Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

Volgens mij worden wide band HEGOs alleen gebruikt bij die GDI dingen, dus (extreme) lean burn motoren.

Ik zou niet zo snel een interceptor willen maken op zo'n kritisch signaal, eerlijk gezegd. Voordat je het weet explodeert de complexiteit; ook de samenwerking met de ECU geeft misschien conflicten.

Wat is er op tegen om open loop bij zeer hoge belasting? Zover ik weet is de extra verrijking bedoeld om de boel wat extra te koelen, dat effect zul je met LPG ook wel houden. Om de brandstofbesparing hoef jet niet te doen :)

scania164

Dat is het nou juist lpg koelt niet!

jeroen74

Aha :) ja, dan is verrijking nutteloos en dan zie ik ook wel de mogelijkheid van fulltime Lambda regeling.

Moet toch simpel te realiseren zijn? Dat een std HEGO maar bij 1 punt schakelt zie ik niet als een probleem, immers wordt niet alleen de AFR bij dat ene schakelpunt als target gebruikt. Zover ik weet bereik je de gewenste AFR bij een bepaald loadpunt door snel te switchen tussen ietswat arm en ietswat rijk; zo mddelt dat dan uit tot de gewenste AFR. Dit schakelen is ook nodig om wat zuurstof in de kat op te slaan die dan in de andere cyclus gebruikt wordt om onverbrandde delen om te zetten.

Maarten-t5

Citaat van: scania164 op 21-07-2014 21:50:55
Nou ...marco van mte is afgestudeerd op zeer hoog niveau!

Niets ten nadele van mark, ik ken de man niet, maar hij is vast niet de enige hier die gestudeerd heeft op een zeer hoog niveau.
Niet echt relevant ook lijkt mij ook, aangezien hij niet de enige tuner is en vast ook niet van het kaliber waar classict5 het over had.
Ik heb wat bins mogen bekijken van wat 'grote' tuners... De meesten weten kennelijk niet eens de injector, of maf tabellen te vinden en sommigen lijken ook van het load request systeem geen kaas gegeten te hebben. Er zitten meer dan genoeg prutsers tussen.

Piet

Citaat van: classicT5 op 21-07-2014 21:31:07
Persoonlijk vind ik wat Yits (en Piet trouwens ook), wel van een hoger nivo dan een chiptuner. Ongelooklijk hoe goed die erover nadenken en niet willekeurig iets doen. Is voor mij tuning tot de macht 2 :-)

Heb zelf ooit autotechniek gestudeerd en leer toch echt nog veel van zulke mannen, diepe buiging  :eusa_dance:
Citaat van: scania164 op 21-07-2014 21:50:55
Nou ...marco van mte is afgestudeerd op zeer hoog niveau!
Dus praat niet over hoger niveau..
Zie link!
http://www.swedespeed.com/old_site/features/interviews/alsterfalk_m/index.shltml

Verder is het mooiste de schik en enthousiasme van yits

mja... Dat hele professionele tuningsgebeuren is over het algemeen nog niet half de "voodoo" als die professionele tunersscene ons wil doen geloven.

razorx

Thanx heren!. Verademing deze zinnigheid.

Er is op tuning gebied een hoop mystificatie. Dit gaat alleen maar over geld. Bekijk en lees de link die eerder is gepost met het interview door Swedespeed aan een MTE man. In alle respect, er zit wat eerste klas onzin tussen. En heel veel bang maken.

Zo verkoop je en maak de klant bang. Natuurlijk zijn er tuners die het goed doen en natuurlijk heeft ieder tuning niveau zijn prijskaartje. Een standaard tuning met pak hem beet 20 pk meer kan een ieder. Daarboven is het als je het net wilt doen niet even chippen maar gewoon maatwerk.

Ik bedoel dit niet lullig maar er is meer tussen een ballonnetje en een beer. ;)
Vrij naar Winnie de Pooh.

jeroen74

Mijn mening is dat wat Yits allemaal doet verklaart waarom een goede tuner duur is. Wat natuurlijk niet betekent dat een slechte tuner ook niet bizarre bedragen kan vragen...

KIM

Ik denk dat je je vergist vwb het gebruik van wideband sensoren in de auto.
Voor zover ik kan nagaan is de enige reden om een wideband toe te passen op lambda = 1 motoren de meetsnelheid van de sensor. Dit stelt het motormanagementsysteem in staat om cilinderselectief het mengsel te gaan regelen. Hierbij geldt dat, hoe dichter de sensor bij de uitlaatpoorten zit, des te nauwkeuriger de meting. De nieuwste Audi turbomotoren hebben om die reden een sensor al voor de turbo zitten.

razorx

Volens mij niet Kornelis:
Een ideaal motormanagement heeft control all over.
Veel preciezer en veel makkelijker.

Vergelijk het met de feedbackloop van een versterker, In onze auto's met turbo, maar ook zonder gaat die feedback echt snel. Flow. Dat is echt niet zo een beetje zelfs bij een NA motor laat staan bij een turbo. Mijn taak: Testen en bewijzen. ;)

En ik kan er ook naast zitten. Geen probleem mee om dat eerlijk toe te geven.

cornelis-b

Yits ik begrijp van al deze theorieën helemaal geen pukkel maar als je zo doorgaat dan rij je hier niet voorbij maar vlieg je voorbij, binnen kort stijg je op ;D Veel respect voor alles wat je doet maar het gaat mij boven me pet. Elektronica kan ik best wel volgen maar dit ............................  ???
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

KIM

Het antwoord van de reden van toepassing heb ik van een motoren ingenieur. Dat van closed loop draaien weet ik niet 100% zeker.

Maar ook ik zie deze uitspraak graag onderbouwd of weerlegd. Als hij bij ons weer eens een lezing komt geven, gooi ik het m mooi voor zijn voeten  ;D

razorx

Ik heb nog wel meer reden om een continue lambda regeling te willen.

Het motor management zal onder last veel minder hinder ondervinden van verouderende onderdelen of toleranties. Denk hierbij aan het volgende:
-Injector calibratie, ook het verschil tussen de benzine en LPG injectoren
-Versimpelde VE tabel, die je niet meer aan hoeft te passen na een verandering in het inlaat traject
-Verouderende of slecht gecalibreerde LMM
-Fluctuerende accuspanning
-Rail druk variaties

Als het goed werkt zou het erg mooi zijn. Soft en hardwarematig is het niet eens zo lastig om te doen.

PimR

Ik vind het weer een bijzonder project van je yits! Ben benieuwd of je er zoveel voordeel uithaalt regeltechnisch gezien.

jeroen74

Is de huidige ECU software eigenlijk wel te verleiden tot full time closed loop operation? Niet dat bij >70% TPS allerlei hardcoded uitgezet en overridden worden?

razorx

Dat is een peuleschilletje.
Zet alle "Load threshold lambda control" waarden voor de upper en lower bank op 12,34ms en hij zal altijd in closed loop blijven.