Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

KIM

M.a.w het blijft nog steeds welles/nietes ;D

(ook ik heb nog steeds dezelfde bedenkingen, maar wel winterbanden)

elianmars

Ik heb het al vaker gezegd, die tests zeggen me geen hol. Ik ga gewoon uit van mijn eigen ervaring met banden. Het maakt in mijn ogen ook uit onder wat voor auto de banden liggen. Een wagen met 300+ pk zal zich anders op de winterbanden gedragen als een wagen met ca. 100 pk.

Als ik wil, kan ik continu spinnen met de Nokians die ik nu onder de wagen heb liggen. Maar er is wel degelijk goed mee over een dik pak sneeuw en zelfs over ijs te rijden, zonder dat het zweet me in de bilnaad loopt van angst (wat ik een aantal jaar geleden heb gehad, toen ik met zomerbanden in de Ardennen stond. Dat was voor mij het besluit om voortaan 's winters op winterbanden te gaan rijden).

Ronald21

Vrijdag 24 dec toch maar winterbanden op de 850 T5 columba's gelegd , een Maxxis winterband met een V- profiel (rijrichting afhankelijk), 195 breed en 105 euro pst,  en ik moet zeggen toch een hoop grip. Rubber is tov gewone Michelin zomerband zeer zacht als je er bv met de vinger in duwt.

Gisteren van Eindhoven naar Oss gereden in de sneeuwstorm over de besneeuwde snelweg en ik moet zeggen , er is wel degelijk een groot verschil. Ook een plezier rondje over een zeer dik besneeuwde parkeerplaats gereden hetgeen met een zomerband nooi goed gelukt was.

Freakybaby

Morgen komen er 2 nieuwe snowtrac 3 op de voorwieltjes. Hopelijk zijn die nog beter dan de snowtrac 2 al waren!
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

rpakuypers

Ik ben heen en weer Maastricht gereden vanuit Wolvega en heb geen enkel probleem ondervonden van mijn zomerbanden. Zelfs in Rothem waar ik in de Eburonenstraat moest zijn kwam mijn volgepakte V70 (met alle spullen en personen toch al gauw zo'n 2100 kg) met gemak de zwaar besneeuwde straat (ik gok een stijging van 4 a 5%) op en kon ik met gemak tot 2/3e komen, waar ik ook moest zijn. Zelfs in Maastricht, Vroenhoven en Veldwezelt door de sneeuw gekacheld en ook op plekken gereden waar mijn vaders 740 MET winterbanden niet door kon komen.

Mijn band :

Goed op droog asfalt, zeer goed in zware regen en tevens goed in de sneeuw.

Groet,
Roger

elianmars

Citaat van: rpakuypers op 28-12-2010 20:06:13
Ik ben heen en weer Maastricht gereden vanuit Wolvega en heb geen enkel probleem ondervonden van mijn zomerbanden. Zelfs in Rothem waar ik in de Eburonenstraat moest zijn kwam mijn volgepakte V70 (met alle spullen en personen toch al gauw zo'n 2100 kg) met gemak de zwaar besneeuwde straat (ik gok een stijging van 4 a 5%) op en kon ik met gemak tot 2/3e komen, waar ik ook moest zijn. Zelfs in Maastricht, Vroenhoven en Veldwezelt door de sneeuw gekacheld en ook op plekken gereden waar mijn vaders 740 MET winterbanden niet door kon komen.

Mijn band :

http://www.autoteilestore.com/ats/imgsvlt?key=0V4O12118907&size=l

Groet,
Roger

Het is eigenlijk een zomerband van weleer. Zo zagen jaren geleden de zomerbanden er uit. Tegenwoordig zien de zomerbanden er heel anders uit. Meer dan een paar gleuven is het niet meer.

Dit ligt 's zomers onder mijn wagen:

rpakuypers

Citaat van: elianmars op 28-12-2010 21:58:36

Mijn band :

Groet,
Roger

Het is eigenlijk een zomerband van weleer. Zo zagen jaren geleden de zomerbanden er uit. Tegenwoordig zien de zomerbanden er heel anders uit. Meer dan een paar gleuven is het niet meer.

http://www.tyreprofessionals.com.au/cms_images/SPSportMaxxTT-200x200.gif

Klopt inderdaad, en daarom gaat de stelling "in de winter alleen winterbanden" in mijn geval niet op en vindt het te kort door de bocht. Enerzijds heb je zomerbanden die echt wel winterse omstandigheden aan kunnen en je hebt ook gewoon "echte" winterbanden die in geval van lichte sneeuwval al niets presteren. Op die banden met een paar gleuven zou ik in de winter ook niet willen rijden, zeker niet op wintersport want dan ben je inderdaad niet goed bij je hoofd en dan kan ik me de opmerkingen van de anderen ook heel goed voorstellen. De Uniroyal heeft een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding voor de 60 euro die ik per band heb betaald.

Groet,
Roger

mevita

Citaat van: rpakuypers op 28-12-2010 22:27:01
Citaat van: elianmars op 28-12-2010 21:58:36

Mijn band :

Groet,
Roger

http://www.tyreprofessionals.com.au/cms_images/SPSportMaxxTT-200x200.gif

Klopt inderdaad, en daarom gaat de stelling "in de winter alleen winterbanden" in mijn geval niet op en vindt het te kort door de bocht. Enerzijds heb je zomerbanden die echt wel winterse omstandigheden aan kunnen en je hebt ook gewoon "echte" winterbanden die in geval van lichte sneeuwval al niets presteren. Op die banden met een paar gleuven zou ik in de winter ook niet willen rijden, zeker niet op wintersport want dan ben je inderdaad niet goed bij je hoofd en dan kan ik me de opmerkingen van de anderen ook heel goed voorstellen. De Uniroyal heeft een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding voor de 60 euro die ik per band heb betaald.

Groet,
Roger
@jopie 850 heeft dezelfde banden eronder liggen en was er ook zeer tevreden over

V70geRwin

linksom of rechtsom lever je altijd wat in tov een dedicated band.

Maar dat kan nog steeds voor jou voldoende zijn.

Leuk om te lezen dat je er blij mee bent en 60 euro is een mooie prijs.

JvBeek

Afgelopen vrijdag liepen hier verschillende mensen vast in de sneeuw (binnenweg). Zelfs een 4-wiel aangedreven Mercedes (zo'n jeep-type) stond naast de weg en kon er op eigen kracht niet meer uitkomen. Reden: zomerbanden! Ook bij een bevriende garage werd mij duidelijk gemaakt dat zo'n 80% van de schadegevallen op zomerbanden stond. Hangt natuurlijk wel af van auto en chauffeur, maar voor mij in de winter standaard winterbanden er onder.

rpakuypers

Citaat van: JvBeek op 28-12-2010 23:38:05
Afgelopen vrijdag liepen hier verschillende mensen vast in de sneeuw (binnenweg). Zelfs een 4-wiel aangedreven Mercedes (zo'n jeep-type) stond naast de weg en kon er op eigen kracht niet meer uitkomen. Reden: zomerbanden! Ook bij een bevriende garage werd mij duidelijk gemaakt dat zo'n 80% van de schadegevallen op zomerbanden stond. Hangt natuurlijk wel af van auto en chauffeur, maar voor mij in de winter standaard winterbanden er onder.

Ik ben zowel met de 850 automaat als ook de V70 (beiden op dezelfde nieuwe banden) nergens van de weg geraakt, vast komen staan of niet meer vooruit kunnen komen. Als ik zie dat er hele volksstammen op de "standaard weing gleuven zomerband" rijden dan snap ik de 80% wel. En natuurlijk hangt het ook van je voet en je mate van paniek af.

Groet,
Roger

tackle

en met 80 op een besneeuwde weg een scherpe bocht insturen en dan rechtdoor blijven rijden....uitstappen en heel verbaasd zeggen :
Ik heb toch winterbanden?

rpakuypers

Citaat van: tackle op 29-12-2010 00:06:14
en met 80 op een besneeuwde weg een scherpe bocht insturen en dan rechtdoor blijven rijden....uitstappen en heel verbaasd zeggen :
Ik heb toch winterbanden?

Er is een categorie bestuurders (ik heb er ook enkele meegemaakt tijdens mijn retourtje Maastricht) die met winterbanden in een sneeuwbui met een snelheid die vele malen hoger lag dan de mijne van 80 km op de rechter baan. Het waren, op een Aygo na trouwens allemaal auto's van duitse makelij die waarschijnlijk dachten dat ze onaantastbaar zijn ..................

Groet,
Roger

Luc

Die ken ik ook... tweede kerstdag kwam ik van middagdienst terug en reed langs de Mondial, een grote discotheek. Er vlak bij ligt een winkelcentrum en bedrijventerrein, waar je maar 50 mag en waar 40 gezien de sneeuw eigenlijk hard zat is.
Blijkbaar was er groot feest in de mondial, want ik ben op een stuk van ca. 800 meter zeker 4 keer ingehaald door Belgen en Duitsers, met zn 5en in een auto van formaatje peug206. En dan het liefst met op zn minst een koplamp kapot. Als de politie daar eens had gecontroleerd hadden ze in een avond hun bonnenquotum voor 2 jaar binnengehaald, en wellicht zou het ook nog eens een nuttige controle zijn geweest.

Over de Uniroyal Rainexpert : daar liggen er 4 van onder mijn Ford Transit uit 1984. Met dit weer rij ik liever met mn Volvo, maar ook met de Transit heb ik zonder moeite door het hele dorp en zelfs de veldwegen in de buurt getuft, en die is toch echt achterwielaangedreven, met bladveren voor en achter en een pietluttig 1.6je van 69 pk. Omdat ik weinig km's maak met die Transit wilde ik er eigenlijk 4 winterbanden onder laten leggen, maar de garage raadde me deze aan, ook voor in de winter, en tot nog toe ben ik er dik tevreden over.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

t_w

Geen idee hoe betrouwbaar het is, maar ik gooi 'm d'r maar eens in:

Autoschades met / zonder winterbanden

Cijfers van independer over de toename van schades tijdens de wintermaanden bij auto's met en zonder winterbanden...

(via Autoblog)