Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Wel zo ver ben ik nog lang niet. ;)
Eerst het USB gedeelte werkend zien te krijgen. Zodat hij met een Windows programmaatje door een ieder aan te passen is naar persoonlijke wensen. En thuis heb ik ook nog wat te doen, maar het gaat komen.

Met de Lambda Commander kan ik slijtage niet zien. Met de bin van volvospeed echter heb je die prachtige logging waarmee je een defecte LMM of lambdasonde of andere zaken zo herkent. Ongelofelijk krachtig.

Hier nog even het plaatje van de turbo lag na plankgas. Dat laatste doe ik nooit vanuit stilstand. ;)

Donkerblauw is de positie van het gaspedaal, groen de turbodruk.

Op 5min 18,5seconde ziet de ECU dat er sprake is van plankgas.  In de grafiek zie je het aanstuur signaal voor de turbo niet maar die reageert onmiddellijk. Op 5min 18,6sec is er een nét meetbare turbodruk. Pas bij 5min 19,7 seconde heeft de turbo de doeldruk bereikt. 1,2 seconde later dan het plankgas signaal.

In een voorgaande post stelde ik dat het systeem enige vertraging hanteert, maar dat is niet zo. Het is puur het opspinnen van de 19T. Misschien maar beter ook zo om de boel heel te houden.

Als je naar het grafiekje kijk zie je dat ik een rekenfoutje heb gemaakt in de software van de Lambda Commander. De lambda gaat minder ver omlaag dan wat ik wilde. Ga ik nu aan werken.

Maarten-t5

Ik vind die drukgrafiek vrij steil. Het opspinnen komt eigenlijk goed op gang bij zo 5:19:04 oid en dan stijgt ie echt als een idioot naar zn piekdruk. Ik weet niet op welk toerental je begon? Compressorwieltjes kunnen een snelheid van 150000 toeren bereiken. Aangezien het hele dingetje (wieltjes en asje) ook nog massa heeft... behoorlijk rap. Ik denk niet dat je veel minder lag kunt hebben.

razorx

Ik denk dat je gelijk hebt Maarten.
Regeltechnisch en gevoelsmatig is dit perfect. Maar of de hardware dit aankan? Ik begin met mijn runs vanaf plm 1500 á 2000 rpm. Lager durf ik niet te gaan.

Ik zal kijken wat ik aan oude logs heb met de originele bin of anders daarmee opnieuw testen. Ben benieuwd wat Volvo heeft gekozen. Ik zal ook kijken naar de load opbouw. Je noemt met jouw korte post het meest essentiële. Al blijf ik het regeltechnisch een juweeltje. ;)

Wat ik vanavond ook besefte is dat die Lambda Commander het heel makkelijk maakt de ideale LPG waarden voor de lambda te vinden. Was altijd een beetje een tuning mysterie. Niet meer een tabel met meer dan honderd cellen aanpassen, maar slechts één of twee getallen veranderen. Aan de hand van de maximale MAF spanning is te zien of er resultaat is geboekt. Als tweede referentie dient de currrent load, Daar moet een rekenkundige match tussen zitten.

Maarten-t5

Afhankelijk vd druk denk ik dat lager idd niet verstandig zou zijn. Ter indicatie: de rica tune die ik tijdje gehad heb zorgde voor ongeveer 1 bar op 2.5k RPM. Na inspectie zag ik dat die hele tune vrij weinig om handen had, dus een beetje marge is dan geen overbodige luxe. Ook omdat t foolproof moet zijn. Qua drijfstangen zal het vooral detonatie zijn die ze de das om doet m.i..  Boost spikes bij het spoolen hebben daar het meest schuld aan voor zover ik weet, maar die vind ik bij jou erg meevallen. Veel kleiner krijg je die niet denk ik, omdat bij throttle tip in een bepaalde waarde gevraagd wordt en de turbo er ff over doet om die te meeten. De pid logica heeft dan al een correctieterm opgebouwd en is te traag om de overshoot te voorkomen. Eigenlijk zou er een manier moeten zijn om bij tip in de opbouw van de correctieterm tijdelijk te laten stagneren.

Alleen die slushbox.. Oo heb je die load reduction functie nog aan staan voor in de 1e versnelling?

Ik vind het trouwens erg mooi werken allemaal. Alleen zou ik wel een stukje meer van de grafiek willen zien aan de rechterkant. Ik ben met name geinterreseerd in de stabiliteit van de AFR onder hoge load.

razorx

Oh ja ik begon de run bij 1800 RPM.
Het plaatje waar je om vroeg:

Direct daarna het gaspedaal losgelaten.
Die zwubberdewabber in de afr na load verhoging snap ik niet. Ik verdenk de acceleration enrichment. Zal zo nog even kijken.

Ik ben hier tot een load gegaan van 9,9ms.
De boost reductie voor de eerste versnelling van de automaat staat nog steeds aan.

Maarten-t5

thanks!

Komt toch lekker vroeg in dan. Schakelt ie ook terug daar? (vermoed van niet zo naar de load curve kijkend).
Je kan misschien proberen om een klein beetje te sleutelen aan die acceleration enrichment ipv m rigoreus uitknallen :P Kijken of die pieken dan minder worden.

Wat me  nog opviel: vlak voor die piek naar beneden zie je dat de load even afvlakt, zeg maar waar de grafiek van de afr die van de load snijd.
Misschien toch terugschakelen daar?
Bij schakelen onderbreekt hij ook het 'boost proces' (lack of better word).
er wordt dan eigenlijk tijdelijk minder lucht de cilinders in geperst.
Misschien dat het systeem het niet bij kan benen, waardoor er in die korte tijd nog steeds heel veel benzine wordt geïnjecteerd. Systeem denk *oh crap* en probeert als een idioot te compenseren, waardoor er nog een lichte overshoot naar arm volgt, voordat het zaakje stabiliseert.

razorx

Bij die eerste stevige dip schakelt hij terug. Ehh vandaar.
Daarna zie je een soort van dempend regelsysteem.

Maarten-t5

Ah je was me net voor met posten :P

stomme slushbox... deruit met dat ding!  ;D

Piet

Wat betreft het schijnbaar tragere inkomen van de turbo bij plots planken:
Je hebt ook nog iets als de "LDR thottle angle threshold for charge pressure increase" tabel, waardoor de turbo standaard pas bij 30 c.q. 35% throttle aangestuurd gaat worden.

Piet

Ik heb nog een hele mooie M56 bak met weinig km voor je...... btw

Maarten-t5

Automaat geeft volgens mij een signaal naar de ECU als er geschakeld wordt. Dacht ik tenminste.. Misschien is er een slimme truc te verzinnen om die overshoot terug naar arm iets te dempen. Eigenlijk wil je daar niet te arm lopen. Piek naar beneden zal lastig zijn denk ik, omdat je niet precies kunt voorspellen wanneer die slushbox besluit te schakelen. Tenzij hij dat signaal enige tijd tevoren geeft. Zou eigenlijk wel logisch zijn als ik erover nadenk.

razorx

Ik zal aan jullie denken als jullie met je handbakken in een lange file staan. Ghe ghe ghe ghe (Uiterst gemeen klinkend lachje dat aanzwelt tot een luide holle lach)
Nee geintje. Ieder zijn ding. Een automaat en performace is geen ideale combinatie, maar ik vind een automaat nou eenmaal fijner.

De automaat stuurt inderdaad een signaal naar de ECU bij het schakelen. Ik zal er in duiken.

Piet

Whaha (duivels lachje) we zien yits binnenkort in een volvo/dafje 66 variomatic voorzien van een M44 vanuit de file, niet gehinderd door een terugschakelende flushbox, met een ongelofelijke moordgang wegscheuren.....Avanti!!!

;D

Wouter76

Die cvt is nog handiger in de file, geen kruipneiging  ;)

Een heerlijk topic om te volgen dit Yits, al haak ik hier en daar ook wel af als je diep op de materie in gaat, het doel is helemaal duidelijk en erg interessant!

razorx

We doen ons best om deze materie te demystificeren. Het is net als met olie. Geheimzinnigheid alom.
Met we bedoel ik een aantal mensen van ons forum en het volvospeed forum.

Veel tuners willen hun kennis niet delen, want het is hun brood. Vanuit mijn vakgebied als IT-er en elektronicus, weet ik dat die afscherming niet werkt. Een monopolie op kennis bestaat niet. Een goed idee wordt zomaar op een andere plek ook bedacht.

In mijn ogen is het beter die kennis te delen. Dit zal een tuner geen brood kosten. Het blijft simpelweg vakwerk. Je moet echt wat kunnen wil je het goed doen. Al denk ik dat we inmiddels bijdragen aan een meer dan aardige kennisvergroting en een unieke aanpak door het gebruik van wiskunde.

Vanaf morgen ga ik de lambda waarden wat extremer bijstellen. Naar de definitieve waarden. Dus nog wat armer bij deellast en wat rijker bij vollast. Al deze tests doe ik voorlopig eerst op LPG. De reden is dat de kans op detonatie vele malen lager ligt. Dus minder kans op motor schade.Ik verwacht dat die eerste lambda oscillatie minder zal worden als ik mijn doel lambda lager zet

De praktijk zal het bewijzen. Of niet. ;)