Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

Gaan die dingen maar zo kort mee dan?

De historie van mijn wagen is vrijwel onbekend voor 362dkm (aankoop) dus ik weet niet of ze ooit al eens vervangen zijn. Met de 620dkm die er nu op staat zouden ze dus ook potentieel aan vervanging toe zijn...  niet dat ze nou zo'n extreem duur zijn... maar ik verbaas me dat sommige delen wel erg lang lijken mee te gaan :)

widebody

Mooi klusje blijft t verwijderen van de panelen bij de classic en de 850.
Heb laatst deze aangeschaft: http://www.autogereedschap.com/a-24272583/bekleding-gereedschap/bekleding-clip-trekker-midlock/

Werkt fijn en niet te duur.

razorx

Citaat van: widebody op 27-09-2015 20:36:28
Mooi klusje blijft t verwijderen van de panelen bij de classic en de 850.
Heb laatst deze aangeschaft: http://www.autogereedschap.com/a-24272583/bekleding-gereedschap/bekleding-clip-trekker-midlock/

Werkt fijn en niet te duur.
OK leuke tip!

san

He das grappig ik heb net t zelfde gedaan, heb alleen geen foto's gemaakt van de demontage van het deurpaneel alleen van het slot zelf.Nu blijft alleen de passagiersdeur in standje kluis  >:(

UserID6342

Dat soort tangetjes zijn wel makkelijk, alleen die brakke clips van Volvo vinden die tangen niet fijn.... Die krengen breken al als je er naar kijkt...

widebody

Citaat van: Dirk342 op 27-09-2015 20:49:40
Dat soort tangetjes zijn wel makkelijk, alleen die brakke clips van Volvo vinden die tangen niet fijn.... Die krengen breken al als je er naar kijkt...
Dan is de bevestiging van een N 1 van de ... verbeteringspunten geweest ;D. Die zitten met van die arapluutjes vast met zo'n centerpennetje. 3 of 4 stuks en dan haal je het paneel los.

Martijn_B

Hi Yits, wat heb je veranderd dat de transitie sneller verloopt?

Citaat van: razorx op 26-09-2015 16:51:22
Vandaag onderweg naar de VKB hiermee kunnen experimenteren:
http://www.paerl.it/volvo/2015092202.jpg
Dit plaatje dient alleen als indicatie.

Een overduidelijke verbetering in de overgang van cruisen naar medium load. De transitie verloopt sneller. De wagen pakt sneller op.
Ik kom na wat experimenteren op lambda waarden voor het lage toeren hoge load plateau van:
Benzine 0,92, LPG 0,93 á 0,94
-edit- mag ietsje armer.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

razorx

Een gebied wat rijker laten lopen: Normaal zal het gebied met hogere load maar lage toeren een lambda van 1 hebben in veel wideband geregelde mappings.

Je doorkruist dit gebied  tijdens een overgang van cruisen naar load.

razorx

Goedenavond!

Ik zit nu rookvrij op het einde van de derde maand. Iemand stelde al eerder dat de derde dag, de derde week en de derde maand zwaar zullen zijn. Zo ervaar ik dat ook. Naast het gevoel van een leegte wordt ik overmand door een gevoel van lusteloosheid.

Het was dan ook goed de afgelopen dagen veel forumgenoten te hebben gezien voor de afleiding. Sinds ik niet rook liggen veel vrije tijds bezigheden stil. Geeft niets. Roken zal ik niet meer. Moet gewoon even door die zure appel en dat lukt!

Omdat ik mijn werktafel voor de reparatie van een ABS controller had opgeruimd werd het aantrekkelijker om weer verder te gaan met de laatste variant van de IWAW meter. Al maanden niets meer aan gedaan geloof ik.

Na de ikziegeenrukmeter met dat onaangenaam reflecterende TFT scherm had ik gekozen voor een simpel LCD scherm van 16 tekens en twee regels.

Met wat handigheid kan je daar nog best veel informatie op kwijt zonder de gebruiker te overvoeren.

Cavia Franz Joseph had geen zin om me te helpen met programmeren dus kat Scuzi er maar bij geroepen.

Typisch geval van kater.

Dat bleek geen goed idee. Ik weet niet wat het arme dier gisteravond allemaal naar binnen gewerkt had. Hij was niet in topvorm. Hem toen maar ingezet voor het maken van de foto's, maar dat was ook geen goed idee. Vandaar de onscherpe foto's.

Het was even zoeken wat je nou wel of niet wilt tonen op het scherm. Te veel informatie is so wie so afleidend of onleesbaar. Wat dat betreft heeft is dat twee regelige LCD display niet eens beperkend.

Ondanks de toestand van mijn assistent toch wel opgeschoten. Het scherm ziet er onder normale omstandigheden zo uit. Hieronder zie je het in de "out of car" debug modus:

Turbodruk in een balk en als getal bovenin.
Linksonder de lambda waarde, middenonder de accuspanning en rechtsonder de KVS temperatuur.
Uiteraard is de helderheid van de achtergrond verlichting regelbaar met de standaard Volvo instrumenten verlichtings knop.

We hebben veel aandacht besteed aan de detectie van situaties die naar zijn voor de motor. Als er een fout optreed wordt de normale weergave uitgezet en verschijnen alle fouten met een vertraging op de eerste regel. Uiteraard met de foutwaarde er achter. Dit blijft zich herhalen tot je de motor uitzet. Er worden veel meer waarden gemonitored voor een foutmelding dan de gewone rit meters die je zonder fouten ziet.

Dit onderscheid lijkt een goede keuze. Geen onrust qua data tijdens het rijden. Wel de juiste set van informatie als het goed is of die andere set als het mis is.

Op de onderste regel zie je onder welke omstandigheden de fout optrad. Bij voorbeeld 2650 toeren, een belasting van 10,3ms en een lambda van 0,7.

Morgen nog wat puntjes op de i en dan mag hij in de auto.
Op naar een heerlijk koel glas lijnolie.

Proost!
Yits

volvobug

Goed bezig Yits! Ik herken dat wel van die lusteloosheid, veel vrije tijds bezigheden heb ik de eerste 5 maanden ook maar gelaten voor wat zijn, behalve het hardlopen, dat ging steeds beter. Maar ik merk nu dat ik daar weer sneller aan begin, er is hoop !  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

FJ was straks nog ff hier Yits, kwam ff buurten zo ineens.

Mooi dat het project met de meters al weer die vormen aanneemt  :eusa_clap: :eusa_clap:

Piet

Vermijden van een overdaad aan gegevens is de kunst inderdaad.
Ik merk ook aan mijzelf  dat, omdat je zoveel gegevens ter beschikking hebt, je gauw geneigd bent er dan ook te veel tegelijk te willen tonen.
Beperken naar relevantie is zeker veel beter.

Lammert

Ontsteking iets verlaten in dat gebied?
Anyway, mooi dat je weer inspiratie hebt Yits en hou vol wat niet-roken betreft!

razorx

@Lammert: Blij dat het getoonde beeld in de demo modus was op de werkbank. Vrees dat met die waarden de motor bij mij weg zou huppelen.  ;D :evil: Mijn software heeft een demo modus. Die is bedoeld om conversiefactoren te controleren, maar ook een uitlijning naar links of rechts. Het moet er strak uit blijven zien en niet voor het oog verspringen.

Ik heb werk nu aan een bewaking met alarm op accuspanning, detonatie, fuel trims, temperatuur, belasting, turbo spikes, overpressure en injector dutycycle. Wel geinig wat allemaal op zo een Arduino pro micro bordje past. Blij dat je me bekeerde Jeroen. Fijne programmeeromgeving.

Inderdaad wat je zegt Piet, je kan alles wel tonen, maar dat moet alleen gebeuren als het nodig is.

Als je de basis al hebt is het niet zo spannend wat meer controle waarden toe te voegen. Het effectief te laten werken met een soort van rustige mini interface wel. Erg leuk werk.

razorx

Goedenacht!

Ik wil, voor me zelf, maar vooral voor anderen toch wat vertellen over wat er met je gebeurt als je stopt met roken middels Champix of andere middelen.
De informatie die je op internet vindt is slecht, of moeilijk vindbaar. Champix zorgt er simpel gezegd voor voor dat nicotine je geen blij gevoel meer geeft. En geeft een vervangend blij gevoel. middels dopmine.

Dopamine is een signaal voor je lichaam dat je blij moet zijn. Sex, drugs en rock and roll zorgen er ook voor dat je dat stofje aanmaakt. Behalve als je van slechte muziek houdt. Heavy Metal helpt ;)

Ik denk er vrijwel continu over wat er met mij gebeurt tijdens het stoppen met roken. Niet als terechtwijzing voor rokers, maar wel om mee te nemen als informatie.
Kort lontje: stoppen met roken.
Lagere reactietijd, soms trager met denken: Mmh, slechter werkend neuraal transport? Nicotine vulde toch alles in?
Blackouts: Heel kort, maar heb ze, kan een bijwerking van de Champix zijn.
Depressief, mis de drugs ondanks de Champix.

Pff die laatste is een moeilijke en interessante. Ik zal proberen uit te leggen wat er met me gebeurt. Dit is niet naar, alleen maar heel goed. Bewustwording van je zelf en voelen. Iedere drug verdooft, lijdt je af van de werkelijkheid. Nicotine is daar één van. Als gevolg van het gebruik van die drug, krijg je bevredigende signalen naar je hersenen. Terwijl de situatie zwaar *** is accepteer je die situatie als roker omdat je hersenen een vrolijk signaal binnenkrijgen door die peuk.

Wat gebeurt er met die roker in de praktijk. Ik laat even mijn fantasie los. Je hebt een klote werkgever. Geeft niets, na een peuk en wat gemopper ga je weer verder. Je kreeg immers je dopamine door die peuk. Zo kan je je zelf heel lang voor de gek houden.

Mijn advies met een knipoog: Stop met roken, krijg met de halve wereld terecht ruzie omdat je nu eindelijk geen vrede hebt met wat echt een probleem is. En heb plezier.

Dit is de eerste dag dat ik na het niet roken in een afbouwfase van de Champix zit. Halve dosering.

Ik wil graag weten welke van de bijverschijnselen van het stoppen met roken aan nicotinegebrek te wijten zijn en welke aan de Champix.
Dat het middel helpt is duidelijk, maar vrolijk ben ik nog niet. Kritischer wel en dat is goed.

Ik zit nu in de afbouw fase van de Champix medicatie. De eerste dag. Halve dosering. Voel me al een stuk minder moe en heb weer zin om aan te pakken. Dit gevoel had ik al eerder als ik vergat mijn pilletje in te nemen. OK het middel heft mij geholpen, nu tijd om af te bouwen of te stoppen.

Champix wordt ook omschreven als antidepressiva, ik heb dat niet zo ervaren. Al heeft dat middel mij enorm geholpen met stoppen met roken, ik ervoer meer een vervlakking van emoties en het missen van een drive,

Het stoppen van die nicotine bevrediging, heeft me wel heel erg geholpen een kritischer mens te worden. ;)

Al met al gaat het goed, niet van zelf, maar dat hoort bij het uitbannen van een verslaving. ;)