Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Helaas Yits.
Bij mij zitten er Mayle HD's met de niet R/Diesel bevestiging er inmiddels ook al 60dkm onder zonder problemen.
Doen het erg goed en ondanks dat ik veel snelweg km's maak krijgen ze regelmatig ook van mij het flink te voorduren.
Over de R/diesel variant kan ik dan weer weinig zeggen. Bij Robbie lagen ze er best snel onderuit vond ik.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

classicT5

Ik heb die Meyle HD r-variant, nu 40K zonder problemen. Zie er niets bijzonders aan. En zoals Dirk zegt, voor "weinig" te vinden in duitsland.

volvobug

Ik heb er Meyle HD nu > 200K km onder zitten, prijs-kwaliteitverhouding nu al meer dan 200% t.o.v. origineel  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Goedenavond!

Het was hier even wat stil, maar ik heb niet stil gezeten.

We genieten van de zelfbouw kas. Onze eigen spinazie en rucola zijn heerlijk.
Over de tuin gesproken: Gisteren hadden we bezoek van een bonte specht. We gaan een potje pindakaas voor hem opofferen om hem aan onze tuin te binden.
Pracht beest.

Qua mapping ook wel bezig geweest. De mod van Maarten die het moment van turboregeling niet meer afhankelijk laat zijn van het gaspedaal maar van de druk bij het kerstboompje werkt fantastisch.

Daarnaast heb ik veel gespeeld met de wideband regeling van Piet. Nu niet onder high load situaties maar onder low load en de overgang naar medium load. Hier valt heel veel te winnen met goede mapping.

Als laatste heb ik eindelijk de lichtgewichts geluidskoffer van Saskia afgemaakt.
Korte samenvatting van de hardware:
-DAP kunststof flightcase
-Dynacord PM501 lichtgewicht powermixer
-Beyerdynamik draadloze microfoon met ontvanger
-Shure SM58 bedraadde microfoon
-Samsung Galaxy Tab 7 voor de "orkestbanden"

Het was even wat gedoe om die laatste te bevestigen in de flightcase maar het is gelukt. De klank van de Samsung is goed, maar dat geld ook voor de Dynacord, wéér beter dan de voorgangers.
De "orkestbanden" en playlists synchroniseren met één druk op de knop via het draadloze netwerk. Saskia is erg blij met het gebruiksgemak van haar nieuwe koffer.

Het geheel is door de gebruikte technieken super licht en heeft voor haar werk en publiek zat power.

De rug van mijn lieverd gaat weer wat langer mee en de bediening is heel simpel geworden. Ook fijn voor mij. ;)

Eric850R

Wat heb jij eigenlijk gestudeerd? HTS electrotechniek en autotechniek en technische informatica en ICT?
Tsjonge, wat een projecten en kunde!

Piet

Citaat van: razorx op 20-09-2015 21:05:33
Goedenavond!

Daarnaast heb ik veel gespeeld met de wideband regeling van Piet. Nu niet onder high load situaties maar onder low load en de overgang naar medium load. Hier valt heel veel te winnen met goede mapping.

Very interesting Yitz!
Keep me posted.

UserID6342

Die muziekkoffer is mooi geworden zo Yits, zal Saskia een hoop plezier aan gaan hebben  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Thys

Mooie dingen weer Yits! Voer die specht geen gewone pindakaas, daar zit veel teveel zout in en dan gaan z'n niertjes eraan :D

Groet aan Sas!

Vulk

Of pindakaas geven zonder toegevoegd zout. Ze kicken op (geplette) hazelnoten & okkernoten trouwens!

razorx

Wat zijn die spechten een verwende jurken zeg!
Eerst laten ze je voor een fortuin aan biodynamische omega b rijke zoutvrije pindakaas kopen om vervolgens te zeggen:
"Lus ik nie". willen ze opeens hazelnoten. Ook van verantwoorde bron zeker?

Geintje, ga het proberen.

razorx

Goedenavond!

Het lijkt wel mijn stokpaardje de fueling.
Wel dat is het ook. Bij tuning is dit een eerste aandachtspunt, en je kan hier zo veel mee winnen. Wees niet meteen tevreden.

Zoals ik al vele malen eerder stelde ;) de wideband regeling rijdt smooth en geeft je de gelegenheid zuiniger te rijden bij het cruisen.

Dit levert samen met de tcv boost control mod van Maarten een mooi gedrag op. Veel doseerbaardere vermogensopbouw en een zeg maar verhoogde effectiviteit van de wagen. Echt Pk's zeggen niet veel. Meer ter educatie dan als haantjesgedrag: Mijn wagen is snel zonder rare drukgolven in je rug.

De effectiviteit van een auto begon mij eens te meer te interesseren. Tot nu toe zag ik die wideband regeling alleen als een mogelijkheid een optimale en gegarandeerde brandstofdosering bij hoge belasting te realiseren.

Wat ooit de Volumetric Efficiency map was is door de mod van Piet een lambda map geworden. (Leer je de onhandige term AFR zo snel mogelijk af!)

Die tabel bepaalt aan de hand van je toerental en motorbelasting de gewenste lambda waarde.
Zo een tabel ziet er in 3D over het algemeen zo uit:

Suboptimaal en gebaseerd op een oude denkwijze.

Let niet op de absolute waarden. Dit is een lambda mapping voor LPi, waar er best wat armer gereden mag worden. Waar het mij om gaat is de vorm.
Je Ziet in deze grafiek dat er bij cruisen, zeg onder een load van 3ms, zuiniger gereden wordt. Op LPG is een lambda van 1,09 dan heel aanvaardbaar. De motor loopt mooier en het scheelt 9% aan verbruik. Leuk toch?

Wat me na wat experimenten op viel is dat het een groot verschil maakt qua effectiviteit van je auto hoe je de lambda waarde doseert bij de allereerste overgang van cruisen naar lichte belasting. Hier valt veel te winnen in de eerste fracties van secondes qua acceleratie.
Een optimalere lambda map zou er dan ook ongeveer zo uit moeten zien:

Het twee karakter gedrag van de wagen is duidelijk zichtbaar. Ik verwacht dat het lukt een dergelijk patroon smooth voelend te implementeren.
Al eerder een lagere lambda waarde, ook bij de lagere toerentallen bij iedere load richting de 3ms.
Nogmaals de curven zijn ter indicatie, vooral de tweede en gebaseerd op LPi rijden maar het gaat om de vorm. ;)

Voordat de Dynohub ingeroepen wordt wil ik hier nog wat meer over na denken en kijken of ik een consistente logging en geautomatiseerde verbetering methode kan bedenken.

MrCain

ziet er apart uit die nieuwe VE map :eusa_think:

Ben wel zeer benieuwd naar je bevindingen! Hoe zit het eigenlijk met de EGT als je zo arm rijd op LPG? Moet zelf nog ff wachten tot ik mn LSU4.9 heb om met wideband te gaan rijden, maar als ik dit nu weer lees krijg ik er steeds meer zin in! :eusa_dance:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

Deze map is maar een eerste opzet. Ga er uitgebreid mee spelen.

Lambda 1,09 is voor stationair en cruisen geen probleem in relatie tot de temperatuur van de uitlaat gassen. De motor wordt immers zo goed als niet belast.

Daarnaast heeft LPG vrijwel geen koelende werking onder lage last.
Onder hoge last zorgt een rijker LPG mengsel in tegenstelling tot benzine, niet voor meer koeling, maar zelfs meer verwarming.
Met als noodlottig gevolg een grotere kans op detonatie. Vandaar mijn keuze ;)

Ik houd jullie op de hoogte van het effect van mijn aanpassing. De eerste experimenten zijn veelbelovend.
Zit nu nog te puzzelen op een goede reproduceerbare meetmethode.

elmarconi

Citaat van: razorx op 22-09-2015 21:57:40
De motor loopt mooier en het scheelt 9% aan verbruik. Leuk toch?

Ik zie een baan in het verschiet bij VW  ;D
Afdeling Motormanagement schijnt een openstaande vacature te hebben...
--
Autogas Inside . . .

Eric850R

Nu ik dit lees, vraag ik me wel af, of de electronische klepsmering daar nog van invloed op is. Die zal er toch voor zorgen dat de temperatuur minder hoog wordt?