Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MVeldhuis

Citaat van: Elsje op 04-04-2011 19:02:01
En hoe bevalt de SPARK. Ik wil voor mijn oude 245 turbo een apparaat kopen. Ik dacht eerst deze:

http://www.rustbuster.nl/Lasapparaten/Cebora_Bravo_155.htm

maar die Spark is zeer scherp in prijs!

Nou weet ik van lang geleden toen ik veel aan mijn 1,5 alfasudje heb gelast (dat hoort bij die auto's zoals jullie weten  ;)) dat een goed apparaat (constante draadtoevoer en goed regelbare spanning) echt het halve werk is dan kan zelfs ik goed lassen  ;D

Elsje,

Ik weet niet waar je woont en hoeveel moeite je wilt doen om tot een keuze te komen maar:

- Bij rustbuster kun je zonder problemen proeflassen, ik heb zelf ook weleens wat bij hun gekocht en vind het een fijne club.
- Ook bij mij staat de koffie altijd klaar en mag je geheel vrijblijven een uurtje spelen met de koopwaar.

Wellicht teveel moeite of kilometers maar wel de beste manier om tot een besluit te komen.

razorx

Nrfh 285dkm, nieuw 70n stuur, airbag en beurt
Goedemiddag oh edele cavia aaiers.
Sorry verkeerde forum, opnieuw.

Goedemiddag Roffelvrienden!

Al enige tijd erger ik me groen en geel aan het loslatende stuurleer van Nrfh: Het stuur staat erbij alsof het met knoesperige bacon blaadjes bekleed is.
Dat stuur mag er zo direct uit. Maar eenst een 285dkm beurt voor Nrfh.

Beurt
Het blijft mij verbazen hoe net Nrfh met zijn olie omspringt. 1 Liter kwijt in de laatste 15dkm!
Tel daar wat verzeping door de winter en wat korte ritjes bij op en je houdt nog steeds een nette waarde.
Met de overige levenssappen zat het goed. Beetje koelvloeistof en ruitenwisserdinges er bij.
Verse olie en filter, nieuwe Volvo bougies.
Nrfh startte de laatste tijd niet zoals een roffel hoort te doen. Het moet zijn: Start, VRAMM.
Rotor en verdeelkap maar vervangen (plm. 75dkm oud). Dit gaf een wezenlijk verschil.
Ik denk dat de rotor en kap na wat schoonmaken nog best even meekunnen, maar better safe than sorry.

Plaatsen 70n stuur en airbag
Op naar het leukere werk!
Van Misha had ik alweer een tijd terug een 70n stuur gekregen en Dirk zorgde voor een airbag.
Heren, nogmaals mijn dank.

Een 70n stuur past niet zomaar op een 850, al wat geïnformeerd bij Dirk en Thijs.
Dit heeft mij enige tijd van deze klus weerhouden. Ten onrechte.

OK, accuminpool los en aan de gang!
Terwijl ik de roffel iets vooruitduwde om de boel niet te zwaar te belasten, het stuur een kwartslag gedraaid. Zo kon de eerste torx aan de achterkant los.
Stuur andere kant op en 2e torx los, de airbag was vrij. Groene connector van de airbag los en wegleggen maar.

Gewoon de airbag ietsje naar je toetrekken en hij komt los.


Meteen zie je het eerste punt waarom een 70n stuur niet direct zal passen: Het claxon sleepcontact.


Een 70n stuur heeft hier geen gat voor.
Het sleepcontact zit vastgeklemd, maar kan makkelijk los.


Ik was mijn meet elastiek kwijt, dus maar een preciesie meet instrument van een pakje vloei gemaakt:


Eerst maar voorgeboord met een 3mm boortje. Mocht ik niet precies boven de sleepring uitkomen, kan ik nog wat corrigeren.
Checken of het past. Ja de achterkant van het boortje komt keurig op de sleepring.

Nu kon ik met een 9mm. boor het definitieve gat voor het sleepcontact maken.

Meteen zie je het volgende probleem:
Het stuur valt niet diep genoeg over de naaf.

Een 70n stuur heeft een 8mm. diepere naafrand.
De dremel gepakt en precies ter hoogte van het kunststof het lichtmetaal doorgesneden.


Twee slijpschijfjes later:


Ik was er nog niet. Aan de achterkant van het stuur moest ook een paar mm vertanding weggedremeld worden.
Als laatste de afschuining onder 45 graden gemaakt.

Moet nog wat afwerking, maar dit past:


Het volgende punt: Waar moet het sleepcontact op aangesloten worden?
Op het volgende plaatje zie je twee draden op de groene 70n connector.

Wit gaat naar het sleepcontact.


En groen via een verlengingkje naar de juiste (!!!) metalen plaat in het stuur. Zie plaatje:


Op het vorige plaatje zag je dan een 70n stuur twee airbag aansluitingen heeft, een roze en een groene.
De roze aansluiting is voor een iets minder heftige vulling van de airbag. Een 850 airbag computer weet hier voor zover ik weet niets van, dus alleen de groene aangesloten.
Ehh groen op groen dus.

Tja tijd om te testen. Mijn werk nog eens grondig gecontroleerd.
Een plofzakkendans is mijn ding niet.

Stuur en airbag definitief gemonteerd en mij verheugd op de rationelere plaatsing van de twee torxen. Accuminpool er op. Niets.
Voor de zekerheid op de bijrijders stoel gaan zitten, bak in zijn vrij en contact op 2. Niets.

Claxontest: Toet!

Geen errors, dus ik mag tevreden zijn.
Het stuur zat na een behandeling met leerlak mooi in de verf.
Het "nieuwe" stuur:


Het zal niet een ieder zijn ding zijn in een 850, dat snap ik, maar ik ben er blij mee.
Het stuurwiel is net even wat dikker dan dat van een 850 en voelt wat meer bolide achtig aan.

T.z.t. zal ik het kunststof in het midden wat donkerder van kleur maken.
De knopjes rechts achter op het stuur zullen uiteindelijk op de Car PC aangesloten worden.
Wordt net als bij Thijs draadloos.

Enfin, weer zo'n klusje dat te lang op de plank lag gedaan.
Voor lijnolie (eh dit keer Hertog Jan) is het nog wat te vroeg.

Eet smakelijk!
Yits.

Joeri

Kewl! Maar ik zou het zelf ietwat (te) veel werk vinden. Koop er wel gelijk een auto omheen  ;) Wel cool dat je het weer even voor gedaan hebt! Over die lijnolie, daar is het zo echt wel tijd voor hoor  ::)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Jack v

Wat een klus weeer Yits, netjes gedaan :eusa_clap:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

)()()sT

Mooi werk! En hulde voor je uitgebreide verslag. Bewonderenswaardig dat je ook steeds de moeite neemt om tussen-foto's te maken  :D

Snellebaksteen

Erg fraai! Ik heb het stuur altijd 1 van de minst geslaagde onderdelen van de 850 gevonden. Dit ziet er veel fraaier uit.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Misha

Zo hé ! Dat is erg mooi geworden zeg ! Complimenten !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

grijzev70tdi

Het is mijn smaak niet, maar heb bewondering voor je geduld hier voor. Zou er zelf niet snel aan beginnen. Zou het mogelijk kunnen zijn om ook de radio bediening op het stuur te maken a V70N?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Vulk

Mooi werk maar weer! Ik zou het zelf ook niet in mijn auto willen, maar snap best dat je dit netter vindt!

rogerV701998


MarkoC70T5

Dat is heel netjes geworden.   :eusa_clap: 
Super idee omdat zo te doen.  Misschien past een R stuur ook wel  :eusa_whistle:
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

arjenT5R

Citaat van: grijzev70tdi op 09-04-2011 19:43:08
Het is mijn smaak niet, maar heb bewondering voor je geduld hier voor. Zou er zelf niet snel aan beginnen. Zou het mogelijk kunnen zijn om ook de radio bediening op het stuur te maken a V70N?

" T.z.t. zal ik het kunststof in het midden wat donkerder van kleur maken.
De knopjes rechts achter op het stuur zullen uiteindelijk op de Car PC aangesloten worden.
Wordt net als bij Thijs draadloos.
"


Sow dat ziet er eigenlijk best gelikt uit,
marco heeft er ook een S60 stuurtje in zitten geloof ik reed erg prettig en is idd wat dikker
en ligt wat beter in de hand. Mooie upgrade  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

grijzev70tdi

Citaat van: arjenT5R op 09-04-2011 20:04:02
Citaat van: grijzev70tdi op 09-04-2011 19:43:08
Het is mijn smaak niet, maar heb bewondering voor je geduld hier voor. Zou er zelf niet snel aan beginnen. Zou het mogelijk kunnen zijn om ook de radio bediening op het stuur te maken a V70N?

" T.z.t. zal ik het kunststof in het midden wat donkerder van kleur maken.
De knopjes rechts achter op het stuur zullen uiteindelijk op de Car PC aangesloten worden.
Wordt net als bij Thijs draadloos.
"


Sow dat ziet er eigenlijk best gelikt uit,
marco heeft er ook een S60 stuurtje in zitten geloof ik reed erg prettig en is idd wat dikker
en ligt wat beter in de hand. Mooie upgrade  ;)
:eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: moet beter leren lezen merk ik al wel weer :eusa_shifty:
Grolsch, het klinkt al lekkerder

bastiaan arissen

Ziet er netjes uit Yits. Mooie update ;D

razorx

Dank heren!

Het ziet er IRL ook net uit en voelt erg lekker in de hand.

Een echt smaakvolle match vind ik het nog niet, al stoort me dat niet heel erg.
De match zal zeker beter zijn als ik het plastic van het stuur wat donkerder maak.

Wil je een betere match, stuit je op het volgende probleem: Een 70n stuur oogt wat "gecappitonneerder", ehh bekleder.
Het interieur van een 850 is echter plat en "hard".

Ik ontkom niet aan het bekleden van het dashboard. Uiteraard met het bont van een zwarte kortharige cavia, of dat van een minderjarig zeehondje. ;)