Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Ik ben bang dat Cavia Franz Joseph weer terug is.
Zal mijn wachtwoord maar weer veranderen en wat voer klaar leggen.

UserID6342

Het was gezellig Yits (het meest belangrijke) en leuk om te doen.  En wat is de NR-FH toch een fijne auto om aan te werken, heerlijk droog en schoon allemaal.  En de auto had goede zin gisteren want hij gaf netjes het gereedschap allemaal weer terug ;D

razorx

Alleen voor de statistiek:
Fred 425 dkm, radiateur vervangen door Nissens exemplaar
Grr, in het donker met een zaklamp als verlichting, maar eens voor wat beters zorgen.

UserID6342

Die Sonic lamp die we gisteren gebruikte is een erg fijne Yits en gaf ook goed licht voor die 39.95, die andere blauwe 'trek'lamp van me is er eentje met meer als voldoende licht en kost ca. 30 eurp excl. verzenden.

razorx

Ik werkte met zo'n Action lamp. Maar als je er maar eentje hebt schiet dat niet op.
Lamp onder de auto, dan weer boven de auto, dan weer onder dit hoekje. Oh lamp rolt weg. Oh lamp ligt op de grond terwijl ik in een benarde positie ben en er net niet bij kan. Je kan je hier wel een beeld bij vormen.

Mijn aanroepen naar Russische staatshoofden denderden door de straat. Neen mijnheer agent  ik heb geen sympathie met het rode leger.

Fred bleek al ontmaagd wat betreft de onderste radiateurbouten en had een losse bout en moer oplossing. Dus ik kon als een soort half aap tegelijk met een ratel boven en onder de auto aan de gang. Uteraard waren mijn steeksleutels net te lang om de bovenkant even "klem" te zetten.

Zo zie je maar weer: Goed gereedschap, en nog meer goed gereedschap.

Achteraf kan ik er wel om lachen, gelukkig.

Thys

Was die radiateur nu al lek Yits? Die is bij mij ook al eens vervangen geweest, even uit het hoofd bij 324.000 km. Is zonder twijfel wel een aftermarket exemplaar geweest.

razorx

Citaat van: Thys op 08-10-2012 22:13:29
Was die radiateur nu al lek Yits? Die is bij mij ook al eens vervangen geweest, even uit het hoofd bij 324.000 km. Is zonder twijfel wel een aftermarket exemplaar geweest.
Het leek alsof de onderkant over de volle breedte hard geraakt was. Ondanks dat de plastic beschermplaat er nog onder zat.
Voor zover dat ding wat doet overigens.

razorx

KVS lek is met de radiateurvervanging verholpen.
Fred is 19 jaar oud, als  je de slangen inspecteert lijken ze in orde. Totdat je ze loshaalt.
Dan zie je dat iedere elasticiteit onder de klemmen weg is. Ter voorkoming van toekomstige onverwachtte schade op een nog verkeerder moment zal ik alle KVS gerelateerde slangen en klemmen vervangen. Waar anderen met wat oudere roffels dat nog niet gedaan hebben raad ik op zijn minst aan de boel aan een inspectie te onderwerpen.

Kost niet veel en het kan zo veel schade schelen.
Een op het eerste blik goed ogende slang kan onder de klemmen of op de rand een stuk minder fris zijn.

maruska

vooral de kleinste van het stel, bij de linkerachterkant van het blok, is schadelijk.. als het daar lekt, heb je dat niet door omdat het op een gloeiende motor valt...
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

razorx

Citaat van: maruska op 09-10-2012 22:34:31
vooral de kleinste van het stel, bij de linkerachterkant van het blok, is schadelijk.. als het daar lekt, heb je dat niet door omdat het op een gloeiende motor valt...
Dat is inderdaad zo een gemene plek.
Nog erger omdat je niet zo vaak een inspectie achter het blok doet.

razorx

Nrfh, 314 dkm, mistlampen refurbishen
Goedenavond, dierbare lotgenoten!

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het opknappen van twee mistlampen, afkomstig van onze hofleverancier maar ook met het spuiten van de bumper. Om er geen zooitje van te maken en de voorbumper nog niet af is, heb ik besloten dit in twee posts te splitsen.

Zo kwam één van de twee mislampen binnen: Geen drama.

Ziet er eng uit: Modder, trekbandjes. Eerst maar eens schoonmaken.

Al zoekende kwam ik er achter dat meerdere forum gebruikers niet weten hoe je de binnenkant schoonkrijgt. Simpel, met water en Dasty en schudden maar.
Ulkeman zegt het zo: U moet niet bang zijn. Bijna mijn lijfspreuk. Ik zeg: Gewoon doen.

Wat Dasty doet wonderen. Van binnen is de boel behoorlijk oxydatieproof, dus maak je geen zorgen. Het elektrische gedeelte na deze behandeling meteen gedroogd en behandeld met WD40. Van oorsprong een vochtverdrijver.

Waarom zaten die trekbandjes er op? Omdat drie pinnetjes, waarmee het elektrische gedeelte vastzat verbogen waren. Waarom waren die verbogen? Omdat er zoveel modder en gruis tussen het hele systeem komt dat je bij het vervangen van zo'n H3 lampje de boel wel krom moet draaien om een lampje te wisselen.

Puntbektangetje deed zijn werk. Wonderlijk hoe stevig dit systeem is met maar drie klemmetjes.

Na al die jaren heeft het glas toch wat te lijden gehad. Putjes van 1/10mm. Je kan hier fanatiek op gaan polijsten maar dit blijft steenslagschade. Ik heb gekozen voor licht polijsten. Het redbare gedeelte weer doorzichtig en die putjes laat ik voor wat ze zijn.

Nu restte de taak de binnenkant weer volledig droog te krijgen. Een oven op 50 graden geprobeerd. Geen succes. De Steinel op stand 1 met het kleinste mondstuk en in de juiste hoek werkte wel.

Morgen hoop ik het verhaal van het opkalefateren en spuiten van de voorbumper af te ronden.
Ziet Nrfh er weer uit als een normale auto en niet als een engels dropje. Ehh nee: Een multicolor winegum.

Fijne avond en op naar een LPG. Genoeg lijnolie gezien vandaag. Ehh ik niet, maar het bovendek van de bumper.

P.S. Als de spulletjes binnen zijn komt er ook Xenon voor de mistlampen.
Voor de genen die het nog niet weten: Pagina 1 van deze weblog bevat een index. Van tijd tot tijd werk ik deze bij. ;)

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 686.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Persus - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 389.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 355.000km

UserID6342

Heerlijk omschreven Yits en succes vandaag met de bumper.

Chris

Lekker bezig geweest! Leuk klusje zo, het opkalefateren van die mistlampen :).

razorx

Nrfh 314dkm, spuiten voorbumper en plaatsing mistlampen voor
Goedenavond!

Als eerste wil ik mijn ernstige verachting uitspreken voor de hurkgrage paljas die de plek voor relais 201 heeft bedacht. Vermoedelijk gaat het hier om een verstandelijk minder valide stagiair van de boekhouding. Als straf voor deze wandaad moet hij een leven lang ashoezen vervangen.

Zo dat moest ik even kwijt. Terug naar de voorbumper.

Voorbumper spuiten
Als je de voorbumper loshaalt zal je ontdekken dat de torxjes aan de bovenkant en die aan de onderkant op elkaar lijken, maar niet uitwisselbaar zijn. Het stuk zonder schroefdraad heeft een andere lengte.

Aan de binnenkant van de bumper zie je een aantal klikkertjes. Als je die los klikt kan het bovendek er af.

Het wordt bloot aan de voorkant.

Voor een klus als deze overkill, maar zo'n bakje met de boutjes op volgorde werkt erg handig.

De bumper had wat levens sporen.

Eerst ontvetten met ammonia en dan schuren, van 80 via 140, 180, 240 en 400 naar 600. Eindigen met 2000 of 3000 is beter (dank je voor de correctie Walter).
Naarmate je fijner schuurpapier gebruikt, kan je overwegen, onschuldiger plekjes ook mee te nemen.
Hieronder zie je een mooi geleidelijke overgang van geschuurd, naar niet geschuurd.

Onder de 20 graden wordt lakken lastiger. Normaal moet je al met heel dunne lagen werken, maar als het kouder is nog dunner. Eerst twee dunne lagen hechtprimer er op. Wacht 10 á 15 minuten tussen de lagen. Op onderstaand plaatje zie je hoe gering de eerste laag mag dekken.

Bij de vierde laag vroeg ik me af of het nog goed zou komen.

Dat heeft iedereen bij de vierde laag als je zo dun werkt. Ik werk met 10 lagen. Tussen iedere laag weer 10 á 15 minuten droogtijd. Tijdens het wachten kon ik andere klusjes doen. Het bovendek heeft wat lijnolie nodig. Zo ziet een flesje lijnolie er na vijf jaar uit.

Na de tiende laag is te zien dat ik mijn voorschuurwerk niet grondig genoeg gedaan heb.

Geen ramp, met wat Commandant 4 op de machine is dat wel goed te krijgen. De spuitnevel moest er toch af.

Na wat werk met de rotary begon het ergens op te lijken.

Hierna moet je nog diep polijsten, maar daar had ik de tijd niet voor. Na het diepe polijsten krijg je pas die mooie glans, waardoor de kleur meer op het origineel gaat lijken.

Enfin, bumper er weer op. Toen ik de nieuwe modderkuip wilde plaatsen ontdekte ik dat ik uitsluitend te korte popnagels heb. Ok modderkuip dan maar later.

Mistlampen
Als je mistlampen vóór gaat bevestigen, ontdek je al snel dat de boutjes op een nare plek zitten. Je zou de auto zo op de brug willen zetten voor die rotlampjes. Een ringsleutel met ratel werkt hier het fijnst. Nrfh is uit '96 dus voorbedraad. Al mag je dat bij Volvo nooit als zekerheid aannemen.

Dan nog de twee relais plaatsen. Relais 213 is niets meer dan een draadbrug. Die komt achter het schopbord bij de bestuurder in de positie helemaal links onder. Relais 201 heb je ook nodig. Het gaat hier om een gewoon "J" relais, net als die onder de motorkap. Is een gewoon universeel relais.

Tja ik heb wat zitten vloeken. Relais 201 moet helemaal links boven en ondersteboven. Laat dit nou net de meest onbereikbare plek in een roffel zijn. Het makkelijkste krijg je hem er in als je buiten de auto ligt en je rechter arm op drie plaatsen breekt. Alleen zo kan je de bocht goed maken. Als je dit relais laat liggen op het relais er onder zit je qua hoogte goed. Let op hij past ook in de positie rechts er van. De vergissing is op zo een moeilijke plek makkelijk gemaakt. :eusa_wall:

Mist schakelaartje er in.

Ik moet er nog wel twee ledjes in plaatsen voor de uniformheid van de kleuren in mijn auto.

Lichtbeeld:

Zodra ik de spullen binnen heb komt er Xenon in. Ik wil dit wel op een niet standaard manier aanpakken. Het gefrot met een boor achter die lampen vind ik niks. Daarom wil ik de ballasten aanpakken. Daar wil ik andere connectors op hebben, zodat het wat meer plug and play is en mooier oogt. Maar zie die mistlamp connectoren in mail en female vorm maar te vinden.

Dit was het weer voor vandaag. Op naar de vijf jaar oude lijnolie.

Proost!