Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

haasje

Normaal gesproken heb je als je de auto in z'n achteruit zet wat verlichting achter de auto door de achteruitrijlichten, mijn ervaring met leds is dat dit licht zo goed als niet op de grond terecht komt. Hierdoor wordt oa de ruimte die je nog achter de auto hebt inschatten erg moeilijk

razorx

Citaat van: haasje op 19-08-2012 00:29:38
Normaal gesproken heb je als je de auto in z'n achteruit zet wat verlichting achter de auto door de achteruitrijlichten, mijn ervaring met leds is dat dit licht zo goed als niet op de grond terecht komt. Hierdoor wordt oa de ruimte die je nog achter de auto hebt inschatten erg moeilijk
Ik begrijp wat je bedoelt. Gaat met deze Cree leds en de algehele setup helemaal goed komen.
Het enige wat me niet bevalt aan de Chinese basis die ik heb gebruikt is dat er geen bescherming is tegen positieve spanningspieken.  Ga ik ook wat aan doen.

KIM

Op de laatste foto zie je het wel.
Dan komen deze lampjes in de buurt van 4300K? Of zou het eerder 5000K zijn?

Die definitie van wit licht vind ik trouwens bijzonder discutabel. Ik heb altijd begrepen dat 4300K het witste licht is. Ik heb daarvoor ook verschillende referenties gebruikt. Dit is ook mijn reden om 4300K in mijn auto te hebben, want dat levert de grootste lichtopbrengst. Elke bijkomende kleur levert verlies op in lichtsterkte.
Op de foto zie ik enigszins blauwig licht en dat zou dus betekenen dat je net iets voorbij het wit bent.

Ook is het zo dat 5000K bij de ene fabrikant blauwer is dan bij de andere.

Misha

Citaat van: KIM op 19-08-2012 09:26:36
Ook is het zo dat 5000K bij de ene fabrikant blauwer is dan bij de andere.

Klopt, je kunt er geen peil op trekken, met name 4300 en 5000K zegt eigenlijk niets.
Zelfs niet van hetzelfde merk, het is maar net welke lamp ze erbij stoppen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Koplamp huizen welke gemaakt zijn voor halogeen lampjes geven snel veel strooilicht als het groen en blauw aandeel erg verhoogd wordt (lees: hogere kleurtemperatuur).
De reden is dat de construktie van de lens en spiegel qua brekingsindex gemaakt is voor het relatief gele halogeenlicht.
Daarnaast is het rendement van een 8000 k lamp lager dan van een 4300k lamp. Ook verkleuren lampen iets gedurende de eerste paart honderd uur.

Veel licht is mooi, maar krijg je dat wel op de weg ?

Foto's ? tja. alleen als je de witbalans van de camera vast instelt en deze ook vermeld dan geeft het zinvolle informatie. Automatische witbalans is een no-go.
En natuurlijk bekijken op een kleur gekalibreerd beeldscherm.

UserID6342

Hmm... ik had eerst in die 850 van me 4300K zitten, overgestapt naar 8000K en voor mijn gevoel (zegt natuurlijk niet alles) geeft dat blauwere licht veel meer lichtopbrengst als die 4300K.  Het zicht voor de auto is dus gewoon verder, simpel gezegd.  Wel om dit eerlijk te 'testen', dezelfde ballasten en lampen van dezelfde fabrikant gebruikt.

Voor mij persoonlijk blijkt dus dat ik met 8000K meer zich heb als met 4300K.  Dit ook in dezelfde koplamp natuurlijk.

thuur

Er dreigen een aantal zaken door elkaar te lopen..

Leeskost:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur

Daarnaast heb je rood, blauw en groen nodig om wit te maken. Ik kan wit "gelig" vinden, een ander "Blauwig", hoe het oog het ontvangt en de hersenen het verwerken verschilt ook nog lichtelijk per mens.

Tenslotte de opbrengst. Het menselijk oog ziet optimaal bij een licht gele/groene verlichting (ca. 550 nanometer)

Hoe meer van dit "geel" in het licht (zie ook samenstelling van het wit licht in Yits' grafiek) hoe beter en scherper (!) een mens kan zien. Kortom, meer blauw = slechter zicht.

Gr :D

razorx

Om de plaatjes even op één pagina te houden:

(Bron: Cree, de door mij gebruikte exemplaren waren 6000K)

6000K is geen 6000K kan je gerust stellen. Dit geldt niet alleen voor LED's maar ook voor Xenon lampen. Het is maar net hoe ze die waarde samenstellen.
De ene 6000K kan heel anders ogen dan de andere. Puur omdat de spectrum pieken breder of smaller zijn, of dat er vervuilende piekjes zijn.

De gebruikte 6000K LED's ogen meer als een 4300 á 5000K Xenon. Ik ben benieuwd wat de nieuw bestelde exemplaren gaan doen.
Het is inmiddels wel duidelijk dat de LED techniek volwassen genoeg is om als vervanger voor conventionele verlichting te dienen. Zeker als je niet bij de leverancier voor de eindgebruiker besteld, maar direct de nieuwste techniek van de fabrikant in huis haalt.

The Volvoboy

Ziet er netjes uit! :)

Nog een klein tipje: haal je kentekenplaat eens los en rij er een paar keer overheen, dan is ie weer recht ;D (kan hier ook wel als je komt voor het poetsen ;) )

Ik ben trouwens benieuwd of die van ons door de APK komt aangezien onze uitlaat ook lekt... We gaan het zien...
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

GeertM2

Citaat van: The Volvoboy op 20-08-2012 20:39:37
Nog een klein tipje: haal je kentekenplaat eens los en rij er een paar keer overheen, dan is ie weer recht ;D (kan hier ook wel als je komt voor het poetsen ;) )
Dat hoort zo in Amsterdam hoor, handig met parkeren! ;)

razorx

Ziet er netjes uit! :)

Ik ben trouwens benieuwd of die van ons door de APK komt aangezien onze uitlaat ook lekt... We gaan het zien...
Die kentekenplaat staat symbool voor mijn  burgelijke ongehoorzaamheid. ;)

razorx

Citaat van: GeertM2 op 20-08-2012 21:10:38
Dat hoort zo in Amsterdam hoor, handig met parkeren! ;)
zit wat in, maar zolangzaam aan kan hij echt niet meer.

razorx

Zo Nrfh is weer door de APK. Ik schaam me een beetje omdat het normaal altijd een goedkeur in één keer is.
Gisteravond de handremmen links en rechts nog even gesteld. Wel zo net na nieuwe schijven. De benodigde correctie was minimaal.

Om gedoe over mijn LED parkeerlichten te vermijden ben ik zondag naar de Gamma gegaan. Na lang zoeken vond ik een setje gloeilampen uit een afgekeurde partij van Philips. Geproduceerd in 1951 en tien jaar later afgeprijsd omdat ze onverkoopbaar bleken. Het licht was mooi gelig en amper zichtbaar. Dat zien ze graag bij een APK.

De 7000K ledjes zijn binnen. Morgen of overmorgen mogen die er in. Kijken wat dat qua kleur doet.

Ben

Jeetje Yits, lampjes uit mijn geboortejaar. Hadden ze er nog meer  :eusa_shifty:

UserID6342

Citaat van: razorx op 21-08-2012 21:03:58

Om gedoe over mijn LED parkeerlichten te vermijden ben ik zondag naar de Gamma gegaan. Na lang zoeken vond ik een setje gloeilampen uit een afgekeurde partij van Philips. Geproduceerd in 1951 en tien jaar later afgeprijsd omdat ze onverkoopbaar bleken. Het licht was mooi gelig en amper zichtbaar. Dat zien ze graag bij een APK.

Proest, hoe herkenbaar.... Had vorige week hetzelfde gezeur ;D