Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jack v

Deze plaats is gekozen Stephan omdat het aansluitpunt hier maar 20cm vandaan zit.  Middenconsole kan ook en das dus de verrassing die Yits nog 1 petto heeft maar daarover kan ie zelf meer vertellen denk ik.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

ulkeman

Citaat van: Jack v op 15-03-2012 22:35:35
Deze plaats is gekozen Stephan omdat het aansluitpunt hier maar 20cm vandaan zit.  Middenconsole kan ook en das dus de verrassing die Yits nog 1 petto heeft maar daarover kan ie zelf meer vertellen denk ik.

ah ik liep dus al weer voor op de zaken.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

razorx

De metertjes zelf zijn niet al te duur.
Waarom niet meteen twee metertjes: één voor de kvs temperatuur en de ander voor de accuspanning?
Je trekt immers toch draden, dan maar in één keer goed.
Het dimmen moet ik nog even uizoeken, maar dat doe ik pas als de printjes binnen zijn.

@Stephan: Je feedback is altijd welkom.

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 14-03-2012 20:49:25
Zo wat een reacties! Bedankt.

Ik som de opties nog even op met de nadelen voor mijn situatie.
-edit- eenvoud is essentieel.

-Licht
Toen ik vanavond thuiskwam, zag ik dat Saskia in de schemer zat te werken.
Licht is bij mij geen optie om te zien dat er warmtebehoevend leven in huis is.

-Beweging
We kunnen allebij uren werken zonder op te staan.

-Infra rood
Dan zou iedere kamer een sensor moeten hebben, wel een optie.

-Drukknop met countdownfunctie
Te onconfortabel.

-Stroomverbruik
Wat als de koelkast aanslaat of de wasmachine aanstaat?

-Deur met personenteller
Kan leuk worden als ik door de voordeur naar binnen ga en door de achterdeur naar buiten.

-Via voordeurslot
Heldere gedachte oh snelste der bakstenen. Simpel en effectief. Ik zie nog geen nadelen voor mijn situatie.

Het gaat dus niet om een verwarming aan/uit maar om te schakelen tussen dag en nachtmodus.

Nu maar eens kijken wat mijn modulerende ketel voor interfaces heeft. Een overrule aansluiting is niet ongebruikelijk.

Radar Yits, Radar. Kost weinig meer tegenwoordig.

razorx

#2044
Mijn excuses, de roffels blijven doen waar ze voor gemaakt zijn: Het doen.

Dus terug naar de donkere spelonken van de CV techniek.
Een Vaillant ketel is een tamelijk gesloten systeem. dus even van de dag naar de nacht modus overschakelen zoals bij een Nefit is er niet bij.
Interface modules voor Opentherm of een 0-10V aansturing zijn schandalig duur. OK het zij zo. Misschien kom ik later op een idee.

Wel vond ik het tijd die domme en energie inefficiënte kranen te vervangen door wat slimmers:


Vijf stuks besteld, toen kwamen ze op 12 euro/stuk.
Programmeerbare radiatorthermostaten.
Leuk om op het juiste moment de badkamer warm te krijgen, maar niet de hele dag. Of zoonlief die met zijn vaste patroon ook niet continu warmte nodeig heeft.
Per stuk kosten ze een kleine 15 euro bij Elv of Conrad.

Er zitten wat leuke energiebesparende slimmigheden in die je bij duurdere exemplaren niet altijd ziet:
Boost functie: Als er verwarming nodig is, mag er onder omstandigheden, de kraan volledig open gezet worden.
Automatisch dicht bij raam open, slim.
Timer is behoorlijk programmeerbaar.
Master unit in de woonkamer blijft de baas.

Ik plaats dit soort projectjes, net als goed inkopen graag onder de categorie verdienen met niet te veel moeite.

Alhoewel, bij de voorbereidingen om eerst nette thermostaatventielen te plaatsen, trof ik een mega collectie aan diverse buisdiameters, verschillende typen schroefdraden e.t.c. aan.
Een huis uit 1975. 3/4 20mm 22mm (normaal)  alles door elkaar.
Dit werd een uiterst frustrerende heen en weer tussen de diverse bouwmarkten. De ene had dit niet, de ander dat niet, of net niet genoeg.
Geloof me of niet, afgelopen weekend 7(!) bouwmarkten gezien. Als iemend me op dat moment bij de kassa een verkeerde vraag had gesteld, of dat ik bij de uitgang gecontroleerd zou worden. Ik weet het niet. Ik vrees dat ik dan terug zou vallen in cannibalisme net als mijn grootvader.

En ik beloof jullie, zodra het wat warmer is ga ik met de lak en wat putjes en schaafjes van Nrfh aan de gang.

elianmars

Citaat van: razorx op 20-03-2012 00:29:29
Automatisch dicht bij raam open, slim.


Vind je? Het beste leefklimaat in huis krijg je door te stoken en te luchten. Niet best voor je portemonnee, maar wel voor je gezondheid.

razorx

Citaat van: elianmars op 20-03-2012 00:43:35
Citaat van: razorx op 20-03-2012 00:29:29
Automatisch dicht bij raam open, slim.


Vind je? Het beste leefklimaat in huis krijg je door te stoken en te luchten. Niet best voor je portemonnee, maar wel voor je gezondheid.
Stoken tijdens een luchtperiode vind ik zonde. Ik vind het idee wel slim om automatisch de "kranen" dicht te zetten bij opvallende afkoeling.
Maar wat denk jij hierover, of beter waarom?

jeroen74

Dat zijn mooie apparaatjes, ik dacht dat die dingen altijd veeeel duurder waren :)

Snellebaksteen

Grrrr en nu heb ik net afgelopen najaar alle domme kranen vervangen door thermostaat kranen van Honeywell a 30 euro p/stuk.
Dit ziet er heel wat beter uit!

Overigens kwam ik in m'n huis ook allerlei diameter en draad tegen. Ik heb van 2,5 inch t/m 14mm gezien...
Bouwjaar 53
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

razorx

KVS temp meter in wording, SMD reflowen is leuk!
Goedenavond oh fluxbroeders!

Met een grote grijns typ ik dit bericht.
Na een stroperige dag waar niets soepel leek te gaan kon ik niet wachten huiswaarts te keren. De onbestukte printjes waren vanmorgen binnen gekomen.
Door een miscommunicatietje bij mijn vaste printboer moest ik een week langer wachten.

Aan de slag!
Het printje is ongeveer 2 bij 2,5cm en zal dus niet stabiel op de tafel liggen.
Klemgezet tussen wat plaatjes aluminium:


Het injectiespuitje met vloeibaar soldeer is goed hanteerbaar. Belangrijker, het doseren is goed te doen.
Merk soldeer: Edsyn, loodhoudend. De drolletjes soldeer. Meer is niet nodig. -edit- minder mag.


Op de bakplaat. Merk Bestron HP112 1500W. -edit- lager vermogen zou een betere keuze zijn.
Het printje op de koude kookplaat gelegd zodat de temperatuur geleidelijk kan stijgen.


Bij het eerste printje bleek de max stand te hoog, 4 is ook nog te hoog. Moet ik nog even mee spelen.
Hier begint het soldeer voordat het gaat smelten te verglazen:


Na volledig uitvloeien van het soldeer moet het printje geleidelijk koelen om thermische spanningen te vermijden.
Dus op het kookplaatje laten terwijl die uit staat.

Dit was stand max


Stand 4 gaat al beter, maar het kan nog ietsje lager.

Of de onderdelen het nog doen en of het printje werkt is me nu even een ... zorg ;)
Het principe werkt en assemblage en solderen gaat vele malen sneller dan op de conventionele methode.

Op naar een heerlijke emmer soldeerflux!

Groeten,

Yits

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

stefanhuijser

Bij welke temperatuur smelt dit dan Yits?
Met andere woorden kun je dit ook gebruiken als de printplaten nogal warm moeten kunnen worden?

Blijf het leuk vinden om je blog te blijven lezen!

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

razorx

#2052
Loodhoudend soldeer smelt rond de 180 graden. Loodvrij begint rond de 215.
Geen probleem voor printjes. Ik meerk wel dat de thermostaat van die kookplaat niet de meest nauwkeurige of subtiele is. Stand 1 of twee is waarschijnlijk hoog zat.
Morgen maar eens met een IR thermometer meten.

jeroen74

Zeer goed gelukt voor een eerste poging. Nog wat overheerlijk riekende fluxcleaner eroverheen om het af te maken.

Hoeveel minuten per printje, totaal? Ik zou weleens een wedstrijdje willen doen, jij reflowen, ik gewoon met de pook :P

Ik vind dat stickertje 'geen voeding' wel leuk ;)

razorx

#2054
@Jeroen: Jij maakte me er ooit attent op dat dit voor stervelingen ook weggelegd is. Dank je.
Totaal per printje is iets meer dan 13 minuten. Wel incl. smd stripjes uit zakjes halen, onderdeeltjes er uit en stripjes weer in zakjes.
Niet voor de wedstrijd, maar meer voor de statistiek. ;) -edit- in serie, ik dek aan kleine producties van wat dan ook, met alles voorgesorteerd, wordt het een fractie.

-edit- dat stickertje "geen voedsel" is meer een noodzaak.
Anders worden er eieren direct op de plaat gebakken.