winterbanden geldt.

Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) bieden winterbanden wel degelijk extra veiligheid en is het 'verstandig' ze te nemen. VVN vindt het niet nodig ze verplicht te stellen, omdat we in Nederland geen lange en extreme winters hebben.

De branchevereniging voor de banden- en wielenbranche VACO laat weten dat bandenservicebedrijven het sinds begin november topdruk hebben met het verwisselen van zomerbanden voor winterbanden. Volgens VACO is de winterband definitief doorgebroken in Nederland en kunnen producenten de vraag ernaar amper bijhouden.

elianmars

Citaat van: LPGLE op 17-11-2010 19:07:56
( ik pak er weer even bier en nootjes bij ...Daar gaan we weer  ;D )
Bron Novum  http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/article.aspx?cp-documentid=155276185

'Winterbanden hebben weinig effect'

(Novum) - Winterbanden hebben in de Nederlandse kwakkelwinters bitter weinig effect. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zijn de banden alleen effectief bij temperaturen onder het vriespunt en bij sneeuwval. "En dat komt in Nederland amper voor."

Waar zat die man afgelopen winter? Op Curacao?  ::)

Ga maar lekker op zomerbanden rijden, hoor........

Onzin of niet, bij mij gaan ze er komend weekend weer onder. Ik heb jaren geleden één keer doodsangsten uitgestaan in de Ardennen met mijn zomerbanden. Nooit meer!

Johann

KIM

Citeer
Bovendien rijden bestuurders van een auto met winterbanden harder en gevaarlijker doordat ze zich veiliger voelen. Het netto-effect van winterbanden is in dat geval nul. ''Het zit als het ware tussen de oren. Met winterbanden denken mensen meer te kunnen'', stelt de psycholoog.

Tertoolen vergelijkt het met een onderzoek naar het antiblokkeringssysteem in auto's. Bestuurders met zo'n systeem waanden zich veilig en namen daardoor meer risico. Hij gaat er vanuit dat dat principe ook voor winterbanden geldt.

De bovenste van deze twee alinea's is dus gewoon een aanname...  :eusa_think:

Een aantal forumleden hebben bij de rijvaardigheidstraining het effect kunnen zien van de winterbanden die ik er voor op had zitten. Van het weekend gaat de echte winterset er weer onder!