Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Nrfh 276dkm
Deltalinkbussen

Goedemiddag oh noest volk!

Na de richtsteunen voor de achter "as" werd het tijd om de deltalink bussen te vervangen.
Een redelijk berucht ding waarvan de toestand erger kan zijn dan dat het op het eerste gezicht lijkt.

Aan de slag.
Eerst de twee bovenste boutjes van de schokbreker los.

Rechts op assteun en rechterwiel er af.
Rechterkant stabilisatorstang los.

Remleidingen e.d. vrij maken van hun klemmetjes.

Schokbreker los en veer er uit. Dan schokbreker er weer in.
Bouten deltalink bus er uit. Hier kan je pech hebben, ze kunnen vast zitten.
Gelukkig heb ik een ratel van 3/4 m, dus dit pezige mannetje van iets boven de 60kg was tijdelijk een Hulk.
Wel ruim van te voren veel WD40 gespoten.

Links een krik voor een beetje steun onder de veerschotel.

Eerst de bout van de richtsteun er uit, dan de drie van de plaat voor de richtsteun.
Arm naar bendeden zodat de richtsteun uit de pen aan de carosserie "valt".

Met de koevoet de bus er uitpersen. Ik begon met rechts, maar beginnen met links is slimmer.
Voor de linkerkant is het handig de stabilisatorstang even permanent naar voren en naar boven geplaatst te houden.
Anders heb je geen ruimte.

Zo die is er uit. Nu de centrale bout lossen.

Van de wielkant gezien leek het een klein barstje, maar het was toch wat erger.

Mag zo naar het archeologisch museum, ik hoef er niets voor te hebben.

Nieuwe links en rechts er weer in.

Haasje had gelijk, in je eentje terugplaatsen van die bussen is erg moeizaam.
je hebt een paar extra handen nodig die aan de andere kant van de auto aan de andere arm trekken duwen of tillen.
Enfin het ging.

Oude en nieuwe bouten.

Er is toch wat verbeterd met de jaren. De nieuwe bouten zijn verzinkt.
Rest nog te zeggen, pas op voor alle het rem en benzine gebeuren, ontlast waar nodig.

Voor de uitlijner was ik net te laat.
Ben wel benieuwd, want ik heb heel nauwkeurig gewerkt bij de plaatsing.

Vrolijke groet,
Yits.

V70geRwin

Mooi verslag weer en knap werk zo onder de auto.
Ben je nu helemaal klaar met de achterasrubbers?

Mijn bouten zaten de 1e keer dat ik het deed vastgerot, moesten uitgeboord worden, blij dat ik toen een brug had. Als je ze alle 4 wil doen is het echt het makkelijkst even de as er onderuit te halen.

razorx

Citaat van: spekkie99 op 04-09-2010 17:00:20
Mooi verslag weer en knap werk zo onder de auto.
Ben je nu helemaal klaar met de achterasrubbers?

Mijn bouten zaten de 1e keer dat ik het deed vastgerot, moesten uitgeboord worden, blij dat ik toen een brug had. Als je ze alle 4 wil doen is het echt het makkelijkst even de as er onderuit te halen.

De achterkant is nu helemaal klaar qua gerubber.
Die deltalinkbussen zullen denk ik niet veel verschil maken, maar die richtsteunen van een tijdje terug: Een wereld van verschil.
En wat je zegt: Als je ze alle vier wilt doen, de as er onderuit.
Ik had een wat ongelukkige planning. ;)

Oh ja tijdens het sleutelen vond ik dat hij links toch meer verlaagd was dan ik dacht.
Tot ik mijn ogen open deed en naar een schroef in de band keek. Enfin even naar de overkant lopen en vijf minuten later weer terug met een herstelde band.
Handig zo'n aardige garage vlakbij.
Werkt toch handiger met het linker wiel er ook af.

UserID6342

Netjes Yits, kun je er weer 4 ton tegenaan :)

razorx

Citaat van: Dirk342 op 04-09-2010 21:12:54
Ghe ghe, je voelt wel mijn doel aan.
Die vier ton extra zal ik wel niet redden. Maar ongeveer 250 erbij is wel het doel.
De tijd zal het leren. ;)

Op termijn is dit én leuk en het goedkoopste.

Ludo

Citaat van: razorx op 04-09-2010 23:21:08

Het is veiliger, voor jezelf én andere weggebruikers, om na je 80é met het openbaar vervoer te reizen...

;D

haasje

En voor heel veel mensen om dat al veeeeel eerder te doen dan hun 80ste. :evil:

razorx

Citaat van: Ludo op 04-09-2010 23:26:13
Citaat van: razorx op 04-09-2010 23:21:08

Het is veiliger, voor jezelf én andere weggebruikers, om na je 80é met het openbaar vervoer te reizen...

;D
Citaat van: haasje op 04-09-2010 23:31:14
En voor heel veel mensen om dat al veeeeel eerder te doen dan hun 80ste. :evil:
Proest, ik verslik mij letterlijk van het lachen, heerlijk.
Ennuh hou op ik ben nog niet dood, geloof ik. Ja als ik naar Iron Maiden luister weet ik dat alles in mijn lichaam aan het rotten is, maar dat was bij mijn geboorte ook al. Eh nog net geen 48, dus dat onderhoud heeft nog zin, ehh ja toch hoop ik? ;)

Wat anders, er is een ongelofelijk klein 15 tands tandwieltje met de post binnengekomen. ET, nette prijs en van kunstof zoals het hoort. Odometer voor Saska. Er zijn metalen tandwieltjes in de handel, maar dat lijkt mij geen slimme keuze.
Nog wat anders: Heb vanavond een mooie en goede overall van mijn ouders gekregen.

Wat ben ik daar blij mee!

razorx

Roffel Fred
plm386dkm
radartje ligt klaar ;)

Raamschakelaars 850 herstellen
Goedenavond bewielde vrienden!

Dit keer een howtoetje voor na het eten en bij de lijnolie.
De raamschakelaar bij Saskia haar 850 kreeg het bekende euvel: Omhoog gaat niet of moeizaam.
Tijd om de schakelaar te herstellen.

De middenconsole hoeft er niet los voor en je hoeft ook geen ultradunne buigbare vingertjes voor te hebben.
Aan de slag!

Met liefst twee van die platte scherpe "wegwerpmesjes" de linkerkant voorzichtig omhoog werken.
Begin linksboven en ga dan met het tweede mesje, terwijl je de eerste op haar plaats houdt naar beneden.
De klikkertjes waarmee het paneeltje vast zit zitten onder en boven, maar daar kom je niet tussen.

Zit de boel nou helemaal vast door koffie met suiker, cola en andere plakzooi, maak je de randen een beetje vochtig met een sponsje.

Als hij boven en onder losgekomen is, draai je het paneeltje iets rechtsom terwijl je het geheel voorzichtig naar links schuift.
Dat is vanwege deze draad:

Haal de twee connectors van de spiegelbediening los.
Nu kan je de schakelaar open maken.
Druk de twee pennetjes aan de onderkant (in de buitenste gaatjes op de foto hieronder) naar binnen.
Maak de onderkant een beetje open en ga verder met de pennetjes aan de zijkant.

Nu kunnen de twee raamschakelaars er uit gehaald worden.
Die zitten aan de bovenkant klem. Druk met een plat mesje het stukje plastic iets naar boven en druk tegelijk op de knop van de schakelaar zodat de schakelaar er uitkomt.

Probeer ze een beetje tegelijk naar buiten te werken.

Nu kunnen de schakelaartjes opengemaakt worden.
Aan de onderkant heeft ieder schakelaartje vier nokjes. Werk die per kant iets naar buiten.

Zorg dat je bij het opengaan van de schakelaar niets verliest!
De boosdoener: Rechtsonder en linksboven zie je een flinke hoeveelheid aanslag.

Leg de losse stripjes in een schoteltje en spuit er wat WD40 op.
Terwijl die lekker badderen kan je met wat WD40, alcohol of kontaktspray de vuile boel hieronder met een doekje schoonmaken.

Hardnekkig vuil voorzichtig met een mesje wegkrabben.

Verwijder het schoonmaakmiddel met een doekje en plaats de inmiddels schoongemaakte stripjes terug.
Voor een nog langer leven plaats je de "belastte" kant van het stripje terug op een "onbelastte" kant van de schakelaar.
Kogeltjes er weer op en de boel herassembleren.

Dankbaar en simpel werk.
Op naar de lijnolie.
Proost!
P.S.: Dat het auto dekseltje verkeerd om zat is een lang verhaal en heeft iets met ledjes te maken. Dacht er ooit makkelijker bij te kunnen.
Jammer dat ik geen 3mm ledjes in de kleur wit had liggen. Dan had ik die meteen ook gedaan.
Dat je aan de rechterkant van het paneeltje wat lelijke plekjes ziet komt door een eerdere poging met een schroevendraaier: Niet doen dus.

Meteen alle urft rondom het paneeltje verwijderd.

arjen850

Leuke verslagen Yits :D Geweldig dat je die rubbers gewoon op straat vervangt :eusa_clap: Bij mijn R ga ik ze ook vervangen, as er onderuit.. Maar wel op de brug :angel: ;D

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Yits, ik neem aan dat ditzelfde ook geld voor de units met 4 schakelaars ?  Dan zou dit mij een helehoop tijd en gekluns schelen ivm die relais die erin gebakken zitten.  Me LA raamschakelaar is niet helemaal tof meer.

razorx

Citaat van: Dirk342 op 05-09-2010 19:52:15
Yits, ik neem aan dat ditzelfde ook geld voor de units met 4 schakelaars ?  Dan zou dit mij een helehoop tijd en gekluns schelen ivm die relais die erin gebakken zitten.  Me LA raamschakelaar is niet helemaal tof meer.
Hang me er niet aan op, maar ik neem aan van wel.
Loshalen zal ietsje moeilijker gaan, vanwege de extra draadbundel.
Scheelt inderdaad veel gefrot.
-edit- Al zal Haasje hier meer over weten.

haasje

Ik probeer het meestal vanuit het gat onder je handrem omhoog te drukken.

thuur

Ipv WD40 kun je ook AntiKal Plus of Cillit Bang gebruiken. Met water naspoelen of -wrijven.

Gr :D