Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

razorx

#946
Ik denk dat Erwin (haasje) gelijk heeft met zijn vermoeden over de thermostaat.
Het zal ook niet de eerste keer zijn dat een thermostaat het voortijdig begeeft.

ECU foutcodes uitgelezen: keurig 1-1-1
Uiteraard het probleem niet kunnen reproduceren.  :eusa_wall:

Voordat ik de thermostaat vervang wil ik het probleem wel kunnen reproduceren, anders ben ik geloof ik niet zo serieus aan probleem oplossing aan het doen. ;)

Van het weekend de motor maar eens wat zwaarder plagen, hopelijk op een :police: vrij stukje weg.

Korte samenvatting: Na een poos 160 te rijden, dalende temperatuurmeter bij acceleratie boven de 120 km/h
Bij gas loslaten gaat de meter meteen weer naar 3 uur.
Gebeurt alleen bij zwaardere belasting, dus gas behoorlijk open.

haasje

Hang er eens een zware aanhanger achter, liefst met huif (als je een trekhaak hebt tenminste ;) De belasting zal dan al een stuk beter zijn.

volvobug

Iets te merken aan het verbruik (hoger wellicht)?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Citaat van: haasje op 09-08-2010 20:45:01
Hang er eens een zware aanhanger achter, liefst met huif (als je een trekhaak hebt tenminste ;) De belasting zal dan al een stuk beter zijn.
Dat is een handige. Zeker omdat de wagen niet meer met vakantiebelasting rijdt.

Citaat van: volvobug op 09-08-2010 21:04:52
Iets te merken aan het verbruik (hoger wellicht)?
Moeilijk te zeggen, ik zat gedurende de vakantie op 8,6L/100km over het totaal, misschien marginaal hoger dan vorig jaar..

volvobug

Mmmm, zat te denken aan een wat rijker mengsel tijdens accelereren waardoor er meer gekoeld wordt in de cilinder, al dan niet in combinatie met een trage thermostaat die na een stuk 160 wijd openstaat en iets te langzaam reageert....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

#951
Met wat harder rijden in zijn 4 bleek het probleem reproduceerbaar te zijn.

Een nieuwe Gates thermostaat geplaatst. Type TH11292G1. Probleem voorbij.
Kosten: nog geen 10 euro (incl. B.T.W.) en een beetje koelvloeistof.

De nieuwe heeft in tegenstelling tot het origineel geen "ontluchtings pennetje".
Als ik het goed begrijp dient dat pennetje met gaatje om het ontluchten wat sneller te doen verlopen.
Niet echt gemerkt.

--edit: Jiggle pin doet toch wat meer:
--Drukverschil kleiner maken waardoor de klep makkelijker kan schakelen.
--Temperatuurslag kleiner maken bij schakelen.
--Dus maar een 1mm gaatje in het klepje geboord na wat lezen.

)()()sT

Maar goed... het zou dus betekenen dat je oude thermostaat niet meer sloot waardoor je bij hogere snelheden "te veel" koeling had... of?  8)


KIM

Ben jij familie van Bob?  ;D


Jeweetwel: Bob de bouwer, Hobby Bob.....  ;D


Een gaatje in de thermostaat boren, daar zou ik toch niet aan denken...

Freakybaby

Gewoon in het metalen randje zal Yits wel bedoelen ;)
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

razorx

#955
Citaat van: )()()sT op 16-08-2010 13:02:42
Maar goed... het zou dus betekenen dat je oude thermostaat niet meer sloot waardoor je bij hogere snelheden "te veel" koeling had... of?  8)
Ik vermoed zo iets of dat hij te makkelijk open ging.
Ik heb hem nog bewaard voor de pannetjes en thermometer test.
Wel een pan maar geen thermometer.

Citaat van: KIM op 16-08-2010 18:25:55
Ben jij familie van Bob?  ;D
Jeweetwel: Bob de bouwer, Hobby Bob.....  ;D
Een gaatje in de thermostaat boren, daar zou ik toch niet aan denken...
;D Ik kan het soms niet laten, het is sterker dan mij zelf en het dwingt me in te lezen in een onderwerp.

Citaat van: Freakybaby op 16-08-2010 19:44:26
Gewoon in het metalen randje zal Yits wel bedoelen ;)
Precies. ;)

Het is niet zo eng als het lijkt.
Al had ik me gechoqueerdere reacties verwacht ;) .

Ik heb me vooraf uiteraard goed ingelezen.

De "jiggle pin" is dat pennetje dat bij de Wahler/Volvo thermostaat een klein gaatje al dan niet afdicht.
Hierdoor ontstaat een minimale vloeistofuitwisseling tussen het grote en kleine circuit.

Door zo'n ventieltje kan de klep makkelijker open gaan. Het drukverschil is kleiner.
Tevens zorgt dat pennetje ervoor dat er geen ingesloten lucht in het systeem blijft. Ontluchten gaat sneller.
De laatste reden voor zo'n ventieltje is dat de motor een minder grote temperatuurklap krijgt als de thermostaat het grote circuit open gaat.

Wahler maakt onze thermostatemn nog steeds volgens het "oude" ontwerp maar veel nieuwere thermostaten hebben zo'n pinnetje niet meer.

Waarom: Het kan simpeler en minder fout gevoelig met een klein gaatje. Ennuh goedkoper.
Het model dat ik mee kreeg was oorspronkelijk (in de 87 graden versie) voor de 850 bedoeld, maar liep een gaatje achter in de tijd.
Geen gaatje en geen ventieltje.

Nog even een plaatje van twee varianten van een willekeurig merk en model:
Links met ventiel en rechts met gaatje:

bron http://www.mgb-stuff.org.uk/thermostat.htm



Nu nog de reden voor de temperatuurverhoging van 87 naar 93 graden gedurende de jaren (niet alleen bij Volvo):
o.a. een gunstiger brandstofverbruik en een schonere verbranding.

Hmm. zou kunnen, of kom je hier gewoon op het verhaal: Warmer->iets minder cylindervulling, iets minder vermogen, dus zuiniger.


KIM

Zuiniger was in de nineties nog niet zo'n issue, maar zou dit dan al de voorloper van EGR zijn?  ;D

thuur

Het is inderdaad een 'bekende' modificatie bij thermostaten zonder gaatje of klepje. Het werkt echter alleen volledig als je het gaatje op het hoogste punt zet. Dat weet Yits wel, maar toch ter info.


Gr ;)

razorx

Vanmorgen de roffel toevertrouwd aan de Citroën garage (de buren) voor een APK.

Vervolgens met de scooter onder een wolkbreuk rondgetuft, geen aanrader.

Overdag bedacht ik dat ik de kentekenplaatverlichting niet gechecked had en ja hoor: Toch een APK puntje.

Verder nog wat gespeeld met zeners om pieken van de startmotor af te vangen. Led achtergrondverlichting instrumenten paneel moet nu voor eens en voor altijd goed zijn.

Ik hoop van de week even tijd te hebben om bij Furness nog twee boutjes te halen voor de tussenkoppeling van de delta-link.

razorx

Goedenavond,

nog geen tijd gehad voor de deltalink bussen.
Wel wat dolle pret gehad met custom ABS bekabeling in de roffel van een ander:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,43903.msg885958.html#msg885958