Tijdvertraagd Xenon lichten inschakelen

Gestart door JorritV70, 27-03-2008 16:47:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JorritV70

Hoi allemaal,

Is er al iemand die een oplossing heeft bedacht voor het inschakelen van Xenon verlichting? Ik heb wel gezocht maar kan niet een concreet antwoord vinden.

Het probleem is dat bij het starten de Xenon verlichting eerst aan gaat dan weer uit als de startmotor gaat draaien en dan weer aan als de motor loopt, en ik heb begrepen dat dit niet goed is voor de balast en voor de lampen.

Ik ben op dit moment nog niet verder gekomen dan een tijdvertraagd relais tussen de schakelaar en het verlichtingsrelais die doormidel van een flipflop word aangestuurd en de flipflop zal dan geactiveerd moeten worden door de D+ draad van de dynamo. :eusa_doh:

Is hier gaan makkelijkere methode voor? ??? Hoe gaat dit bij moderne auto's? (waarschijnlijk door de computer) :eusa_wall:

Alvast heel erg bedankt!!

GRoet Jorrit

Marc O.

Tja, de simpele manier is natuurlijk om je verlichting pas in te schakelen op het moment dat de motor draait. Maar da's waarschijnlijk geen antwoord op je vraag ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Rayman

Zit er geen stelschroefje naast de inschakelingsknop van je verlichting?
Een volvospecialist heeft dat zo voor me gefixt ;)
Dark Side of the Force is German

BarryH

Ja maar dat schroefje geeft de stand bij motor uit weer...
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

tackle

huh? Als je dat schroefje verdraait blijven je lampen gewoon uit.

)()()sT

Is dat bij de *70 ook zo?
Ik heb het schroefje ook zo staan, dat de lampen in stand 0 uit zijn.
Moet je je wel aanleren dat je bij aankomst de schakelaar op 0 draait ;)

)()()sT

Citaat van: BarryH op 27-03-2008 19:40:38
Ja maar dat schroefje geeft de stand bij motor uit weer...

Hoe bedoel je dat eigenlijk?
Stand schroefje is of de lampen in 0 wel of niet branden.

JorritV70

Maar is er niemand die een oplossing heeft gevonden om het aan en uit zetten met de hand van de lampen na inbouw van Xenon lampen op te lossen?

Met andere worden zet iedereen die Xenon heeft iedere keer de lampen met de hand aan en uit?

Dat schakelaartje heb ik ook proberen te verzetten met een schroevendraaiertje, maar hij draaide niet, ik durf er ook niet te veel kracht op te zetten omdat het van plastic is. Als het goed is kun je met dit schakelaartje je lampen of via het contactslot of buiten het contactslot om laten lopen. Het voordeel van de lampen niet via het contactslot te laten lopen is dat je minder kans hebt om te vergeten ze uit te zetten voor het starten.

GRoet Jorrit

Ps volgens mij als ik alleen een flipflop plaats die aangestuurd word door de D+ van de dynamo moet dat voldoende zijn.

-D©©©L-

Waarom denk je aan een tijdvertraging achter de D+ aansluiting ? Direkt sturen van een relais + overneem contact moet ook kunnen.

)()()sT

Citaat van: JorritV70 op 27-03-2008 21:29:36
Met andere worden zet iedereen die Xenon heeft iedere keer de lampen met de hand aan en uit?

Dat is idd. de "nare" bijkomstigheid. Ik heb het me aan moeten leren (en vergeet het nog wel hoor), terwijl je er eerst gewoon niet naar om hoefde te kijken; ze brandden altijd en dat vond ik prima.
Ik merk wel dat ik overdag dus bijna nooit meer met lampen aan rijd als het goed weer is. Ik heb geen zin in een kapotte lamp; ik heb immers de hele lamp-unit eruit gehad om dat %#$$#%# klemmetje over de xenonlamp te pielen.

JorritV70

Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2008 21:31:40
Waarom denk je aan een tijdvertraging achter de D+ aansluiting ? Direkt sturen van een relais + overneem contact moet ook kunnen.

Ik scheef in mijn ps ook al dat het naar mijn idee voldoende moest zijn om een flipflop te plaatsen een flipflop heeft het voordeel dat als je dynamo het begeeft ('s nachts) dat je relais nie vervalt en je geen licht meer hebt, een flipflop krijgt één keer een pulse die het "relais" bekrachtigd en pas als de voedingsstroom er afgehaald word vervalt. Dit heeft dus het voordeel dat bij het weg vallen van de D+ voeding toch bekrachtig blijft en je dus licht houd.

GRoet Jorrit

-D©©©L-

Citaat van: JorritV70 op 27-03-2008 21:42:32
Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2008 21:31:40
Waarom denk je aan een tijdvertraging achter de D+ aansluiting ? Direkt sturen van een relais + overneem contact moet ook kunnen.

Ik scheef in mijn ps ook al dat het naar mijn idee voldoende moest zijn om een flipflop te plaatsen een flipflop heeft het voordeel dat als je dynamo het begeeft ('s nachts) dat je relais nie vervalt en je geen licht meer hebt, een flipflop krijgt één keer een pulse die het "relais" bekrachtigd en pas als de voedingsstroom er afgehaald word vervalt. Dit heeft dus het voordeel dat bij het weg vallen van de D+ voeding toch bekrachtig blijft en je dus licht houd.

GRoet Jorrit

zoiets ?


JorritV70

Ja zo iets maar ik had eigenlijk gehoopt dat ik het onder het dashboard kon weg werken door de draad die naar de licht schakelaar te onderbreken met een relais / of een flipflop en een draad die naar de aansturing van het rode acculampje op gaat gebruiken voor de aansturing zo dat ik geen draden door het hele motorruim hoef te trekken. Als ik het op de manier doe die -D©©©L- aangeeft moet ik bij beide balasten een relais en voedingsdraden hebben.

GRoet Jorrit

-D©©©L-

vervang "+ van lichtrelais naar lamp" door "+ van lichtschakelaar naar lichtrelais"

en

"+ naar xenon ballast"  door  "+ naar lamp relais"


klaar.

850 T5 Freak

ook bij alle nieuwere Volvo's met xenon af-fabriek gaan deze aan als je contact op stand II zet en met starten gaan ze inderdaad uit en dan weer aan als de motor loopt. Je kan ook simpelweg je lichtschakelaar op stadslicht zetten, de auto starten en dan de lampen aanzetten  :eusa_angel: scheelt heel wat gedoe met extra extra relais enzo inbouwen  :eusa_whistle:
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica