Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Exact mijn ervaring.
Er valt minder te corrigeren. Dan neemt het tempo af. Totdat er een grotere correctie nodig is. Neemt de snelheid en de mate van correctie weer toe.

Op Google patents is heel veel informatie over de lambdaregeling van onze auto's te lezen. Zoek op Bosch patent lambda adaption of reglung en check het jaartal. Het is geen pure PID regeling.

Er is een rekenkundige simplificatie toegepast. Om het proces misschien minder precies maar veel efficiënter te laten verlopen.

razorx

Goed nieuws: De Kinugawawastegateactuator is binnen. Een leuk woord om terloops in een gesprek terloops te laten vallen.
Ik had gekozen voor het niet verstelbare exemplaar van 1 Bar. Het standaard exemplaar voor een 19T zit op een veel lagere waarde, maar ik verwacht niet dat ik problemen ga krijgen met die hogere waarde.

Middels mijn TCV Duty Cycle calculator kan ik er voor zorgen geen over of undershoot te hebben. Ik hoop dat ik dit weekend even tijd vind hem in te bouwen. Zit met een vrij volle agenda. Zaterdag mag ik de bin van Piet en Maarten met de LPi switcher en de Boost control in de ECU van BBS (Bert Jan) laden. Uiteraard met een fijngevoelige tune van mij.

Dan rest nog een klusje dat ik niet zo leuk vind. Weet ook niet waarom dit me tegen staat: De massa kabels van de ECU. Al enige tijd meet mijn ECU geen hogere spanning uit de S90 LMM dan 4,5V. Een fatsoenlijke LMM komt met 5V voedingsspanning tot bijna 5V output. 4,5V is echt te laag.

Om die reden zijn de massa kabels van de ECU verdacht. Vrees dat de massa van de ECU omhoog getild wordt.

razorx

Die 1 Bar van de wastegate actuator wordt 1,3Bar bij een voorspanning van 5mm.
Had ik een 1,1Bar exemplaar gekozen zou dat 1,4Bar zijn bij 5mm.

Zit met die 1 Bar, zoals Dirk me aanraadde dus heel mooi in mijn werk bereik (plm 1,35Bar).
Meer houdt een 19T niet lang vol in het hoge RPM bereik. In het lagere RPM bereik wil ik ook niet meer vanwege mijn standaard drijfstangen en automaat.

Vindt het ook wel snel zat voor een FWD.

jeroen74

Ik zit in een schema te kijken van 1995, en een MAF met nummertje 7/17, heeft zijn eigen directe massa draadje naar de ECU en wat hopelijk de ADC ook als referentie gebruikt. Dat zou het ongevoelig moeten maken voor spanningsval in andere massa draden.

Misschien een eventjes een multimeter direct aan de draadjes bij de MAF aansluiten en effe bleifuss gaan met het pretpedaal?

razorx

Citaat van: jeroen74 op 18-11-2015 21:35:40
Ik zit in een schema te kijken van 1995, en een MAF met nummertje 7/17, heeft zijn eigen directe massa draadje naar de ECU en wat hopelijk de ADC ook als referentie gebruikt. Dat zou het ongevoelig moeten maken voor spanningsval in andere massa draden.

Misschien een eventjes een multimeter direct aan de draadjes bij de MAF aansluiten en effe bleifuss gaan met het pretpedaal?
OK dank je voor de informatie. Zal de spoortjes op de ECU print even checken of de ADC dit ook echt als referentie gebruikt of kán gebruiken.

Mocht dit inderdaad het geval zijn opteer ik voor een iets hogere voedings spanning voor de LMM.  :evil:

razorx

Zoals Kinugawa de wastegate voorspanning specificeert zou ik de naamgeving van de halve maan methode voor het afstellen van de wastegate willen vervangen door de 5mm methode. Net wat exacter. ;)
Dan heb je het over 5mm vanuit het middelpunt.

Weet niet of Mitsubishi de zelfde specificatie methode hanteert.

UserID6342

Ik heb die van mij (verstelbare WG) volgens het halve maan principe afgesteld, dus dat je de stang iets moet uit trekken om over de klep heen te krijgen. Is meer als voldoende op de KG turbo, verwacht eigenlijk dat ik dezelfde druk zo'n beetje draai op de standaard meter uitgaande...

PimR

Hou even goed je tcv dutycycle in de gaten Yits bij het afstellen van de kinugawawastegateacuator ;D
Ik draai nu met een 0.8 bar veer en heb in eerste instantie ongeveer 1mm voorspanning aangehouden, ik kwam toen uit op een dutycycle van max 35%. Laatst heb ik de voorspanning verhoogd met een halve slag en kom nu uit op rond de 78%

Zijn er nog vorderingen in het pid project?

razorx

Ik zal de druk zeker voorzichtig opbouwen tijdens het aanpassen van de TCV duty cycle tabel.
Er is wel wat veranderd. Genoeg reden om voorzichtig te zijn.

Wat de PID aangaat: Vooralsnog ben ik heel blij met het maxen van de P waarde naar een binaire 255. Je weet wel die scalar die Piet ontdekte.
In mijn ogen doet de PID regelaar het hiermee erg goed in combinatie met de WB regeling.

De lamda regeling werkt snel en effectief.

Ik moet wel vermelden dat een slechte wastegate actuator en een clippende MAF niet hielpen bij extremere situaties. Al zal dit de goed werkende PID regeling niet beïnvloeden m.i..

Piet

Citaat van: razorx op 18-11-2015 22:00:12
Zoals Kinugawa de wastegate voorspanning specificeert zou ik de naamgeving van de halve maan methode voor het afstellen van de wastegate willen vervangen door de 5mm methode. Net wat exacter. ;)
Dan heb je het over 5mm vanuit het middelpunt.

Weet niet of Mitsubishi de zelfde specificatie methode hanteert.

Halve maan principe of 5 mm zijn eigenlijk beide (zeer) goed werkbare rules of thumbs.
Meer precies is het instellen van de voorspanning met een manometertje, de voorspanning moet dan 4.5 psi zijn, wat dus in de praktijk bij een redelijk verse actuator overeenkomt met het halve maans principe.
Nu je de mapping toch zelf kunt instellen kun je daar best wat mee spelen. Alhoewel je met standaard drijfstangen dan wel een beetje beperkt bent.
Met mijn H-profiel drijfstangen durf ik de preload wel hoger in te stellen. Op 5 a 5.5 psi loopt het net allemaal wat meer naar mijn zin. Heb het tot 8 psi preload uitgeprobeerd, maar hoger dan 6 psi heeft niet zoveel zin, het wordt dan erg lastig om de 19T strak onder controle te houden.

Piet

Yits, die S90 maf is eigenlijk maar net aan voor een 19T. Of liever gezegd  net te krap. Zeker omdat bijna nooit de sensor de 5 volt haalt.
Ik rij nu met een 3.25ID mafbehuizing, die kan ik je ook aanraden. Geeft je weer ruim voldoende adem, hoef je niet meer op de mafkees  te letten

razorx

Dank je Piet. Heb inderdaad wat meer MAF nodig.

Had ik eerder moeten doen, maar heb me nu pas een beetje ingelezen over wastegate actuators en de veerdruk. Na de aanschaf.  :eusa_wall: ;D

Een prettig leesbaar stukje vind je hier:
http://www.turbosmartusa.com/technical-articles/internal-wastegate-faq/

Zoals ik het lees lijkt de 1Bar actuator een wat lompe keuze voor een 19T. Verontrust krabbelde ik me achter mijn oren.
Ik bedacht dat die stelschroef naar de wastegate er niet voor niets op zit. Maar eens meten wat de minimum druk is om hem open te laten gaan.

Compressortje op de voeding. Chinese soldeer dispenser met drukregeling misbruikt als perslucht druk regeling en meten maar.
Ik was weer wat gerust gesteld toen ik zag dat de laagst bereikbare openingsdruk 0,6Bar 0,5Bar was.

Een 0,7 of 0,8Bar actuator had me wat meer speelruimte in beide richtingen gegeven, maar die 1Bar actuator met als minimum 0,5Bar moet het doen voor de druk die ik wil. Hoop ik.

Een prettig iets is dat we volledige controle over de load regeling hebben. Scheelt een slok op een borrel.

Ik stel dit niet zo stellig als dat ik dit stel. Als je begrijpt wat ik bedoel. Op dit punt even lerende en denkende.

razorx

In theorie zou je een volledig staploos verstelbare wastegate actuator kunnen maken met een breed instel bereik. Ultra breed.
Plaats aan de buitenkant van de WG om het stangetje een goede veer. Tap wat draad op het stangetje. Ringetje en twee stelschroefjes en je hebt een volledig verstelbare waste gate actuator. Nog leuker dan veren wisselen als het werkt. ;)

-edit- Ik denk dat dit kan werken. Je moet dan een iets te zwaar bemeten wastegate actuator hebben. Gewoon even een gedachtensprong vanuit de gedachte dat een regelsysteem het beste werkt als het genoeg regelmarge heeft in negatieve of positieve zin.

Piet

Je zou dan de sterkste veer intern moeten installeren omdat de externe veer een tegengestelde werking heeft en je daarmee de resulterende veerconstante meer of minder kunt verlagen... zoiets?

razorx