LPi icm ontstoorde bougies

Gestart door -D©©©L-, 28-03-2008 08:49:55

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Ik zat eens te bladeren in de NGK catalogus en zag dat er voor de 850 T5 motoren een andere bougie gespecificeerd staat dan voor de 850 T-5R en R blokken. Op zich natuurlijk al apart, ze zijn immers mechanisch gelijk.  ???

Wat is nou het verschil; voor T-5R en R geeft men een bougie op met ingebakken (5 kohm) ontstoringsweerstand. De T5 blokken moeten kennelijk toe kunnen met een bougie zonder deze weerstand.
Dit zette mij aan het denken, de kabels hebben immers ook al een weerstand ergens tussen de 3 en 5 kilo-Ohm. De combinatie van beide zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de vroegtijdig optredende problemen wanneer samen geplaatst op een LPG wagen.
Zoals bekent laat een LPG mengsel zich moeilijker ontsteken dan een benzine mengsel (benodigde vonkspanning is hoger) en dit lijkt -in theorie- niet helemaal samen te gaan met zoveel weerstand in de keten. Op zich zou je kunnen denken "haal dan gewoon alle weerstanden eruit", dat gaat qua ontstoring hoogstwaarschijnlijk fout.

Nou hoor ik enkelen al denken: "zet type x,y of z er maar in dan doet ie het goed". Helemaal waar, alleen heb ik het hier over het beruchte hikken met ca 20.000 km oude bougies.

Affijn, ik heb een setje niet ontstoorde platina bougies besteld (BCP7EVX). We gaan het meemaken.  ;D

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

Citaat van: mehn op 28-03-2008 08:51:38
20000?  :o

:eusa_whistle:

Het begint zich al aan te kondigen bij ca 8.000 km. 

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 28-03-2008 08:49:55
Affijn, ik heb een setje niet ontstoorde platina bougies besteld (BCP7EVX). We gaan het meemaken.  ;D

had het maar gezegd, die had ik nog liggen.
ik vond het een een waardeloze bougie, na 2 dagen weer verwisseld.

)()()sT

Dit gaat misschien een beetje off-topic, maar:

Zoals bekent laat een LPG mengsel zich moeilijker ontsteken dan een benzine mengsel (benodigde vonkspanning is hoger)

Ik heb met koude motor ook last van wat inhouden (kaarsjes eindelijk dit weekend even omwisselen), maar dat heb ik alleen op het benzine-begin. Zodra ie omspringt op gas is het goed... Je zou toch zeggen dat inderdaad de ontsteking wat nauwkeuriger luistert op gas?

???

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 28-03-2008 08:55:40
ik vond het een een waardeloze bougie...

"waardeloze" is nogal een vaag begrip. Had je problemen met vastzetten ? De passing van de doppen ? Lopen in vollast ?  Deellast ? of stationair ? Storing ? Invloeden via de kabel op de nokkenas positie sensor ? ...

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 28-03-2008 11:57:30
Citaat van: Ludo op 28-03-2008 08:55:40
ik vond het een een waardeloze bougie...

"waardeloze" is nogal een vaag begrip. Had je problemen met vastzetten ? De passing van de doppen ? Lopen in vollast ?  Deellast ? of stationair ? Storing ? Invloeden via de kabel op de nokkenas positie sensor ? ...

nee ze passen wel perfect.  ;D
maar de motor liep voor geen meter.
continu overslaan, fatsoenlijk optrekken ging niet eens zonder knallen.
erger dan een 15 jaar oude ontsteking.
dat ben je dan snel beu, wat het dan ook gekost heeft.
ben wel benieuwd naar jouw ervaringen, hier was een tijdje terug nog iemand die tevreden was meen ik, weet niet zeker of die ook lpg reed.
voor mij hoeft het niet meer...