Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

Ik hoef al een tijdje de asbak niet meer te legen... scheelt toch een berg rommel.

UserID6342

Citaat van: razorx op 18-05-2015 21:52:18

Samen met FJ het interieur van mijn auto schoongemaakt. De asbak geleegd, stof gezogen.
Daarna mocht Cavia Franz Joseph de vloerkleden schoonmaken met de hoge drukspuit. Het dier had er duidelijk lol in. Gierend van de pret vloog hij, met de spuit in zijn pootjes door de lucht. Daarna ging hij met die zelfde spuit straatkatten pesten. Dat was dan weer minder.

Wat een prut kwam er van die kleden katten.  :eusa_silenced: :eusa_sick:

;D Had het erg graag gezien ;D ;D

pwassink

Citaat van: jeroen74 op 18-05-2015 23:07:28
Ik hoef al een tijdje de asbak niet meer te legen... scheelt toch een berg rommel.

Best wel , ook hoef je de raampies intern minder vaak te poetsen, en blijf je niet steeds plakken aan de hemel ..  :-)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Iets heel anders: Ik besef dat ik het beruchte LPi hikje niet meer heb. Je weet wel dat hikje dat heel zelden op treed bij constante snelheid op de snelweg. Of lichte acceleratie na constante snelheid.

Dat hikje is weg vanaf het moment dat ik eerst mijn eigen hardwarematige widbandregeling inbouwde tot en met de widebandregeling die Piet zo mooi in mijn ECU programmeerde.

Dus al hikloos sinds vorige zomer. Wat was dan de oorzaak van dat irritante hikje? Niet de narrowband routine in de ECU die voorheen gebruikt werdt. Die was immers ook nog actief bij mijn hardwaremod. Wat wel veranderd is, is dat ik sinds die tijd bewust heb gekozen voor een iets armer mengsel op LPi. Lambda 1,09 bij het cruisen.

Waarbij ik dan meteen het vermoeden krijg dat er bij een lambda van 1 op LPG toch sprake is van sporadische ijsvorming bij de LPi injectoren. Bij lage last werkt meer LPG immers koelend.

-edit- Wat preciezere woordkeuze.

CorB

Sinds ik bij de 422R alle vacuumlekkages e.d. opgelost heb, is het hikje bij mij ook al heel lang weg. Marco heeft wel meermaals geschreven dat het een arm afgestelde LPI installatie is, maar waar dat hem dan precies in zit weet ik ook niet..

Cor

razorx

:eusa_think: Een LPi installatie kan je an sich niet armer of rijker laten lopen dan wat de benzine ECU dicteert.
Het kan wel zijn dat hij bedoelt dat de injector matching niet optimaal is.

Ijsvorming als mogelijke oorzaak was natuurlijk al bekend. Net als de oude "metalen pennetjes fix" waar ik zo mijn bedenkingen bij heb. Ik verwacht dat als ik gelijk heb de bevriezing direct bij de uitstroom pijpjes plaats vindt.

-edit- Vacuumlekkage als extra oorzaak kan ook. Maar dan alleen op plekken waar dit een verrijking in plaats van verarming geeft.

)()()sT

Da's mooi, de mijne heeft het ook nog steeds. Maar ook dat ie bij stationaire loop af en toe helemaal qua toeren naar beneden duikelt. Ik heb er maar mee "leren leven" ::) ;)

CorB

Citaat van: )()()sT op 20-05-2015 20:47:01
Da's mooi, de mijne heeft het ook nog steeds. Maar ook dat ie bij stationaire loop af en toe helemaal qua toeren naar beneden duikelt. Ik heb er maar mee "leren leven" ::) ;)

Dat naar beneden duikelen bij stationair heb ik nog wel. Naast het oplossen van vacuumlekkages zijn bij mij ook alle uitstroompijpjes vernieuwd, misschien dat dat ook nog wat doet..

edit: oh ja, nieuwe pomp heb ik ook al gehad. :)

Ludo

Yits, had je sinds vorig jaar die tijd niet een nieuwe pomp?.

razorx

@Joost: Ik besefte dat ik van het hikje af was door het lezen van een post van jou. Ik associeerde dat om één of andere reden met je hikjes topic en besefte dat ik daar al heel lang van af ben. De 10V nog niet maar die rijdt nog lambda 1 bij het cruisen.

razorx

Citaat van: Ludo op 20-05-2015 20:50:28
Ik zal zekerheidshalve even terug lezen. Dank je voor je bericht en je formidabele geheugen. Kom er op terug. Niet geheel onbelangrijk wat je meldt.

razorx

Even teruggezocht.
Rond exact die tijd, heb ik mijn pomp ook vervangen. Het kan dus zijn dat mijn voorgaande stelling op los zand gebaseerd is. Dank je voor je opmerking. Die draagt bij aan de technische correctheid.

Het kan dus óf de pomp óf de lambda waarde zijn geweest. Of een combinatie.

V70geRwin

Citaat van: razorx op 20-05-2015 20:52:58
Ik zal zekerheidshalve even terug lezen. Dank je voor je bericht en je formidabele geheugen. Kom er op terug. Niet geheel onbelangrijk wat je meldt.

Op welke manier zou de pomp dit kunnen veroorzaken dan?

razorx

Een slechte pomp vertoont een onregelmatig toerental. Dus druk wisselingen.
Zichtbaar en meetbaar voor mij was dat uitsluitend bij hogere pomptoerentallen.

Zou geen punt moeten zijn bij cruisen, maar dat mag ik niet als zekerheid stellen.
Dus beide theses staan open. ;)

)()()sT

Bij mij is de pomp in 2012 ook vernieuwd door (naar zeggen) een verbeterde versie door Limburgse LPG Technieken. Het hikken en duikelen bleef...

Edit voor Ludo: de benzinepomp de week erna door een Walbro  :eusa_whistle: ;D