Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

The Demon

Ik blijf het ook wel volgen hoor, ook al lul je Swahili of chinees, maar zo met de plaatjes wordt het me duidelijk.
Ik neem alleen aan dat het niet van toepassing is op Olijfje, helaas  :'(

razorx

Ik ga na de vakantie wat experimenteren met onze trouwe 10 klepper.

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

KIM

Ik ga er van uit dat je ook de narrowband band verruilt voor een widebandsensor? Dat zie ik in het verhaal niet terug.
Verder een mooi helder verhaaltje.

razorx

Ik heb de narrowband inderdaad niet meer in gebruik. De Spartan wideband heeft de taak overgenomen.
Met een zelfgebakken processorbordje er achter.

Zojuist een logging ritje gemaakt. Nog niet alles is koek en ei.
Tot een load van 5 á 8 gaat alles perfect. Het systeem blijft mooi in zijn wideband regeling en verrijkt waar nodig. Edoch:

Soms boven een load van 5ms en soms pas boven de 8 regelt het systeem niet bij. De short term fuel trim gaat dan op 0.
Ik vermoed, omdat ik nog met onbegrensde snelheid regel dat dat net wat te snel gaat voor de ECU.
Hij verzuipt als het ware in de interrupts. Ik weet dat de ECU het zo wie zo druk heeft onder last. MAF en RPM waarden die continu in hoog tempo omgerekend moeten worden naar load, het berekenen van de TCV aansturing e.t.c..

Ik zal mijn systeempje maar eens wat langzamer laten regelen. Kijken of dat helpt.

markhermkens

Ben nu al een tijdje je topic stilletjes aan het volgen. Leuk idee om met behulp van een wideband de lambdacontrol ook bij vollast in closed loop te krijgen. Bewonderenswaardig hoe je het allemaal aangepakt hebt. Wat ik me alleen nog afvroeg.

Maakt je lambdacontroller onderscheid tussen de brandstof waar je op dat moment op rijd? Aangezien LPG een andere stochiometrische verhouding heeft dan benzine. Gemiddeld genomen zou op lpg lambda=1 (waarschijnlijk ook nog veranderlijk over de seizoenen, door de wisselende propaan/butaan verhouding) zijn bij een AFR van 15.5% O2, op benzine is dit de bekende 14.7%.

Ik kan me voorstellen dat je zegt dat dit in de marge zit, maar aangezien je al dusdanig veel controle hebt over een relatief eenvoudig regelsysteem door met je eigen controller de inputs naar jouw zin te zetten en zo je fueling bij te sturen,vroeg ik me dit af.

V70geRwin

Prachtig werk Yits. Mooi dat het allemaal lukt en werkt  :eusa_clap:

Hoe ga je straks om met een minder wordende wideband, is er nog een soort van referentie waarbuiten er een melding komt door de afwijking?

razorx

Een minder wordende wideband is makkelijk te herkennen aan een niet kloppende lambda of AFR waarde.

Eigenlijk meet een wideband sonde de lambda waarde. Meet hij een waarde van 1 is de AFR waarde op benzine 14.7 en op LPG 15.5 beiden stoich dus.
Als andere input heb ik het brandstof type. Ik wil absoluut andere lambda waarden op LPG dan op benzine.

Als ik onder vollast een voor benzine prima zijnde lambda waarde van 0.8 heb en ik zou die zelfde waarde voor LPG hanteren weet ik zeker dat mijn uitlaatgassen heel erg heet worden en dat ik detonatie krijg op LPG.

Hoop van de week even tijd te hebben om het volgende op te lossen:
Citaat van: razorx op 10-08-2014 13:07:32
..
Zojuist een logging ritje gemaakt. Nog niet alles is koek en ei.
Tot een load van 5 á 8 gaat alles perfect. Het systeem blijft mooi in zijn wideband regeling en verrijkt waar nodig. Edoch:

Soms boven een load van 5ms en soms pas boven de 8 regelt het systeem niet bij. De short term fuel trim gaat dan op 0.
Ik vermoed, omdat ik nog met onbegrensde snelheid regel dat dat net wat te snel gaat voor de ECU.
Hij verzuipt als het ware in de interrupts. Ik weet dat de ECU het zo wie zo druk heeft onder last. MAF en RPM waarden die continu in hoog tempo omgerekend moeten worden naar load, het berekenen van de TCV aansturing e.t.c..

Ik zal mijn systeempje maar eens wat langzamer laten regelen. Kijken of dat helpt.

scania164

Met lambda 0.80 op lpg krijg je echt geen detonatie..

razorx

Als ik hem niet meet niet nee. ;)  :evil:

-edit-
Nee dat zeg ik niet aardig. Is niet onaardig bedoeld.
Ik kon bij een druk van 1,2 bar wel degelijk detonatie meeloggen.
Tussen de 3000 en 4000 rpm.

Gebied de eerlijkheid wel te zeggen dat ik op een lambda van 0,77 zat.
Met de inlaat nokkenas 3 graden vertraagd en onaangepaste ontstekingstabellen.

Zit je ietsje armer wordt de boel minder heet (op LPG) en verlaag je je kans op detonatie aanzienlijk.

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 10-08-2014 21:00:45
Een minder wordende wideband is makkelijk te herkennen aan een niet kloppende lambda of AFR waarde.

Eigenlijk meet een wideband sonde de lambda waarde. rest zuurstof.

....

;) :eusa_clap:

Piet

Een breedband lambdasonde meet de rest zuurstof lamdawaarde  ;)

-D©©©L-

Piet

Nope that doesn't do it.
Sensor meet niet het absolute 02 gehalte in de uitlaatgassen maar relatief aan de buitenlucht.
Om dit te meten pompt een wideband 02 naar binnen of naar buiten (even kort door de bocht gezegd).
De pompstroom in een wideband is hierbij een exacte en lineaire weergave van de ....lambda!
;D ;)

KIM

Wij gebruiken voor e-learnings een hele mooie animatie van de breedband sensor:

Ik krijg alleen een SWF bestand hier niet zichtbaar.

Als iemand een tip heeft, kan ik m hier delen.