Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

Dat zou ik dus nooit willen hebben zo'n automatische uitschakeling... misschien zit je net in een situatie waar je het motorvermogen nodig hebt, en het lot van die motor even volkomen irrelevant is. Het is maar een gemakkelijk te vervangen brokje aluminium.

Die peilsensor van de KVS en oliedruk zijn overigens verkeerd om geschakeld (zoals al eens aangekaart door een medeforummer). Zouden normaal gesloten contacten moeten zijn, niet normaal open.

Jack v

Citaat van: jeroen74 op 28-03-2013 19:21:37
aluminium.

Die peilsensor van de KVS en oliedruk zijn overigens verkeerd om geschakeld (zoals al eens aangekaart door een medeforummer). Zouden normaal gesloten contacten moeten zijn, niet normaal open.
ok daar heb ik dus geen verstand van :eusa_shifty:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

jeroen74

Als je vergeet de stekker aan te sluiten (of draadbreuk, slecht contact) gaat het lampje nooit aan ;)

Bij Ford hadden ze dat in de jaren 80 toch beter begrepen... die schakelaars schakelden weerstandjes. Het Auxiliary Warning System (oftewel, hulpwaarschuwingssysteem ;D) kon dan detecteren dat de bedrading cq schakelaar niet goed was en liet dat weten door het waarschuwingslampje te laten knipperen.

Overigens gaat het oliedruk lampje aan als je het contact aanzet (er is immers geen druk), dus het is errrug lullig dat Piet dat niet opgevallen is  :-X

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Jack v op 28-03-2013 19:14:46
Misschien dat Yits het zo kan maken dat zodra de oliedruk wegvalt de motor gelijk uitgeschakeld word.

En de stuurbekrachtiging dan? Bij mijn vorige auto sloeg de motor eens af toen ik net een scherpe binnenbocht nam. Het bochtje mooi afmaken, lukte echt niet meer. Gelukkig toen geen tegenligger...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

jeroen74

Als je motor uitschakelt heb je gewoon stuurbekrachtiging totdat je de koppeling intrapt. Ergo, automatische uitschakeling haalt weinig uit totdat je de koppeling intrapt, dus je kan het net zo goed zelf doen allemaal :)

razorx

Interne notitie voor de ikwilalleswetenmeter.

Klok werkt en loopt gelijk.
Uren en minuten knopjes voor het gelijk zetten werken.

Rechts uitlijnen van de weergegeven waarden werkt zonder voorloop nullen.

Turbodrukmeter heeft een aanpasbare schaal voor de "heavy" tuners.

Het kvs temperatuur signaal  komt binnen als frequentie in plaats van spanning. Door een efficiënte combinatie van de gewone clock interrupt en een extra interrupt, kost het omzetten van de frequentie van het kvs signaal naar een leesbare waarde een minimum aan processor en geheugen capaciteit. Zaken waar je zuinig op moet zijn bij dit soort processors.

Display updates zorgen niet meer voor een hinderlijk flikkeren van het display. Embedded programmeren vraagt een iets andere aanpak dan "gewoon" programmeren.

Voor mijzelf kies ik voor de bc vervangings variant. Eerst dat werkend krijgen, dan kijken naar de andere varianten. De programmatuur is inmiddels flexibel genoeg om die aanpassingen relatief makkelijk  te doen.
Voorlopig gaat de definitieve versie voor mij draaien op dit printplaatje:

Dat printje komt via een bevestigingshulp achter het display:

(Let even niet op de kleur van de achtergrond verlichting)

Hopen dat dit wel past op de plaats van de bc bij een x70. Diepte kan een punt zijn.

Bij zo een microcontroller heb je een redelijke vrijheid om te kiezen welk pinnetje voor welke functie gebruikt wordt. Het was even een puzzeltje, maar ik denk dat het gelukt is de bekabeling tussen het display en de processor optimaal simpel te krijgen.

Todo:
-Ontwerp "real life" bestendig maken.
-Omrekeningsfactoren voor de diverse meetwaarden berekenen en testen.
-Bevestiging van het geheel makkelijk maken.
-Sneller leesbare omschrijving voor de gemeten waarden maken.
-Zowel hoorbaar als zichtbaar alarm signaal.

Als ik eerder "modern" was geworden, had ik zowel de VVIS controller als de eerlijker kvs temperatuur sensor anders ontworpen. Ach leren hoort er bij. ;)

Kort samen gevat: Het project loopt lekker. Kost even tijd, in de loze uren die ik heb. En ben benieuwd wat ik verder tegen kom.

de Boeing

Mooi mooi!

en ik vind de displaykleur nog niet zo heel gek (voor in een 850  ;D)

zou integratie van een AFR meting in dit display ook nog een mogelijkheid zijn?

jeroen74

Een echte AFR meting zal niet zo makkelijk zijn, daar heb je een wideband sensor voor nodig. En die zijn duur, en vereisen speciale aansturing. De benodigde rekenkracht zal zeker niet geleverd kunnen worden door dit appraatje. Tenzij je uiteraard gewoon een sensor+controller er los bij hangt. Ik neem aan dat met de huidige stand der techniek dat ook niet veel meer zal kosten; 32 bits processors op 60MHz kosten ook maar een paar euro.

de Boeing

ja oke, dat er extra hardware bij moet om de AFR te meten neem ik aan
maar het zou mooi zijn om deze waarde dan ook op dit display weer te geven ipv van de (meestal) minder mooie bijhorende displays:
http://www.ebay.de/itm/INNOVATE-MTX-L-AFR-Wideband-Air-Fuel-Ratio-Gauge-3844-/300736293776?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item460547ab90
(qua prijs vind ik ze nog meevallen)

KIM

Ik zit zo naar de turbodrukweergave te kijken, maar is het niet mooier om dit op dezelfde manier weer te geven als een VU meter?
Een balkje dat steeds langer wordt dus.

Volgens mij maakt dat het display eenvoudiger afleesbaar.

MrCain

Citaat van: jeroen74 op 31-03-2013 00:51:49
Een echte AFR meting zal niet zo makkelijk zijn, daar heb je een wideband sensor voor nodig. En die zijn duur, en vereisen speciale aansturing. De benodigde rekenkracht zal zeker niet geleverd kunnen worden door dit appraatje. Tenzij je uiteraard gewoon een sensor+controller er los bij hangt. Ik neem aan dat met de huidige stand der techniek dat ook niet veel meer zal kosten; 32 bits processors op 60MHz kosten ook maar een paar euro.

AFR is redelijk makkelijk te realiseren : je kan bv een LC1 van Innovate kopen=> hier zit een breedbandsensor en een controller bij (geen display!) Op die controller zit een analoog signaal van 0-5VDC waar je een range van AFR of Lambda kan programeren, deze range kan je dan weer in je display programmeren  ;)

Setje kost iets van €170,-
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

jeroen74

Met zo'n oplossing is het zeker makkelijk te realiseren.

MrCain

Tegenwoordig zie je veel sensormodules die zijn uitgevoerd met een "analoog" uitgaand signaal => deze worden veelal aangeboden om deze te kunnen uitlezen met een logsysteem. Je kan ook standaard druk/temperatuur sensoren gebruiken met een gestabiliseerde voeding en dit volt signaal via bv een brug van Wheatstone liniear te maken of de spanning/stroom te verlagen tbv de sensor en inlees module.

Ben zelf bezig om olie temperatuur en druk aflezing in te bouwen mbv het PanelPilot display waar Yits ook mee bezig is geweest => hier kan je dus ook elk gewenst voltsignaal op aanbieden! Ook kan je hier het I2C protocol op aanbieden zodat je iets van 9 8 parameters kan inlezen , maar moet dat eerst maar s gaan leren begrijpen  ;D

Maar Yits, je bent nu wel erug lekker bezig  :eusa_clap:
Gaat dit project zekers volgen!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

Door een verkeerde beweging heb ik mezelf een schouderprobleem bezorgd. Helse pijn. Meteen naar het AMC gegaan. Dat was de enige plek waar ik meteen terecht kon in het paasweekend. Had liever het OLVG gehad, maar nood breekt wet.

Vermoedelijk wat peesaanhechtingen, maar ik houd ook rekening met een subluxatie (schouder beetje uit de kom). Ik hoop dat het niet zo een drama wordt als ik aan mijn linkerschouder had. Het voordeel is wel dat ik nu weet bij wie ik wel en bij wie ik niet moet zijn. Ik ben bevriend met een heel goede fysio, die niet van de apparaatjes is maar van logisch denken en aanpakken. We zullen het zien.

Op het display zou rechts boven de AFR waarde weergegeven kunnen worden. En inderdaad met wideband sonde en voorschakelelektronica zoals eerder gesteld werd.

De ecu geeft de kvs temperatuur als frequentie door aan de tellerunit. het is de tellerunit zelf die er zo een soepje van maakt.

Maar ook de door de diverse modellen ecu afgegeven frequenties zijn iets verschillend bij een zelfde temperatuur. Niet dramatisch, wel echt Volvo.
Als je uitgaat van 22Hz bij 90 graden en 40Hz bij 20 graden kom je op de volgende relatie tussen de frequentie en de temperatuur:

t = 175,6 - 3,889*f

Als je op een microcontroller programmeert ben je zuinig op ieder bitje ram geheugen.
Bovenstaande berekening zou al snel heel wat bytes verbruiken door de getallen achter de komma.

Niet als je het zo berekent:

t = (17560 - (389*f)) /100

Zo blijf je met hele getallen werken, spaart heel wat bytes als je zo te werk gaat.

UserID6342