Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

Weet ik. Maar iets wat meer vleesch kan misschien het verschil maken. Ik heb overigens zo'n ding nooit in mijn handen gehad dus weet niet precies hoe het in elkaar zit...

Ik heb alleen een ABS ECU van een Teves MKII systeem bekeken. Das beetje anders ;)

razorx

Goedenavond!

De dag begon met een niet werkende vaatwasser. Het kraan lichtje brandde. Een kraan error hoeft niet per sé op een defecte kraan te duiden. Het kan ook de water toevoer of afvoer zijn. Met de stethoscoop op een metalen deel van de toevoer geluisterd. Ik hoorde de waterafsluiter keurig schakelen en het water stromen. Conclusie water afvoer. Inderdaad bleken wat glasscherfjes in de schoepen van de pomp te zijn gekomen. Reuze handig die stethoscopen.

Vervolgens wilde ik ondanks de koude, de laatsten van de 19 jaar oude koelslangen van Fred vervangen. Grr, ondanks een goede bestelling niet genoeg slangklemmen. Dan maar even naar de Brezan met de R. De R begroette mijn vrolijke draai aan het contact met een laffe "pok". Accu leeg. Ik had al eerder in de gaten dat de accu wat minder was. Tja de koude doet de rest. Drietraps lader er op en enkele minuten later was een vrolijk geroffel te horen. Naast de slangklemmen meteen een verse Varta accu gehaald en wat Kroon 5W40 voor de voorraad.

Het vervangen van de laatste drie kvs slangen bij Fred was geen overbodige luxe. De elasticiteit was er aardig uit.

Verse koelvloeistof er in en ontluchten. Ehh nee. De gevoelstemperatuur begon op mijn gemoed en gevoel in te spelen. Bah wat had ik het koud. Dan maar naar binnen wat anders doen.

Omdat de R mijn eerste 70 Classic is maar eens op youtube gekeken hoe het bovendek van het dashboard vast zit. Dit om binnenkort alle lampjes van de klokkenwinkel te vervangen. In een IPD filmpje hadden ze het over een "bone tool". Een handig plat dingetje dat je tussen je ventilatie roosters en je dash kan plaatsen om de roostertjes zonder schade los te wippen. Ook handig om schakelaartjes en zo netjes los te wippen.

Ik gebruikte hier altijd een platte schroevendraaier of aardappelmesje voor, maar zo een tooltje werkt toch wat subtieler en veiliger. Omdat wij hier aardappelmesjes vreten, maar een aardappelmesje gepakt en die omgedremeld naar een "loswippertje".

Saskia was inmiddels binnen. Bij de Wibra ontdekte zij dat het Dasty assortiment aardig was uitgebreid.

Ok dat was het familiekapitaal. ;)
Die zwarte Dasty is een "professionele" ontvetter. Ben benieuwd wat het doet onder de kap.

Op naar de lijnolie, ehh Juup.
Proost!

jeroen74

Wat betreft stethoscopen... ik kwam laatst via een Youtube filmpje een systeem tegen met vier draadloze microfoontjes die je op een verdacht onderdeel kan plaatsen (fuseekogel bijv) en een ontvangerkastje waar je de koptelefoon op aan kan sluiten. Tijdens het rijden kun je dan naar de verschillende onderdelen luisteren. linkje

Ik had paar dagen geleden ook een lege akku, een van de drie kids had blijkbaar weer een lampje aangezet. Even snel met de labvoeding op 6A en binnen paar minuten ook weer verder. Gebeurt me bijna altijd als ik de auto ECHT nodig heb, zoals naar een sollicitatiegesprek  >:(

Ik dacht overigens dat jij iets speciaals van Castrol gebruikte?

razorx

@Jeroen: Interessant die draadloze stethoscoop.
Qua olie heb ik voornamelijk op Kroon gereden voor de 10V en de 20V. Een paar korte experimenten met andere merken.
Zoals Brega en Action. De Brega beviel niet en van Thuur hoorde ik een black sludge verhaal over die van de Action.

De Castrol oliën zijn mooie en dure producten. Maar Kroon is zeker niet verkeerd.

henry classic v70

Die roostertjes wipje er uit door met bijv. 2 schroevendraaiers de stalen "veertjes" naar resp. links en rechts te drukken.
Rooster recht zetten en met schroevendraaier ertussen...
Zoiets dus

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

razorx

Citaat van: henry classic v70 op 19-01-2013 21:09:55
Die roostertjes wipje er uit door met bijv. 2 schroevendraaiers de stalen "veertjes" naar resp. links en rechts te drukken.
Zoiets dus

http://i50.tinypic.com/1zd6kc9.jpg
Thanx!

-edit- Op zich niet zo belangrijk, maar volgens mij zitten ze met nokjes boven en onder vast. (V70 uit 1998)

Taranis

Citaat van: razorx op 19-01-2013 21:04:08
De Castrol oliën zijn mooie en dure producten. Maar Kroon is zeker niet verkeerd.

Mooi en duur en ik ben er jarenlang fan van geweest, tot ik door Sbv op Shell Helix werd geattendeerd. Waar ik met Castrol olie de ervaring had dat de motor na circa 12.000-15.000 kilometer echt rauwer ging lopen, loopt de motor op Shell Helix direct na de wissel al rustiger maar blijft dat ook doen.

henry classic v70

Citaat van: razorx op 19-01-2013 22:10:45
Zoiets dus

Thanx!

-edit- Op zich niet zo belangrijk, maar volgens mij zitten ze met nokjes boven en onder vast. (V70 uit 1998)

Oh, misschien zou je daar een foto van kunnen maken?
Ik haal het rooster er altijd uit met die schroevendraaiers... zitten er niet van die borgveertjes in dan?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

UserID6342

Citaat van: razorx op 19-01-2013 21:04:08

Helemaal mee eens !  Ik heb in mijn eigen auto's ook altijd Kroon zitten, is gewoon heel goed en ze hebben een echt perfecte aftersales. Misschien niet helemaal te vergelijken met Castrol (hoeft ook niet en appels/peren verhaal) maar zeer zeker absoluut niet slecht.

rogerV701998

Sinds Arthur Kroon olie in mijn V70 gooit is het olieverbruik (gering, maar toch aanwezig) afgenomen. Voor een 10 klepper in ieder geval prima olie.

razorx

Citaat van: henry classic v70 op 20-01-2013 10:53:38
Citaat van: razorx op 19-01-2013 22:10:45
Zoiets dus

Thanx!

Oh, misschien zou je daar een foto van kunnen maken?
Ik haal het rooster er altijd uit met die schroevendraaiers... zitten er niet van die borgveertjes in dan?
Ik begrijp nu wat je bedoelt Henry.

Met gevaar voor eigen leven de barre winterkoude getrotseerd. Rillend legde ik de meter tussen de voordeur van het huis en die van mijn roffel af.
Inderdaad zitten er twee metalen stripjes. Nu begrijp ik ook wat Vida met dat tooltje bedoelt waarmee ze dat veertje naar zich toe trekken.

Bedankt voor de toelichting.

razorx

Fred 427dkm, ECC elektronica onderhoud

Goedenavond!

De knoppen van de ECC van Fred reageren al een tijd niet of vreemd. Het was typisch zo'n dag om binnen te kussen. De ECC er uit gehaald en open gemaakt. Op diverse plaatsen was het soldeerwerk aan een doorsoldeer beurtje toe. Hier zie je het printje van één van de temperatuur potmeters.

De 850 ECC's zijn een bij elkaar gepropt hoopje elektronica.

Het prettigste werkt het als je de beide printen en de potmeters vrij maakt van de behuizing. Zo kan je overal prettig bij.

De rest meteen ook doorgesoldeerd. Was nodig.
Na inbouw in de auto regelden de temperatuur knoppen weer braaf.

Voordat Fred in de verkoop mag wil ik een aantal zaken nog doen:
-Multiriem vervangen, heb nog een nieuwe liggen
-Kachelfan schoonmaken en smeren
-Eventuele overige punten die ik na een "rondje" om de auto tegen kom.

Nog even de nieuwe accu in de R gezet en Fred ontlucht na die kvs slangen vernieuwing van gisteren. Een lui maar nuttig dagje.

Groeten,
Yits.

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

MrCain

Zo dan  :o dat zilvere airco kastje zit toch voller dan dat ik had gedacht!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

big ben

Citaat van: razorx op 20-01-2013 18:21:10
Fred 427dkm, ECC elektronica onderhoud

Goedenavond!

...............om binnen te kussen.

Kussen en sleutelen :eusa_think: