Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Toch verwoord TB het prima hoor...

Ik ben ook een voorstander van winterbanden, maar weet dat zomerbanden bij lage temperaturen in nat vaak beter scoren dan winterbanden.

Het komt dus aan op het maken van concessies. Niet voordat de buitentemperatuur onder de 5 graden blijft zet ik de winterbanden eronder. Zodra de temperatuur weer langere tijd boven de 5 graden blijft, wordt het tijd om het zomerschoeisel er weer onder te gooien.

Iedereen begrijpt dat wanneer er nog koud weer verwacht kan worden de winterbanden gewoon blijven zitten. 2x per jaar wisselen is voldoende.

Freakybaby

De negatieve kanten van winterbanden zijn constant en voorspelbaar. De reactie van sommige zomerbanden op sneeuw is gewoon eng, bijvoorbeeld de conti sport die ik in de zomer monteer gaat niet samen met 2 vlokjes sneeuw.
De weersomstandigheden zie ik niet als een constante  ;)
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

mevita

onder de volvo liggen winterbanden, maar ik heb nog een autotootje met zomerbanden waarbij ik een setje sneeuwkettingen heb, hoe werkt zoiets eigenlijk, gezien de dikke sneeuwlaag hier op de wegen kan je die dan gebruiken nu en hoe hard kun je ermee rijden?
ben helaas nog nooit op wintersport geweest, maar hier is het nu net klein Tirol ;D

gr mevita

haasje

Zover als ik weet is het bij wet verboden om in Nederland (en volgens mij ook in België) met sneeuwkettingen te rijden.

V70 classic

Citaat van: haasje op 24-12-2010 01:02:58
Zover als ik weet is het bij wet verboden om in Nederland (en volgens mij ook in België) met sneeuwkettingen te rijden.

Klopt
Al heb ik er de bakker vorig jaar wel mee gezien  ;D .
Die was het zo beu zijn busje telkens vanaf de wegrand te bergen  :eusa_whistle: .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

M a r c

Ik heb er toch al op kettingen zien rijden....  Onder andere een opaatje in een grote Mercedes E-klasse  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

mehn

Citaat van: M a r c op 24-12-2010 13:58:59
Ik heb er toch al op kettingen zien rijden....  Onder andere een opaatje in een grote Mercedes E-klasse  :)

Hier vanmiddag ook een Sprinter van een aannemer met kettingen  :eusa_doh:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

UserID6342

Zojuist op het Journaal; sneeuwkettingen nodig bij het 'bultje' in Valkenburg....

BenC70ES

Citaat van: V70 classic op 24-12-2010 08:39:30

Klopt

In België mag je met kettingen en zelfs spijkerbanden rijden... (in winterse omstandigheden)  Daarnet in het nieuws lieten ze een BMW rijder met winterbanden zien die kettingen aan het monteren was in Leuven.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

mevita

heb gehoord dat  :police:  zelf ook op sommige plaatsen rondrijdt met sneeuwkettingen met name in brunssum,

gr mevita

Turbobiker

Citaat van: sander2 op 23-12-2010 20:31:20
Hoe kun je nou "tegen"winterbanden zijn? Beetje hetzelfde als tegen cola light zijn ?!? Ik ben ook benieuwd welke onafhankelijke tests je bedoeld? Na een half uurtje googlen op allerlei onafhankelijk websites kom ik alleen tegen dat: het een achterhaald idee is dat winterbanden alleen veiliger zijn met sneeuw en dat ze eigenlijk koud-weer banden zouden moeten heten.

Daarnaast ga ik geen 6 keer per jaar van banden wisselen! De kans op sneeuw is het grootst in de wintermaanden dus is het toch verstandiger om gedurende die periode met winterbanden te rijden? Goede winterbanden hebben meer dan voldoende grip in koude en natte omstandigheden. Zomerbanden daarintegen hebben ontzettend veel minder grip in de sneeuw! September is wat vroeg maar eind oktober/begin november de winterbandjes eronder is niet heel vreemd lijkt me.

Neem de test van Auto Bild van een jaar of 3 terug. De zomerband was op de natte omstandigheden iedere winterband de baas.

Nu zal het in dat geval om een goede zomerband gaan natuurlijk en niet om een goedkoop Chinees exemplaar. En natuurlijk zijn banden onderling behoorlijk verschillend. Neem de Falken FK452. Bij 20 graden celcius een superband. Maar al vanaf 15 graden voel je dat de prestaties beginnen af te nemen. Zelfs op droog wegdek bij 5 graden is die band gewoon eng (we gaan er nu overigens wel vanuit dat iemand nu een beetje doorrijdt, dus tegen de limiet aan een bocht neemt, ook ter vergelijking met noodsituaties!!! Bij normaal gedrag merk je weinig) en bij regen bij lagere temperaturen glibber je alle kanten op. Maar bijvoorbeeld de Kumho KU31 doet het ook rond de nul graden bijnattigheid nog ronduit goed. En daar komt nu mijn punt. De meeste winterbanden doen het minder dan die band bij nattigheid. En ook bij droog weer bij temperaturen onder het vriespunt doen goede zomerbanden het beter dan vele winterbanden.
Dit vind je terug in de remweg (een zomerband remt bij droog makkelijk 10% kortere remweg en een goede band zal dat ook bij nat doen!) en de bochtensnelheden liggen hoger.

Als je het dus over veiligheid hebt, is een winterband ten opzichte van de juiste zomerband minder veilig. Punt.

Maar het verschil is maar iets in de orde van grootte van 10%. Kan natuurlijk precies het verschil zijn tussen een auto in de prak ? morsdood kind en slechts een krasje op de bumper of alleen maar een verhoogde pols. Het zal je kind (vrouw, vriendin...) maar wezen.

Maar dan sneeuw. Nu is het verschil tussen een zomerband en zelfs een matige winterband meer dan 30% in remweg (en dus ook maar grip gaan we voor het gemak uit). Met een goede winterband meer dan 40%!Dit zijn omstandigheden die je dus bij rustig aan rijden merkt, in tegenstelling dus tot het verschil tussen winterbanden versus zomerbanden bij slechts nat of droog. Iedereen merkt hier dus het verschil. Daarop ga je niet meer anticiperen, dat zijn gewoon domme uitspraken.

Darom wacht ik dus met het omleggen van winterbanden tot er daadwerkelijk sneeuw wordt voorspeld (of de kans erg groot wordt dat er sneeuw gaat vallen) en verdwijnen ze weer op het moment dat de kans dat er nog sneeuw gaat vallen vrijwel nihil is. En heb ik dure winterbanden van een gerenomeerd merk die het bij droog niet eens zo heel slecht doen (beter dan diverse zomerbanden die ik ken...). Daarnaast verschilt mijn rijstijl bij sneeuw en regen behoorlijk van hoe ik rijd met droog weer, gewoon omdat die eerste twee omstandigheden het verkeer (en wegdek) een stuk minder voorspelbaar maken.

Mijn punt hier is vooral dat mensen dus dingen doen onder valse voorwendselen. Dat je winterbanden vroeg monteert vind ik niet eens heel slecht, maar zeg dan niet dat het veiliger is (zie mijn hele tekst hierboven voordat er hier weer gewoon bot geroepen wordt...). En betrek ook je eigen rijden daarin. En roep niet alles na wat de commercie roept (hoewel je natuurlijk wel ergens vanuit moet gaan helaas).

Dus als je maximale veiligheid wilt: goede (en meestal dus dure) banden kopen en op het juiste moment die eronder leggen.

Bij sneeuw per definitie winterbanden. En om de sneeuw voor te zijn - OK dan maar - vanaf november winterbanden monteren is een goede tussenweg!
De Tussenpaus

V70geRwin

Het is sterk afhankelijk van de zomerband, mijn zomer michelins werden destijds tijdens kouder weer, en idd vanaf +5 graden en lager knetterhard en glad. Het gedrag van de band was ook minder voorspelbaar en dat vind ik nog belangrijker dan de absolute (meet)waarden.

Toen waren de vredestein winterbanden al een verbetering, zelfs op droog.

En als de verschillen richting winterband met 10% negatief uitvallen maar met sneew andersom 30% is de rekensom snel gemaakt natuurlijk.

Dus voor mij een Wellus  ;D

Ps en anders was ik deze winter de straat niet uitgekoken  :eusa_whistle:

t_w

Citaat van: Turbobiker op 25-12-2010 14:05:29

Neem de test van Auto Bild van een jaar of 3 terug. De zomerband was op de natte omstandigheden iedere winterband de baas.

Kan me wel redelijk vinden in je 'betoog' maar nog wel een 'puntje van aandacht'... ;)

Bij welke temperatuur zijn de betreffende banden getest?
Wintertesten zijn vaak in het noorden van Scandinavie of op een bergpas in Oostenrijk / Zwitserland.
Wanneer 'ze' de winterbanden op droge en natte condities willen testen gebeurt dat op een ander testterrein. Aangezien je het weer niet kunt controleren, kan deze test zijn uitgevoerd bij bijvoorbeeld 15 graden (is goed mogelijk wanneer er in dezelfde maand bijvoorbeeld getest wordt in IDADA (Barcelona, Spanje).
Let wel, ik zeg niet dat het daadwerkelijk zo is gegaan hoor, maar houd er wel rekening mee dat dit ook kan gebeuren.
Ik ga er vanuit dat de autobladen naar eer en geweten die testen uitvoeren, maar er zijn situaties die je niet kunt controleren (waaronder de temperatuur en in zekere mate de deadline van een artikel)

Thijs

KIM

Ik zat gisteren bij mijn zwager thuis een autoweek van eind oktober dit jaar te lezen en ook daaruit bleek dat zomerbanden bij nat en droog beter presteren en winterbanden bij sneeuw.
Temperatuur werd ook hier niet gegeven, maar ik ga er van uit dat dit bij lage temperaturen zal zijn gebeurd. Wellicht dat men gebruik maakt van kunstsneeuw?

t_w

Citaat van: KIM op 26-12-2010 11:22:35
Ik zat gisteren bij mijn zwager thuis een autoweek van eind oktober dit jaar te lezen en ook daaruit bleek dat zomerbanden bij nat en droog beter presteren en winterbanden bij sneeuw.
Temperatuur werd ook hier niet gegeven, maar ik ga er van uit dat dit bij lage temperaturen zal zijn gebeurd. Wellicht dat men gebruik maakt van kunstsneeuw?

Nee. Kunstsneeuw is leuk maar haalt het niet bij gewone sneeuw.
Probleem bij sneeuwmetingen is dat het heel moeilijk is om betrouwbare resultaten te halen. Daarom moet er veel gemeten worden (lees: vaak metingen herhalen). Veel vaker dan bij metingen op nat of droog asfalt. Dus is er ook een grote sneeuwvlakte nodig, die ook nog eens mooi 'waterpas' ligt.

Er zijn wel wat plannen van investeerders / testterreinen om in Finland een overdekt wintertestterrein te maken. Daar wilde men dan ook weer echte sneeuw voor gaan gebruiken en geen kunstsneeuw. De overdekking zou dan puur zijn om de temperatuur in de winter (en deels zomer) te kunnen regelen tijdens de sneeuw- en ijs testen. Maar volgens mij staan die plannen nu op een lager pitje, mede door de crisis...

Mijn ervaring is dat wanneer je een geprepareerde sneeuwvlakte op zo'n testterrein in Finland ziet, je denkt: 'als je hier niet betrouwbaar kunt testen / meten kun je het nergens'.
En toch krijg je af en toe te maken met afwijkende resultaten, waardoor er vaker getest moet worden om uiteindelijk tot een betrouwbaar resultaat te komen.

Er wordt ook niet 'zomaar op een vlakte' getest, maar de banen / vlaktes worden geprepareerd. Dus als er een dag getest is op zo'n vlakte, wordt deze 's nachts weer geprepareerd door het personeel van de testbaan zodat er de volgende ochtend weer een 'frisse' sneeuwvlakte ligt...