Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: thuur op 05-09-2010 21:42:04
Ipv WD40 kun je ook AntiKal Plus of Cillit Bang gebruiken. Met water naspoelen of -wrijven.

Gr :D
Hoe heb je dat ontdekt?
Of beter gezegd hoe kwam je er op dat te proberen?

thuur

Citaat van: razorx op 05-09-2010 21:45:07
Citaat van: thuur op 05-09-2010 21:42:04
Ipv WD40 kun je ook AntiKal Plus of Cillit Bang gebruiken. Met water naspoelen of -wrijven.
Hoe heb je dat ontdekt?
Of beter gezegd hoe kwam je er op dat te proberen?

Zekeringkast Volvo 240: ook een rare legering met koper. Zelfs na een ultrasoonbad blonk het niet zoals ik dat wenstte. Gecorrodeerd koper en messing maak je schoon met een flink zuur of base. Antikal Plus en Cillit Bang zijn aardig zuur (CocaCola zou zonde zijn :D) en je ziet dat het vrijwel meteen blank optrekt. Naspoelen met water vanwege de langetermijn effecten op vetten en het plastic (weekmakers).

Gr 8)

razorx

Vandaag de auto laten uitlijnen bij een uitlijner die een 850 ook achter kan uitlijnen.
Nodig na vervanging van de bussen van de delta-link.
Wel grappig, bij montage van de bussen had ik de boel heel nauwkeurig teruggezet, gebruik makende van de afdrukken van de oude bouten en moeren.
Resultaat: Geen afstelling nodig.

Geen advies voor anderen maar leuk om te vermelden.
Was wel meteen een mooeie gelegenheid om het stuur "recht" te laten zetten.
Daar zal de uitlijner een hoop lol aan beleefd hebben, want de stuurstangen zaten moer en moer vast.

razorx

verstevigingsbrug voor achter in de estate

Goedenavond.

In het topic van Cas zag ik een tijdje terug wat leuks: Een verstevigingsbrug voor de achterkant van IPD.
Deze bevestig je in de estate daar waar normaal de kinderzitjes vast zitten.

Ik kan mij voorstellen dat wat versteviging tegen torderen van een estate achterkant geen kwaad kan.
Of de plek ideaal is en hoeveel het doet valt te bezien.

Dus het mocht niets kosten en moest zelf gemaakt worden. Leuk als gadget.
Werkt het is het meegenomen, werkt het niet, niets aan de hand.

Vandaag had ik wat eerder vrij genomen, en kon heerlijk genietend van een nazomerse dag aan de gang.
Voor 10 euro aan materiaal (zonder de verf) kan je er twee maken.

Een 28mm CV buis gekocht, wat plaatjes pb staal en aan de gang.

De afstand tussen de twee schoefgaten is van hart tot hart 93cm. Trek hier twee keer de dikte van het plaatje dat er tegen aan komt van af.
Ik kwam op 92,5cm voor de hart tot hart lengte van de buis.
De hoek waaronder de buis aan weerszijden afgezaagd moet worden is ongeveer 76 graden.

Buis in de herstelde workmate op maat en onder verstek gezaagd.

De boel lasbaar vastgeklemd en de plaatjes mochten vastgelast worden.

De plaatjes aan de uiteinden netjes rond gemaakt bij de hoeken en even later zag het er zo uit:

Eerste laagjes Hammerite:

Morgen mag hij er op.
Of het wat doet weet ik niet, maar het  was een leuke bezigheidstherapie.

Op naar de lijnolie!
Proost.

SirRutte

Mooi werk Yits! Leuk om te zien dat het maken van zo'n ding relatief weinig voorstelt.

Mocht hij z'n werk net zo goed doen als die van IPD, hoeveel heb je dan bespaard?

UserID6342

Netjes Yits, ben erg benieuwd of de VPB je net zoals gaat bevallen als de rest van het forum die 'm erin geschroeft hebben.  Keep us posted.

razorx

Citaat van: SirRutte op 24-09-2010 20:38:35
Mooi werk Yits! Leuk om te zien dat het maken van zo'n ding relatief weinig voorstelt.

Mocht hij z'n werk net zo goed doen als die van IPD, hoeveel heb je dan bespaard?
Die IPD kost geloof ik 75,- in de simpelste vorm. Eigenlijk heel redelijk i.v.m. arbeid en zo.

Een andere leuke optie is, ze onder de schokbrekkerrubbers achter te plaatsen.

@Dirk: Ik zal zeker een poging tot objectief verslag zonder superlatieven doen. ;)

verburgh

Citaat van: razorx op 24-09-2010 20:47:30
Citaat van: SirRutte op 24-09-2010 20:38:35

Die IPD kost geloof ik 75,- in de simpelste vorm. Eigenlijk heel redelijk i.v.m. arbeid en zo.

Een andere leuke optie is, ze onder de schokbrekkerrubbers achter te plaatsen.

@Dirk: Ik zal zeker een poging tot objectief verslag zonder superlatieven doen. ;)
IPD maak die niet ;) die ET verkoop zijn van ultra en dat is niet veel soeps.

razorx

Verstevigingsbrug achter in de estate, het vervolg

Goedemiddag!
Soms zou ik willen dat ik net zo makkelijk start als mijn roffel.

Ik beloofde jullie, mijn ervaring met de verstevigingsbrug achter in de estate te delen.
Cas zijn ervaring kan ik onderschrijven, maar eerst het verhaal:

De Hammerite was mooi opgedroogd, het geheel ziet er nu leuk uit.

Tussen de restanten vond ik twee 10mm. bouten met mooi grote ringen.
Omdat ik het gat in de eindplaatjes bewust vrij dicht bij de buis heb gehouden (i.v.m. torsiestabiliteit),
moest ik bij bijde bouten aan één kant een stukje van het ringetje wegdremelen. Anders zat het laswerk in de weg.

De passing was goed, die hoek van 76 graden en de hart tot hart lengte van 93cm. (incl. plaatjes) kan je aanhouden.

De boel gemonteerd:

Mini gereedschapskofferte paste nog net:

En testen maar.
Hier in de verlaten uithoeken van Diemen zuid is het op zaterdag heerlijk rustig.
Het stikt van de leuke bochten en rotondes dus testgelegenheid zat.

Ik moet zeggen: "I'm impressed"
Geen superlatieven, maar de wagen is achterin stiller geworden, wat kreuntjes en kraakjes zijn verdwenen en de wagen is voelbaar stabieler achterin. De achterkant moet zich niet zetten, zeg maar.

Het geeft niet het gevoel dat een veerpootbrug voor geeft, maar het is zeker een aanrader. Vooral als je de minimale kosten in ogenschouw neemt.

Nu maar eens de stofzuiger pakken, bah wat is die wagen vies van binnen.
vrolijke groet,
Yits.

P.S.: Van het weekend ook maar eens kijken of een sedan per ongeluk de zelfde bevestigingsgaten heeft en zo ja, wat het in een sedan doet.

SirRutte

Alle kleine beetjes helpen :)

Mooi ook om te zien hoe je het gerammel onder de laadvloer hebt bestreden!

Vulk

Wanneer start je met de productie van die dingen? ;D

V70geRwin

Citaat van: Vulk op 25-09-2010 15:58:14
Wanneer start je met de productie van die dingen? ;D

idd, de beste dingen van het leven worden nog mooier als je die deelt met elkaar  ;D

UserID6342

Mooi gedaan Yits, en leuk dat het meteen al een voelbare verbetering oplevert.  Had ik overigens niet verwacht dat het meteen zo sterk merkbaar zou zijn.  Misschien een idee bij Ron in de auto want dat ding rammelt aan alle kanten ;D

razorx

Citaat van: Dirk342 op 25-09-2010 17:26:29
Mooi gedaan Yits, en leuk dat het meteen al een voelbare verbetering oplevert.  Had ik overigens niet verwacht dat het meteen zo sterk merkbaar zou zijn.  Misschien een idee bij Ron in de auto want dat ding rammelt aan alle kanten ;D
Ah, het laswerk kan wat netter. Her en der waren wat stukjes niet helemaal doorgelast.
Ik heb nog wat moeite met metaal van 2mm. Of dun metaal op dikker metaal.
Misschien morgen een tweede exemplaar maken, maar dan wat netter. Met een wat lagere stroom en wat langzamer "trekken".
Moet nog veel leren.

Het verschil verbaast mij ook. Maar ja in een estate zijn er genoeg mogelijkheden tot torderen.
In een sedan zou je de eindstukken van de buis onder de schokbreker klem moeten plaatsen. Wat meer gedoe, maar de ruimte ie er.

arjenT5R

electrode gelast of mig mag? en wanneer gaan ze in produktie?  ;D
ik voel een groupbuy aankomen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!