Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: )()()sT op 11-10-2022 12:49:09
Grappig, bij ons in de buurt staat 44-LV-NJ :)
Geinig. Ligt dicht bij elkaar. Ook nautic blue?

razorx

LV-NJ tankklepjscharnier en wat motorparamaters uitlezen

Goedenavond!

Even wat gezeur over een onbenullig onderdeel. en ook nog wat nuttigs als afsluiting.
Het clipje dat het veertje van de tankklep vasthield was afgebroken.

Een nieuwe bij ES besteld. Was niet in het besef dat ik een onderdeel van Professional Parts bestelde.
De oudere forummers herinneren zich dat merk als ScanPech. Meestal niet veel soeps en soms heb je wél geluk.

Borgpennetjes van het oude scharnier naar binnen getikt. Het zijn er 4.

Vergeet niet de achter gebleven rubbertjes te verwijderen.

Breek de 4 pennetjes van het Proparts scharnier af en steek ze alvast een beetje in de gaatjes.
Mispoes! Dat past niet. Boor dus eerst de gaatjes met een 3mm boorje voor. Niet helemaal 3mm diep volstaat.

Naargeestig gepruts noem ik dat ;)

Klepje terug geplaatst dat nu wel weer mooi dicht en open klikt. Het slot had ik al eerder gedaan.

Ach ben het gepruts alweer vergeten.

Uitlezen van wat belangrijke motorparameters
Ik had nog een gekocht exemplaar van Torque Pro en een bluetooth ELM327.

Die kunnen middels een oud protocol verbinden met de N maar ow wat gaat dat langzaam.
Beter kan je OBD Mary als app gebruiken. Die praat via het veel snellere protocol met de auto. Werkt wat meer real time.
Meer daarover een andere keer.

Even een "dash" van metertjes op de telefoon gemaakt en verbonden met de ECU.

Hierop ziet een beetje motorfluisteraar twee zaken niet goed gaan in het motor management:

-De LTFT (Long Term Fuel Trim) staat al behoorlijk laag.
Dat betekent dat de lambdasonde beweert dat het mengsel te rijk is.
Ik kies bewust voor het woord beweert. Meestal duid een afwijkende LTFT op een defect in de lambda sonde zelf.
Tuurlijk zijn er nog allemaal andere opties zoals lekkende injectoren maar ik houd het op de lambdasonde.

Het is sowieso slim bij een oude auto een aantal sensors gewoon te vervangen. Betalen zich vanzelf terug.

-De Coolant temperatuur is veel te hoog.
Kan weer verschillende redenen hebben. Vooralsnog vervang ik als eerste de temperatuursensor en de thermostaat.
Ergere dingen kan ik altijd later aan denken.

-Nog zo een verdachte sensor is de LMM. Uit de metertjes kan ik geen defect lezen maar dat is ook zo een no-brainer qua vervanging.

Dat was het weer.
Fijne avond!

Taranis

Kun je de olietemperatuur ook uitlezen met die app?

razorx

Citaat van: Taranis op 13-10-2022 12:55:00
Kun je de olietemperatuur ook uitlezen met die app?
Interessante vraag.
Als ik weer aan mijn auto ga meten kijk ik daar naar.

razorx

LV-NJ pookhoes en LMM

Goedenavond!

Dit kon natuurlijk niet zo blijven.
Dankzij de link van Snellebaksteen kon ik de pookhoes zo bestellen. De pookknop paste helaas niet goed dus die gaat terug.

Eerst moest ik dit paneeltje verwijderen.

Daarna kan je het plateau van de pookhoes zo losklikken. Trek het plateau over de pookknop zodat de hoes binnenstebuite komt te zitten.
Met behulp van wat plats of op kracht kan je de kunststof ring die nu zichtbaar is naar beneden drukken. Weg van de pookknop.

De pookknop laat zich met gepaste kracht naar boven lostrekken. Nu is de hoes met plateau los en vrij.

Het plateau heeft nog een binnenwerk. Klik dat los met de vier klikkertjes.
trek de vastgelijmde hoes los van het binnenwerk en leg de nieuwe hoes met wat Bison kit klaar. Het witte ringetje van de oude hoes kan je gebruiken behalve als het nieuwe leer dikker dan het oude is.

Voor het beeld:

Lijm de nieuwe hoes correct gepositioneerd aan de binnenplaat.

Alweer een stuk fijner.

Als laatste verving ik uit voorzorg de LMM door een Denso exemplaar. Denso is OE.

Dit leverde geen verschil in rijcultuur op maar ach. Ik hoef niet meer aan dat onderdeel te denken.

Vandaag nog een thermostaat besteld. Die wordt voor de N geleverd met behuizing en sensor.
Let op: Hier bevat de database van Winparts wat fouten. Bestel niet op type auto maar op Volvo onderdeelnummer!

Ik heb gekozen voor het exemplaar van Febi. Altijd goede ervaringen meegehad met dat merk.

Dat was het weer.
Oh nee. Vida en Dice waren nog binnengekomen.

Zo installeren op een Virtuele Machine met Win7 op mijn mini laptop.

Ik ga aan een heerlijk koel glas lijnolie. Proost!

de Boeing

Goed bezig weer (niet dat we iets anders zouden verwachten  ;D)

En zo een virtuele machine op mijn laptop, zou ik ook eens moeten uitvogelen (daar deze met alle recente veiligheidsupdates, de oude software niet meer lust).

razorx

Citaat van: de Boeing op 20-10-2022 09:45:32
Goed bezig weer (niet dat we iets anders zouden verwachten  ;D)

En zo een virtuele machine op mijn laptop, zou ik ook eens moeten uitvogelen (daar deze met alle recente veiligheidsupdates, de oude software niet meer lust).
Oracle VirtualBox is goed en gratis.

Draai Linux Mint op een 12 jaar oude Lenovo ThinkPad T420. Met SSD, een gewone harddisk wil je niet meer in een laptop of PC.
Daarop draait VirtualBox met een virtuele Windows 7 Pro met Vida. Performance is opmerkelijk goed. Voelt als native.

De usb van de Linux machine kan je doorsluizen naar de virtuele machine. Dice of evt VxDiag als OBD2 device werken dan ook.

pcpg.janssen

Citaat van: de Boeing op 20-10-2022 09:45:32
Ik heb Vida gewoon onder Windows 10 draaien (geen VM). Werkt prima op een bijna net zo oude Lenovo L530 laptop. Ik gebruik de IE-Tab plugin in Google Chrome om Vida te benaderen.
Ik moet wel bekennen dat ik die laptop alleen gebruik voor avonturen in de auto en dat deze laptop niet in mijn netwerk komt, dus updaten doet-ie ook niet. Dan weet ik in ieder geval zeker dat alles blijft (werken) zoals het nu is :-)

razorx

LV-NJ 402dkm thermostaathuis vervangen

Goedenavond!

Genietend van een koel glas Chardonnay ben ik aan het typen.
Als ik een nieuwe oude auto koop zijn er vier zaken die ik altijd vervang: De LMM, lambdasonde, thermostaat en kvs temperatuursonde.

Betaalt zich zelf terug in een goedlopende en zuiniger motor.

Vandaag was het de beurt aan het complete thermostaathuis. Bij de N willen ze dat je dat als geheel vervangt.
Als je een exemplaar van Bilstein bestelt vallen de kosten best mee. 74 euro incl pakking.

Mocht het je lukken de onderdeelnummers te achterhalen van de losse sensor (90 graden) en een losse thermostaat is het minder gepiel. Vergeet alleen niet een pakking te knippen of kopen.

Als je het complete thermostaathuis vervangt bestel dan op het onderdeelnummer dat Vida aangeeft en werk niet met de car-selector van bv Winparts!
Hun database bevat een fout. En let op het serienummer. ;)

Laat het elastiek zitten!

Ik heb altijd een minimaal ratelsetje in de auto liggen. Helaas, dat is per ongeluk weggegaan met de R.

Dus maar snel naar de naburige Gamma gegaan. Helaas hadden ze geen Bahco doppensets meer maar alleen het huismerk of Stanley.
Ik ben niet weg van Stanley gereedschap maar het moest maar.

Achteraf bleken de twee verlengdingessen bij deze klus zeer goed van pas te komen.  Dus toch blij met de aankoop.

In het midden onder en links boven het thermostaathuis zit een torx nummer 30. Je hebt hier geen knietjes nodig.
Normaal zou ik de rubber buis eerst verwijderen maar de klem zat op een volslagen onbereikbare plek.

Connector van de temperatuursensor losgeklikt en ik kon bij de klem.

Een gedeelte van de distributiekap gelost om meer ruimte te hebben.

Het huis kan er nu echt met wat handigheid uit al wilde ik dat eerst niet geloven.

Eerst de dichtstbijzijnde kant over het randje en dan het achterste gedeelte omhoog en sturen door de inkeping erboven.

Bij het terugmonteren van de kvs slang de klem logischer geplaatst.
De slang is nog niet uitgedroogd maar stamt wel uit 2003. Vervangen dus!

Bij het plaatsen van het nieuwe huis helpt het elastiek je de pakking op zijn plaats te houden, samen met de twee bouten door de gaten.
Als die bouten een beetje aangedraaid zijn kan je het elastiek doorknippen en verwijderen.

Even een korte rit gemaakt. Het viel op dat de motor veel sneller op temperatuur was en de sensor de juiste temperatuur aangaf. Al zie je dat verschil op de dash metertjes niet.

Dat was het hem weer.
Fijne avond!

de Boeing

Citaat van: razorx op 20-10-2022 18:53:10
Oracle VirtualBox is goed en gratis.

Draai Linux Mint op een 12 jaar oude Lenovo ThinkPad T420. Met SSD, een gewone harddisk wil je niet meer in een laptop of PC.
Daarop draait VirtualBox met een virtuele Windows 7 Pro met Vida. Performance is opmerkelijk goed. Voelt als native.

De usb van de Linux machine kan je doorsluizen naar de virtuele machine. Dice of evt VxDiag als OBD2 device werken dan ook.

Kijk, hier ben ik blij mee! Want neem me dan altijd voor om dat zelf heel goed uit te zoeken (maar kost dan uren/dagen internetspeurwerk). Fijn als iemand met kennis van zaken even een werkbaar optie deelt.

Zelf zit ik ook aan de Lenovo  ;D, een oude X230t (ooit als partsdonor van ebay geschoten voor een appel en een ei, SSD en veel ramgeheugen ingezet, en draait tot op de dag van vandaag nog steeds probleemloos Win10. Ondertss een T43 voor 15 euro gekocht, met winXP, en deze zet ik idd ook internetloos in als auto-laptop. 

1/4 setje is wel vrij essentieel, ik heb een 1/4 Facom Nano setje:

https://www.facom.be/producten/Ultra-compacte-koffers-FACOM.html?request_locale=nl

Super compact en super tevreden over!! (Toegegeven, wel wat duurder dan gamma spul, maar af en toe op marktplaats te vinden voor leuke prijs)

Goeie tip met die elastiek (nooit zelf aan gedacht, kan bij meer pakkingen zinvol zijn)

razorx

Ja zo een 12"Lenovo is wel superhandig voor automotive gebruik. Past ook net wat makkelijker op schoot als je op de bestuurderspositie zit. Die duurdere Lenovo's lijken eeuwig mee te gaan.
Dat Facom setje is ook een leuke tip. Mooi spul. Moet je idd tegenaan lopen.

Snellebaksteen

Citaat van: razorx op 12-10-2022 18:49:46
LV-NJ tankklepjscharnier en wat motorparamaters uitlezen

Naargeestig gepruts noem ik dat ;)

Het krulsnoertje van je tankdop is kapot.
Ook te vinden op Ali voor heel weinig.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

razorx

Ghegheghe. Dank je Reinier. Het zijn die kleine dingen die een Volvo een Volvo maken.  ;D

Snellebaksteen

Dat zijn inderdaad precies de dingetjes die als ze heel zijn en gewoon functioneren, een stukje meerwaarde geven.

Het vangkoortje van mijn laadpoort-dop op de v60 hybride was gebroken. Ik ergerde me er zo erg aan dat ik zonder een prijs te vragen een nieuwe heb besteld bij de dealer.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

elmarconi

Citaat van: Snellebaksteen op 25-10-2022 12:27:38
Dat zijn inderdaad precies de dingetjes die als ze heel zijn en gewoon functioneren, een stukje meerwaarde geven.

Het vangkoortje van mijn laadpoort-dop op de v60 hybride was gebroken. Ik ergerde me er zo erg aan dat ik zonder een prijs te vragen een nieuwe heb besteld bij de dealer.

De hamvraag: is de ergernis groter geworden toen je de prijs hoorde?
--
Autogas Inside . . .