Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Thys

Vakwerk Yits! :eusa_clap:

Welkom bij 'Het nieuwe sturen' :D

razorx

#1292
@Thijs: Wat betreft de RTI knoppen, ik denk dat jij met je draadloze interface een goede keuze hebt gemaakt.
Wat de voeding en aansluiting betreft, overweeg ik het volgende:
-Batterij: gehobby
-Meedraaiende draad, mijn oorspronkelijke gedachte: te grote draaihoek te korte draadlengte, dus onbetrouwbaar.
-Een extra sleep kontakt: te veel gedoe voor stervelingen
-Claxondraad: Een bijna constante plus via de claxon

De laatste is het meest aantrekkelijk.
Mijn idee is een diode en een beschaafde waarde weerstand van plm. 100 ohm naar een 1F backup elco voor de voeding van de draadloze interface voor de RTI knoppen. Het is niet puur te voeden via de claxon, maar er is op deze plek niets anders voor handen.
Als je toetert zal de backup elco van 1F de voeding voor de draadloze communicatie met je Car PC lang genoeg in stand kunnen houden.
Een 1F backup elco kan heel klein zijn, denk aan formaat grote knoopcel.

OK een bij gebrek aan beter oplossing. Je moet wat. Wel is het netjes een sticker op de juiste plek aan te brengen welke aanvulling, let wel geen verandering, aan de bedrading gedaan is.

Om ellende die o.a. Dirk ondervind te vermijden na verandering van eigenaar.

De eerste pagina van dit topic is weer up to date met links naar de leuke gedane zaken.

jrkalf

Citaat van: pwassink op 06-04-2011 05:31:25
Je wordt ouder Wibo  :eusa_shhh:

Jelle doet in t5-onderdelen, en Matthijs in las-spullen  ;D
Laten we dat ook zo houden. Jelle kan namelijk helemaal (nog) niet lassen.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

jrkalf

Lekker aan de hobby Yits?
Ziet er leuk uit de ombouw naar een x70n stuur. De GROTE hamvraag natuurlijk: rijdt het nu beter?
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

jeroen74

Moet de interface blijven werken als je toetert? Dat soort supercaps hebben wel een vrij hoge interne weerstand en zijn meestal maar 5V5 of minder.

razorx

Citaat van: jeroen74 op 10-04-2011 09:33:43
Moet de interface blijven werken als je toetert? Dat soort supercaps hebben wel een vrij hoge interne weerstand en zijn meestal maar 5V5 of minder.
Je hebt wel een punt.
Wat ik bedoel is dat de interface ook tijdens het toeteren voeding moet krijgen.
Hij hoeft gedurende de toetertijd geen signalen te versturen.

Als ik deze voorzorg niet zou nemen zou ik last kunnen krijgen van naar initialisatiegedrag bij een uit-aan situatie.
Dus toeter (=uit-aan) en allerlei onduidelijke commando's worden naar de Car PC gestuurd.

De schakeling zelf hoeft in rust niet al te veel stroom te trekken.
Het voordeel van zo'n supercap is dat ze erg klein zijn. Het geheel moet in het stuur passen.

Maar misschien heb je gelijk en is de inwendige weerstand te hoog.

jeroen74

Ik weet niet hoeveel spanning/stroom die interface nodig heeft. Misschien kun je een spanningsregelaar ervoor zetten, of meerdere caps in serie.

arjen850

Heerlijk om te volgen hoe jij bezig bent met nieuwe dingen :eusa_clap: Het ziet er weer keurig uit.
Ben je ook nog van plan om stuur bediening voor audio, cc, en telefoon bediening te plaatsen op het stuur?

V70geRwin

Citaat van: razorx op 10-04-2011 09:44:33
Citaat van: jeroen74 op 10-04-2011 09:33:43
Moet de interface blijven werken als je toetert? Dat soort supercaps hebben wel een vrij hoge interne weerstand en zijn meestal maar 5V5 of minder.
Je hebt wel een punt.
Wat ik bedoel is dat de interface ook tijdens het toeteren voeding moet krijgen.
Hij hoeft gedurende de toetertijd geen signalen te versturen.

Als ik deze voorzorg niet zou nemen zou ik last kunnen krijgen van naar initialisatiegedrag bij een uit-aan situatie.
Dus toeter (=uit-aan) en allerlei onduidelijke commando's worden naar de Car PC gestuurd.

De schakeling zelf hoeft in rust niet al te veel stroom te trekken.
Het voordeel van zo'n supercap is dat ze erg klein zijn. Het geheel moet in het stuur passen.

Maar misschien heb je gelijk en is de inwendige weerstand te hoog.

lekker ad hobby Jits, mooi gemaakt.

maar weet je al wel zeker dat de spanning (zover) zakt als je tutert?
misschien is de schakeling niet eens nodig?

Taranis

Mooi verslag en inderdaad heel netjes dat je ook tussenfoto's hebt gemaakt! Dit is een prima handleiding voor de volgende die dit gaat doen :)

Staat ook een stuk netter dan het 850 stuur! :eusa_clap:

Ben


razorx

Wat het gebuik van de RTI knoppen en de interface naar mijn Car PC aangaat:
Het simpelste is een 5 knops draadloze (mini) muis te slopen en hopen dat het printje er in klein genoeg is.
Voeding:
De claxon is massageschakeld, dus ik ontkom niet aan wat extra elektronica.
Muizen zijn zuinig 3V en iets in de orde van 1mA zal waarschijnlijk meer dan zat zijn.

jeroen74

Dan is een 220uF Ctje met een 3V regulatortje genoeg voor ~3s backup power.

ulkeman



ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen