Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

elmarconi

Kun je terwijl ik de soldeerpook opstart mooi antwoord geven op de volgende vraag:

Citaat van: razorx op 11-08-2012 21:53:23
Morgen even testen of ik de waarheid heb gesproken qua lay out. ;)

Is het de JA of de NEE ?  ;D
--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 27-10-2012 20:46:02
Kun je terwijl ik de soldeerpook opstart mooi antwoord geven op de volgende vraag:

Citaat van: razorx op 11-08-2012 21:53:23
Morgen even testen of ik de waarheid heb gesproken qua lay out. ;)

Is het de JA of de NEE ?  ;D
Ghe ghe,

helemaal vergeten. het is een volmondig Ja!

UserID6342

Citaat van: razorx op 27-10-2012 20:43:18
Komt goed Dirk, meteen een excuus om je te bezoeken.
Als je nou vraagt wat ik effectief gedaan heb vandaag moet ik me even onder mijn kin krabben.
Herkenbaar Yits, vandaag ook alleen effectief kentekenplaat opnieuw gemonteerd en lifehammer erin gehangen.  Verder veels te veel gel*ld ;D

razorx

Weer even terug naar Windows 8

Het is duidelijk dat de interface bedoeld is als antwoord op Android 4 en wat Apple doet. Dit is erg goed gelukt. De vraag is of dit daadwerkelijk zo mooi draait op een mobiel. De andere vraag is of Microsoft met een commercieel product met kostprijs kan concurreren met de gratis software die Apple en o.a. Samsung gebruiken.

Ik spreek geen voor of tegen oordeel uit, maar hoop wel dat er concurrentie blijft. Op een laptop oogt Win 8 voor een tablet gebruiker killing good.
Logisch, snel en consequenter qua gedrag. Of dit echt op lange termijn waar is moeten we afwachten.

Een standaard Win 8 installatie is voor zakelijk gebruik onbruikbaar. Stel je een secretaresse voor die even snel wil overschakelen van word naar outlook. Te veel handelingen.

Nu zijn daar simpele programmatjes voor zoals ClassicStart waarmee je de klassieke interface terug hebt. Maar het zou logischer zijn als microsoft je die keuze biedt.

Verder niets dan lof voor dit snelle OS. De performance is indrukwekkend verbeterd. De reden is me ook wel duidelijk: Cut the crap. ;) En dat hebben ze gedaan.

elmarconi

Citaat van: razorx op 28-10-2012 00:12:19
Een standaard Win 8 installatie is voor zakelijk gebruik onbruikbaar.

Daar lijkt me toch dat de plank gemist is. Snelheid verbeteren is OK, maar het moet wel meerwaarde bieden tov W7.
--
Autogas Inside . . .

thuur

Citaat van: razorx op 28-10-2012 00:12:19
Weer even terug naar Windows 8

Het is duidelijk dat de interface bedoeld is als antwoord op Android 4 en wat Apple doet. Dit is erg goed gelukt. De vraag is of dit daadwerkelijk zo mooi draait op een mobiel. De andere vraag is of Microsoft met een commercieel product met kostprijs kan concurreren met de gratis software die Apple en o.a. Samsung gebruiken.

Deze Windows (Nokia) phone gebruiker zegt volmondig ja.

Gr :D

triton

Windows 8 lijkt inderdaad een leuke upgrage/ software.
Maar mijn idee is dat dit alleen nut heeft als de betreffende pc/laptop touchscreen heeft .
Of heb ik het mis?

André
Professioneel raddraaier

Ben

De DIXONS heeft z'n vestiging hier in het dorp gemoderniseerd.
In de winkel 95% tablets.
Een gewone PC met muis staat in een hoekje.
Tablets en smartfones maken de dienst uit.

Ik heb Windows 8 een poosje geleden op een Samsung tablet zien werken.
Prachtig voor onderweg en op de bank maar ik zie me er geen teksten op schrijven.

razorx

Een touchscreen is niet nodig. Maar op een PC verlang je al snel terug naar de gewone startknop, omdat je anders te veel handelingen moet doen.
Voor die startknop zijn talloze programmatjes beschikbaar. Op een PC ervaar ik geen toegevoegde waarde behalve de snelheid.

Op een tablet of telefoon is de nieuwe interface logisch en slim.

triton

Citaat van: razorx op 28-10-2012 09:43:10
Een touchscreen is niet nodig. Maar op een PC verlang je al snel terug naar de gewone startknop, omdat je anders te veel handelingen moet doen.
Voor die startknop zijn talloze programmatjes beschikbaar. Op een PC ervaar ik geen toegevoegde waarde behalve de snelheid.

Op een tablet of telefoon is de nieuwe interface logisch en slim.

Thanks zal hem wel een keer proberen , misschien als extra besturingssysteem.
Professioneel raddraaier

razorx

Nrfh 314dkm, doorsolderen ABS controller en verhelpen storing remlichtschakelaar
Goedemiddag!

Sinds enige tijd branden mijn TRACS en ABS lichtjes. De foutcodes zijn:
1-4-2 (remlicht schakelaar signaal foutief)
4-4-3 (ABS pomp motor elektrische of mechanische storing)

Omdat het om een wagen uit 1996 gaat met de nieuwe ABS controller is die meteen verdacht. Ik heb hem een jaar of vier terug doorgesoldeerd, maar vermoedelijk niet goed genoeg.

Eerst de twee connectors van de ABS controller losgehaald. De grote gaat los door de dichtst bij zijnde kant op de foto naar boven te trekken. De onderste wijst zichzelf.

Om de controller los te halen heb je een "omgekeerde" torx nodig, nummer E5.

Aan de onderkant zitten de vier boutjes.

De controller daarna voorzichtig losgehaald. Er mag absoluut geen stof in het mechanische gedeelte komen. Evt even schoonblazen met schone perslucht.

De vier klemringetjes met een aardappelmesje losgepeuterd.

De controller gaat niet vanzelf open. Ik geef de voorkeur aan het doorsnijden met de Dremel. Dit doe je op de lijmrand rondom. Houd er rekening mee dat je niet dieper dan 7mm mag gaan, anders zit je op de print. Misschien zijn er subtielere methoden.

De reden dat de nieuwe controller vaak problemen krijgt met de kontakten van de connector op de print is een coctail van zaken die niet samen gaan met een stabiele soldeerverbinding:
-Geen goede borging van de connector op de print.
-Temperatuurwisselingen.
-Trillingen.
-Hoge stroom door sommige kontakten.

Hieronder zie je het resultaat op lange termijn:

Dit zijn de kontakten van de aansturing van de pomp motor. Hier is duidelijk te zien hoe het soldeer is aangetast. De andere kontakten waren nog in orde maar die kan je beter ook even opnieuw solderen na de print schoon gemaakt te hebben.

Op de print ligt een laag transparante urft. Een ander woord kan ik hier niet voor verzinnen. Haal deze laag voorzichtig weg zonder de sporen op de print te beschadigen. Dit is een geduldklusje dat echt goed moet gebeuren, anders kan je zodirect niet goed doorsolderen. Als je een glasvezelborsteltje voor elektronica hebt, is dat een mooi tooltje voor de nabehandeling.

Na dit vervelende klusje kon ik de kontakten doorsolderen. Een inspectie onder een verlichte loupe is aan te raden. Daarna het kastje rondom van een laag temperatuur en vocht bestendige kit voorzien en dicht gemaakt. Polymax is een kit die zich hier goed voor leent.

Restte de fout 1-4-2 van de remlicht schakelaar te verhelpen. Deze fout heb ik zelf veroorzaakt met al dat gefrot onder het schopbord. Bij het rempedaal zit een zelf instellende schakelaar.

Door de achterkant naar binnen of naar buiten te schuiven, bepaal je het moment waarop de schakelaar actief wordt.

Correct instellen is simpel: Druk het rempedaal in en druk de achterkant van de schakelaar in. Laat het rem pedaal weer naar boven komen en trek die nu met de hand iets naar boven. Klaar.

Hierna de foutcodes gereset en een testritje gemaakt: Alles in orde.

Groeten,

Yits.

KIM

Ik denk dat de solderingen het in geen enkel geval lang zullen volhouden. Ik heb mijn controller bij aanschaf van de R bij Thuur laten doorsolderen, maar was afgelopen jaar weer aan de beurt.
Nu heb ik het gewoon zelf gedaan.

Ik denk dat je jezelf geen slecht soldeerwerk kunt verwijten in ieder geval.

razorx

Dank je Kornelis.
Op die plek is het eigenlijk beter het oude soldeer te verwijderen en zilversoldeer te gebruiken.
Dat kan wat meer hebben.

The Demon

Die 4-4-3 storing heb ik ook, dus volgend weekend maar weer eens openfrutten en die contacten die de pomp aansturen doorsolderen.
Ik wil die ABS toch weer werkend hebben dan kan het lampje ook weer terug in het dashboard  ;)

Groet,
The Demon.

UserID6342

ben er ook ooit eens een keer mee bezig geweest om het zelf te doen.....  Nu kreeg ik die teringbende die op de print zit er niet goed af, hoop gescheld en gevloek later (controller lag al in de container ondertussen) een andere controller van een sloper bij Ron op de auto gezet toen.  Als je die bende maar weg hebt is het wel te doen allemaal.