Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Ik heb ooit van brembo zon plastic schuifmaat gekregen, werkt nog steeds goed, denk al 10 jaar oud oid.

Geweldig dat 3D printen, toepassingen zijn oneindig. Op welke sites zoek je naar zulke voorbeelden?

razorx

Het meeste zoek ik op Thingiverse. Maar een Google zoektocht naar de naam van een object plus de letters 3D of STL werkt ook.

san

Hoe dik waren ze? 23 mm?
Pas ook lopen klooien met schuifmaat..dit is wel iets beter!

razorx

Ik moet ze nog meten. Ik wil hier eerst een perfect metertje van maken.
Ik kwam met de schijven nog door de APK maar weet dat ik nieuwe schijven moet bestellen. Het is leuk eindelijk eens normaal te kunnen meten. ;)

san

Heb ook wel interesse in zo'n mini schuifmaat.Zit met grote regelmaat in Amsterdam dus kan m tzt wel ophalen. :)

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

san

UserID6342

Ewout Schalkwijk

Citaat van: razorx op 09-01-2018 20:45:49
Ik maak er wel een paar. ;)

Gaaaaaf 8)

Citaat van: arjenT5R op 09-01-2018 21:56:51
micrometer...

Die heb ik.maar die past niet. echt micro. ::)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjenT5R

Het ding van Yits is ook een micrometer geen schuifmaat ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Ziet er cool uit.

Maar je zal aardig wat moeten draaien, schuifmaat lijkt me toch sneller, maar als het enkel voor jezelf is, dan maakt die extra tijd niet echt uit :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

razorx

Het werkt inderdaad wat langzamer. Het punt is dat je met een schuifmaat de schijfdikte niet fijn kan meten. ;)

NinaPaul

Citaat van: razorx op 10-01-2018 12:17:05
Het werkt inderdaad wat langzamer. Het punt is dat je met een schuifmaat de schijfdikte niet fijn kan meten. ;)

Met een gewone schuifmaat is het inderdaad niet te doen, maar er zijn schuifmaten die gemaakt zijn om over kleine randjes en dergelijke te gaan.
Ikzelf gebruik ze een 2 in 1 tool hiermee kan je schijven en banden profiel meten, ding is oud en ik heb geen idee welk merk het is of wat die ooit gekost heeft :D

EDIT: Internet voorbeeld plaatje, de mijne is volledig blank metaal en je kan de kop terugschuiven zonder de meting te veranderen, maar dat doet er niet echt toe.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70geRwin

Citaat van: NinaPaul op 10-01-2018 12:26:17
Citaat van: razorx op 10-01-2018 12:17:05

Met een gewone schuifmaat is het inderdaad niet te doen, maar er zijn schuifmaten die gemaakt zijn om over kleine randjes en dergelijke te gaan.
Ikzelf gebruik ze een 2 in 1 tool hiermee kan je schijven en banden profiel meten, ding is oud en ik heb geen idee welk merk het is of wat die ooit gekost heeft :D

EDIT: Internet voorbeeld plaatje, de mijne is volledig blank metaal, maar dat doet er niet echt toe.
https://www.vdhtools.nl/files/19570/products/9475294/wt-3250d1.jpg

Jammer, zwart is veel mooier.

Mooi ding Yits  :eusa_clap:

razorx

EGT thermokoppel versterkerprintje

Goedenavond!

Het micrometertje moet even wachten. De 3,25 LMM adapterplaat die ik aan een aantal forumleden beloofd heb gaan voor. De afdruk duurt iets meer dan drie uur.

OK, Aan de slag!

Om je EGT (Exhaust Gas Temperature) te kunnen meten moet je een thermokoppel in je uitlaatspruitstuk bevestigen.
Die temperatuur sensor geeft een te zwak en niet lineair signaal af. Hiertoe kan je voor een euro of 24 een mooi kastje kopen die dat signaal in wat perttigers omzet zodat je die EGT kan meten en loggen. Hier komen nog verzendkosten bij.

Ook kan je op e-Bay of Aliexpress voor een paar euro een printje kopen. Dat printje vind je als je zoekt op AD8495 en is van oorsprong ontworpen door het bedrijf Adafruit. Ik had zin in het hogere knutselgehalte en de lagere prijs.

Dit is het schema:

Standaard loopt het meetbereik tot 750 graden Celcius, maar met een kleine aanpassing meet hij tot 1000 graden. Hiertoe moet je R4 verwijderen en D1 vervangen door een kortsluiting.

Hieronder laat ik zien hoe je dat doet. Eerst identificeer je R4 en D1.

Die soldeer je netjes los. Dat kan met een boutje en soldeerlitze, Maar veel netter is het te werken met hete lucht (330 C)) uit een 2mm dik tuutje.
De makkelijkste manier om D1 kort te sluiten is door een 0 ohm SMD weerstandje als volt te plaatsen (behuizing 0805).

Uiteraard kan je op die plaats ook een draadbrug plaatsen maar een 0 ohm weerstandje is net even wat beter vast te houden met de pincet. Het kort te sluiten stukje is slechts 2mm lang. Een draadbruggetje van die lengte laat zich niet vasthouden met een pincet. Bovendien zal de pincet voor te veel afkoeling zorgen.

Qua voeding: Gewoon eén van de 5V sensor voedings aansluitingen van de ECU, of iets van je datalog apparaat. ;)

Dat was het hem weer. Op naar een heerlijke Tripel in een mooi glas.
Proost!