Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: Piet op 30-09-2016 20:24:50
Die op je foto?
Nee, er is er eentje waarbij de aansluiting nog een stuk verder naar het midden ligt.
Ok. Dank je. Morgen maar even naar Uden. Ehh zijn die al weer open eigenlijk?

haasje

nee, zijn niet open. meeste kans heb je nu bij rima (zaterdags gesloten) of marans (meestal erg duur)

razorx

peteRRR

Citaat van: Piet op 30-09-2016 20:41:48
Die zorgt voor een laminaire luchtstroom.
Het is vrij belangrijk dat die ongewijzigd blijft.
Toen we aan het testen waren om de conversie factoren uit te vinden, bleek het weglaten van dat rooster de uitkomsten in de war te schoppen.

Effe een plaatje er bij Piet ;)

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Lammert

Citaat van: razorx op 28-09-2016 21:43:08
Citaat van: KIM op 28-09-2016 21:40:32
De NOx kunnen ze ook niet meten...

De hele wetgeving is op theorie gebaseerd en niet op praktijk. Dan is er geen ruimte voor uitzonderlijke gevallen.
Exact. Zelfs voor benzine kom je verschillende NOx curves tegen.

Zondag gaat hij inderdaad mee. Het was jammer dat de wagen tijdens de uitdeukdag niet reed. Er zitten twee kleine deukjes in.  Ik vermoed dat die veroorzaakt zijn door de man van de wasstraat die de wagens voor het wassen ontdoet van het ergste vuil. Maar ja dat is slechts een vermoeden.
[/quote
Citaat van: razorx op 28-09-2016 21:36:24
Thanx Kornelis. Zo mag je het inderdaad noemen.

Wat de NOx aangaat. Dat hele APK verhaal verliest haar betekenis als je beseft dat de wagen op LPG rijdt. Ach overheden. ;)
Ik wordt liberaal anarchist! Of anarchistisch liberaal, daar ben ik nog niet uit.
Maakt niet uit of je op LPG of benzine rijdt. NOx wordt gevormd uit stikstof en zuurstof uit de lucht onder hoge temperatuur en druk (turbo helpt niet zeg maar). Omdat bij efficiĆ«ntere verbranding de toename van NOx per definitie samen gaat met afname van CO (zie grafiek Cornelis) komt je  katalysator CO tekort om de NOx om te kunnen zetten en verliest deze dus zijn functie waardoor de NOx emissie 'achter de kat' exponentieel toeneemt vergeleken met normale AFRs.

Het is verder geen oordeel, ik rij zelf ook met zo'n bin rond. En vergeleken met een klein sjoemel turbo dieseltje is het niets

De koelende werking van lpi en zeker Piet z'n meth injectie zal overigens wel een positieve invloed hebben. (Piet de milieuridder ;D )

Maar genoeg gezeurd weer. Ga nu eerst maar lekker van je auto genieten!

UserID6342

Citaat van: haasje op 30-09-2016 21:23:57
nee, zijn niet open. meeste kans heb je nu bij rima (zaterdags gesloten) of marans (meestal erg duur)
Estate Services heeft toch ook een hoop slopers staan, zit daar niets op dan en is ook nog een beetje in jouw buurt ?

razorx

Ach natuurlijk Dirk. En zij zitten ook in mijn lijstje favorieten. Thanx!

KIM

Even een paar kanttekeningen bij je verhaal Lammert:
- De turbo bij turbomotoren zal niet tot een verhoging van de NOx leiden. Dat komt omdat de compressieverhouding bij dat type motoren lager ligt dan bij ongeblazen motoren. De waarde waar het bij NOx om gaat is de compressie einddruk en die zal niet mega veel hoger liggen. Veel groter is het probleem bij dieselmotoren: Daar is de compressieverhouding en de compressie einddruk zo hoog dat bij hoge temperatuur eenvoudig NOx kan ontstaan. Dat is de reden voor toepassing van SCR kats bij vrijwel alle Euro6 dieselmotoren.
- Om NOx onschadelijk te maken (reductie proces waarbij de NOx opgedeeld wordt in N en O2) is het noodzakelijk om het uitlaatgas ontdaan te hebben van zuurstof. CO heeft hier dus niets mee te maken. Dit verklaart ook gelijk waarom we graag willen dat het mengsel afwisselend rijk en arm is: Zuurstof (arm mengsel) om CO en HC te koppelen met O2. Geen zuurstof (rijk mengsel) om de NOx te ontleden naar N en O2.

Dit gezegd hebbende vraag ik me juist af of arm draaien niet juist een negatieve invloed heeft op HC en CO. Immers dat zou theoretisch niet meer omgezet kunnen worden naar CO2 en H2O in de kat.

classicT5

Valt me op bij trucks, maakt niet uit welk merk, met euro 5 en euro 6 veel problemen voorkomen al bij lagere km standen (3 a 6 ton). Iemand idee hoe dat te relateren aan milieunorm?

Bv cilinderkoppen gaan #. Kom dit verhaal tegen bij MAN, Daf, Iveco, Scania, lijkt me geen merkspecifiek iets?

Yits, als je dat liever niet hier in je blog ziet, zeg maar, dan verwijder ik mijn vraag.

UserID6342

Bij de 4-gastetst bij zowel Yits zijn auto als mijn auto, alle waardes meer als perfect, alleen lambdawaarde te hoog.  Verder nergens geen enkel probleem op beide auto's Kornelis.

KIM

Dat komt omdat de uitstoot zonder kat al voldoende goed is.

Lammert

Citaat van: KIM op 30-09-2016 21:49:26
Even een paar kanttekeningen bij je verhaal Lammert:
- De turbo bij turbomotoren zal niet tot een verhoging van de NOx leiden. Dat komt omdat de compressieverhouding bij dat type motoren lager ligt dan bij ongeblazen motoren. De waarde waar het bij NOx om gaat is de compressie einddruk en die zal niet mega veel hoger liggen. Veel groter is het probleem bij dieselmotoren: Daar is de compressieverhouding en de compressie einddruk zo hoog dat bij hoge temperatuur eenvoudig NOx kan ontstaan. Dat is de reden voor toepassing van SCR kats bij vrijwel alle Euro6 dieselmotoren.
- Om NOx onschadelijk te maken (reductie proces waarbij de NOx opgedeeld wordt in N en O2) is het noodzakelijk om het uitlaatgas ontdaan te hebben van zuurstof. CO heeft hier dus niets mee te maken. Dit verklaart ook gelijk waarom we graag willen dat het mengsel afwisselend rijk en arm is: Zuurstof (arm mengsel) om CO en HC te koppelen met O2. Geen zuurstof (rijk mengsel) om de NOx te ontleden naar N en O2.

Dit gezegd hebbende vraag ik me juist af of arm draaien niet juist een negatieve invloed heeft op HC en CO. Immers dat zou theoretisch niet meer omgezet kunnen worden naar CO2 en H2O in de kat.
Eerste punt zal inderdaad kloppen, vergeleken met diesels is het niets. Maar bij de tweede en derde zit je er naast. NOx reageert met CO tot CO2 en N2 in de kat. Vandaar dat de verhouding tussen die twee stoffen zo belangrijk is voor de werking. Als je arm draait wordt er geen HC (onverbrande benzine) en CO meer gevormd, dus die stoffen vormen dan ook geen probleem meer.

Maar ik zal ophouden met de blog vervuiling en Yits lekker laten cruisen ;)

Ewout Schalkwijk

Ik denk dat Yits deze discussie met veel interesse volgt.  ;)
Hier zijn en aantal mensen met veel kennis bijeen, alleen op details zijn er wat verschillen. Van blog vervuiling lijkt me hier dan ook geen sprake te zijn.  ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

vincen tdi

Citaat van: Dirk342 op 30-09-2016 21:39:45
Citaat van: haasje op 30-09-2016 21:23:57
Estate Services heeft toch ook een hoop slopers staan, zit daar niets op dan en is ook nog een beetje in jouw buurt ?

flauw Dirk
Yits had zich helemaal verheugd op een ritje, ga jij hem vertellen dat ze ook om de spreekwoordelijke hoek te vinden zijn  ;D

het schijnt dat Ewout ook nog iets in die trant heeft liggen  :eusa_angel:
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

UserID6342