Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Yup, het is precies dat plaatje wat ons motiveert eerst de MAF voor elkaar te krijgen.
Naar mijn idee het ingewikkelste deel van de hele excercitie.

razorx

Is het, heb respect voor waar je me bezig bent. Het probleem is een gebrek aan referentie.

Ik kom nog even terug op de brandstofeconomie. ;)
Nu alleen de werkelijk absurde verrijking bij koude motor wat teruggedraaid. Het verschil is frappant.
Ik heb het over één van mijn standaard ritjes. 10km Een erg vaak gemaakt ritje per dag. Tussen de 10 en de 20% besparing. De koude start verrijking werkt wel volgens de ingestelde tijd, maar daadwerkelijke verrijking is veel erger dan je op grond van de definitie van de getallen zou verwachten. Tijdens de koudestart verrijking kan je bolide rustig 1 op 5 rijden. Dat is overkill en heeft een grote impact op zo'n 10km ritje al duurt dat stadium maar een paar minuten. Zekerheidshalve heb ik alle waarden onder de -10 graden het zelfde gelaten, maar hier valt heel heel veel te winnen voor kortere ritten.

Letterlijk gratis geld.

Piet

Aangezien verreweg de meeste ritjes die ik maak ook ritjes van 8 km zijn heb ik hier wel oren naar.
Ik zie tijdens een koude start AFR's van 12,1 voorbij komen..... echt giga rijk.
Voor de motor eigelijk ook niet zo best zoveel benzine... spoelt nogal de olie van de cilinderwanden af. Bij die voortdurende korte ritjes die wij maken gaat dat ook wel een keer doorwegen.

jeroen74

Das dan een voordeel van zo'n ouderwets verdamper systeem; schakelt meteen over op LPG ;D

Piet

razorx

Ik krijg steeds meer de indruk dat het meten van het actuele verbruik middels de boordcomputer een zeer beperkt waarheidsgehalte heeft. Het gemiddeld verbruik klopt redelijk.

Uiteraard heb ik de verbruiksconstanten aangepast op mijn grotere injectoren. En, wat ik al zij, het gemiddelde verbruik dat de bc meet komt wél redelijk overeen met de werkelijkheid.

Mijn indruk is, dat de bc piek waarden van het actuele verbruik relatief lang vasthoud. Om je bang te maken voor de gevolgen van je rit op het milieu misschien?
Ik vermoed dat de bc het verbruik berekent aan de MAF waarde of aan de hand van de injectortijd.

In principe is het met TunerPro mogelijk het actuele verbruik aan de hand van de binnenkomende data te berekenen.
MAF waarde gecombineerd met snelheid en AFR zouden iets heel aardigs kunnen opleveren.

Zo maar even een idee tussendoor.

jeroen74

Ik denk dat het aantal pulsen per displaycyclus wat aan de weinige kant is en de uitlezing wordt gefilkterd overe meerdere cycli (bij gas los zie je dat waarde elke seconde halveert)  Uitgemiddeld over een veel langere tijd is dat geen probleem. Hij zal vast geen puls per milliliter krijgen ;)

Aan de andere kant... Even goed gas geven verbruikt ook echt heul veul brandstof ;)

razorx

En hij houdt die hoge waarde op het display veels te lang vast.

jeroen74

Dat zal wel komen door het middelen over meerdere displaycycli ;) 1 update per seconde is ook niet bijster snel, maar geeft wel weer een rustigere uitlezing. Is een compromis.

KIM

Citaat van: razorx op 11-02-2014 21:15:56
In principe is het met TunerPro mogelijk het actuele verbruik aan de hand van de binnenkomende data te berekenen.
MAF waarde gecombineerd met snelheid en AFR zouden iets heel aardigs kunnen opleveren.

Beter is het inspuittijd, toerental en brandstofdruk te pakken.

de Boeing

wat blijft dit interessant om te volgen  :eusa_clap: !!

misschien een idee om het effectieve volume dat wordt ingespoten te laten zien? want nu geeft BC bij snelheden onder 30? niets meer aan ... terwijl er toch wel degelijk brandstof nodig is om hem draaiende te houden  ;) (en dan kan je misschien mooi zien dat tijdens koud/start er veel meer brandstof nodig is voor stationair...)

razorx

Citaat van: KIM op 11-02-2014 22:16:42

En daar heb ik juist mijn scepsis over. Je hebt dan te maken met het injectorgedrag. Brandstofdruk is ook geen gegarandeerde factor.

razorx

Citaat van: de Boeing op 11-02-2014 22:20:51
wat blijft dit interessant om te volgen  :eusa_clap: !!

misschien een idee om het effectieve volume dat wordt ingespoten te laten zien? want nu geeft BC bij snelheden onder 30? niets meer aan ... terwijl er toch wel degelijk brandstof nodig is om hem draaiende te houden  ;) (en dan kan je misschien mooi zien dat tijdens koud/start er veel meer brandstof nodig is voor stationair...)
Thanx!
Heb er wel lol in.

MAF waarden zijn een redelijke indicatie. Al is zo een sensor onnauwkeuriger onder hoge last. Die hoge las verbruikswaarden vind ik niet zo belangrijk.
Dan betaal je toch al boetes voor te hard rijden. ;)

Ik wil nauwkeurig aan het koude start gedeelte en het verbruik kunnen meten.

razorx

Citaat van: razorx op 11-02-2014 22:23:39
Citaat van: KIM op 11-02-2014 22:16:42

En daar heb ik juist mijn scepsis over. Je hebt dan te maken met het injectorgedrag. Brandstofdruk is ook geen gegarandeerde factor.
Waarom niet beide berekeningen meepakken?

KIM

Tja, die brandstofdruk zul je moeten gaan meten. Het injectorgedrag lijkt me wel te compenseren want dat heeft alleen te maken met de traagheid van de verstuivernaald.
Ik weet dat wij op school ooit een testopstelling hebben gemaakt waarbij we het dmv injectortijd, toerental en brandstofdruk hebben bepaald.

Als je beide metingen tegelijk doet, heb je wel een nauwkeuriger meting.