Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

jkV70

Tekort aan smering heeft waarschijnlijk mede te maken met niet tijdig olie verversen en oliefilter vervangen door vorige eigenaren, en daarvan weet je meestal weinig of niets.

En het gebruik van kwalitatief goede smeerolie, waardoor oliekanalen beter open blijven.

Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

classicT5

Ik lees toch positieve dingen, ligt dus niet aan het tunen Yits  ;D

Gewoon lekker mee doorgaan dus!  :eusa_clap:

innocenti

Citaat van: jkV70 op 10-05-2016 11:47:50
Tekort aan smering heeft waarschijnlijk mede te maken met niet tijdig olie verversen en oliefilter vervangen door vorige eigenaren, en daarvan weet je meestal weinig of niets.

En het gebruik van kwalitatief goede smeerolie, waardoor oliekanalen beter open blijven.

Vorige eigenaar was ook forumlid, en die heeft absoluut niet beknibbeld op onderhoud en heeft m redelijk lang gehad. Ik meen met 142000km op de teller gekocht. Daarvoor ken ik het onderhoud niet.

UserID6342

Maar het huidige kapot gelopen blok, is ook niet het originele blok wat origineel in de auto hoort te liggen.  Dit is dus al ooit eens een keer vervangen geweest. Op chassisnummer en kenteken hoort er een B5234T3 in, en er ligt een B5234T in (850 blok dus).....

razorx

Soms wordt er wat gemopperd op dit forum gewoon zo tussen elkaar en soms is het toch ook heel leuk wat er gebeurt.

Ik weet wat meer over de R dank zij Innocenti.
Ik plaats het met de zelfde terughoudendheid zoals hij met het volgende kwam.

Citeer
..
Dat vermoeden heb ik al heel lang. Ik heb 9 jr geleden op punt gestaan de auto te kopen. Echter afgehaakt omdat ik de verkoper niet vertrouwden. Auto stond op MP te koop in Drenthe. Maar om stand bleek toen onlogisch. Tegelijkertijd kwam ik erachter dat de verkoper onder een andere naam, maar op t zelfde adres allemaal motoronderdelen aanbood waarbij ik het vermoeden had dat hij blokproblemen had gehad. Daarna is de auto door Jesse (Elsje op t forum) gekocht. Daarna door Yits.

Jesse heeft km stand onderzoek gedaan. Deze bleek toch te kloppen, enkel ergens in de historie een typefout gemaakt.
..

Innocenti: Dank je voor je bericht. Het is leuk meer van de historie van je wagen te kennen. Rond die tijd is er dus een ander blok in gekomen. Verdere gegevens over dat "nieuwe" 850 blok zijn onbekend. Het verklaart wel de slordige aanpassing aan de brandstof toevoer, die verschilt tussen een 850 en een x70. Heel misschien kan dit ook nog het falen van de oliepomp verklaren. Ik bedoel de plaatsing van een vervangend blok met een mogelijk al mindere oliepomp. Al blijft dat gissen en moet je in mijn ogen ook niet alles met een wijzende vinger kunnen duiden. ;)

Achteraf gezien is het heel fijn wat er gebeurt is.
He? Wat kletst die Yits? Nee, De R is aardig roestarm en op heel veel vlakken vrij nieuw. Met een nieuwe wat capabelere motor heb ik toch heel veel extra jaartjes rijplezier.

Wat gebeurt er nu: Een motor waarmee ik me op tuningvlak wat meer kan uitleven. Heel leuk en ik zal voorzichtig verder spelen.
Tja het zwakke punt hierna: De automaat. De tijd zal het leren. Het is een kwestie van dosering. In het hoofd, met de rechter voet en de tuning.

Wat ik heel prettig vind is dat er een aantal kwartjes zijn gaan rollen en uiteindelijk op de juiste plek kwamen.

Back to the past:
Droogloper door zieke oliepomp.
Roterende lagers door te lage oliedruk door slechte oliepomp.
Motorwissel een jaar of 9 terug met onbekend hergebruik van onderdelen en onbekende kwaliteit van motor.

Moet je hier ziek van worden: Nee!

Zoals het nu gaat wordt deze wagen dankzij Dirk en de Volvo liefde van anderen voorzien van een okselfris gereviseerd blok.
Kost uiteraard centjes maar een nieuwe auto veel meer. Daarnaast kan het nieuwe blok met alle aanpassingen best wat aan.

Tja beschouw dit als een verlenging van de levensduur van die R. Wat rest er dan nog aan enge dingen? No1: Roest. Misschien de automaat ooit. Die roest is een No1. Besloten dat we heeel lang met deze wagen verder willen.

Nogmaals bedankt Dirk, Ryan en Ron en wie weet wie ik allemaal niet vergeet, maar wel helpen!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

V70geRwin

Als ik dit zo lees ben.je al lang weer de oude Yits  :eusa_clap:

UserID6342

Als alles gaat zoals gepland, word het blok vandaag bij Willem neergezet en krijgen wij voor het weekend iets te horen.  Hier is helaas even een vertraging ingekomen, maar zou vandaag goed komen is mij beloofd.  Je krijgt dadelijk een geheel nieuw en versterkt blok erin, zonder concessies aan betrouwbaarheid te doen.

classicT5

Gaat helemaal goed komen dit en je kunt weer volop je uitleven met tunen Yits.

Maar stoplichtsprintjes zijn zoo 2015, niet meer doen ;)

razorx

Een kort maar toch wel leuk updeetje.

Van Bas (lunadust) kreeg ik de gegevens van mijn wagen met de diverse nummers zoals hij de fabriek uit is gegaan.

Dank je wel!

Van David (Innocenti) de advertentie van mijn auto op marktplaats uit 2007 vlak voordat Jesse deze wagen kocht.
David heeft de wagen toen niet gekocht omdat de adverteerder onder een andere naam tegelijk motordelen van die zelfde wagen verkocht.

Even voor die tijd moet het V70 B5234T3 blok vervangen zijn door het 850 B5234T blok.

Zo leuk wat meer informatie over mijn auto te hebben. Dank je wel!

Het te reviseren en te versterken blok staat nu bij Dirk. Via een epje kreeg ik de foto's:

Nogmaals bedankt allen!

FrankvdAa

Dat is wel gaaf om te hebben zo'n uitdraai met nummers.

@Lunadust: waar haal je dat vandaan? Mag evt. via PB.
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

UserID6342

De bedoeling is, ondanks dat de planning al een aantal keren is gewijzigd helaas, dat wij het blok morgen helemaal uit elkaar hebben en dan maandag de onderdelen los naar de revisieboer gaan.

Lunadust

Citaat van: FrankvdAa op 19-05-2016 20:38:03

Hoi Frank en alle anderen.

Ik heb dit voor Yits opgevraagd bij een Partsman/vrouw bij een Volvo Carsdealer.
Indien je een origineel NLD auto hebt is dit altijd beschikbaar op kenteken.
Bij import heb je waarschijnlijk het VIN nummer nodig.

Elke Cars dealer kan bij deze gegevens.
Techneut, geen dichter.

FrankvdAa

Citaat van: Lunadust op 20-05-2016 09:57:14
Citaat van: FrankvdAa op 19-05-2016 20:38:03

Hoi Frank en alle anderen.

Ik heb dit voor Yits opgevraagd bij een Partsman/vrouw bij een Volvo Carsdealer.
Indien je een origineel NLD auto hebt is dit altijd beschikbaar op kenteken.
Bij import heb je waarschijnlijk het VIN nummer nodig.

Elke Cars dealer kan bij deze gegevens.

Ah top! Zit nu toevallig bij Vos in Veghel, dus dadelijk maar gelijk eens vragen  :eusa_dance:

Edit: en binnen! Staat ondanks de T-5 AUT bij de RDW gewoon als R-line bekend bij Volvo. ;) Ook leuk dat je alle bij Volvo bekende opties erbij ziet staan. Van het weekend eens kijken of de originele motor er nog in ligt ;D
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

UserID6342

Vandaag eindelijk even tijd om een blokje uit elkaar te trekken:

Achterin de auto en klaar om maandag weg te worden gebracht.  Carterventilatie onderblok is ook al weer los (zat potdicht) en de rest is nu even afwachten.

UserID6342

Had ik eigenlijk gisteren er meteen bij moeten zetten, maar vergeten:

Eerste bevindingen over het blokje, nu het uit elkaar is en voor revisie:

-kop ziet er goed uit, niet gescheurd oid en kleppen liggen niet te diep. 1 Nadeel, kop is niet compleet want klepveren, klepzittingen en spieën ontbreken

-onderblok, stootrand valt erg mee maar hoonsporen in de cilinders zijn er praktisch niet meer, zuigers OK, drijfstanglagers teveel speling

-oliepomp; ook hier was de veer gaar en kras op pistonpen dus weggedonderd.  Slijtage tandwielen / pomphuis was beduidend minder als die van mijn oude pomp maar wil hier geen enkel risico mee lopen

-carterventilatie onderblok en carter compleet dicht.  Onderblok is al weer schoon en gereinigd, carter moet nog.

Ik denk als basis voor een revisie een heel mooi blokje en er is echt wel iets heel moois van te maken.  Ik wou 'm gisteren al bij de revisieboer hebben, maar dit word maandagmorgen nu meteen om 07.30 gedaan.