volvo 850 break gekocht MET veel problemen :eusa_wall:

Gestart door Apisto79, 04-04-2008 22:16:19

Vorige topic - Volgende topic

Apisto79

Hallo allemaal,

Ik heb net dit forum ontdekt.

3 dagen geleden kocht ik mijn eerste Volvo. Een Volvo 850 break 1984 cc 10v benzine/LPG, BRC systeem met injectie van vloeibaar gas.
De auto heeft slechts 155000 km. De auto had net een perfecte tweedehandskeuring achter de rug en ook tijdens de proefrit reed hij perfect.

Gisteren avond dook het eerste probleem op (ik reed toen op gas), ik hield in op een express-weg om een afslag te nemen. Op het ogenblik dat ik de afslag nam in eerste versnelling schokte de motor en viel uit. Na opnieuw gestart te hebben op benzine reed ik een parkeerterrein op. Ik liet de motor stationair draaien. De toeren varieerden tussen 600 en 1000. Het leek alsof de auto naar brandstof moest snakken. Op gas was dit stukken erger dan op benzine.  Uiteindelijk bereikte ik op benzine mijn huis zonder al te veel problemen.

Deze morgen reed ik terug naar mijn werk en op de autosnelweg viellen plots alle wijzertjes op 0 (toeren, benzine, snelheid), ik bleef gewoon verder rijden en 2 minuten later was alles weer in orde. Ik besloot naar de gas-installateur te rijden (had het adres van de vorige eigenaar). Toen ik aankwam bij de installateur stond te wagen nog op benzine. Ik startte de motor die meteen begon te schokken en vervolgens uitviel. Opnieuw starten bleek onmogelijk. De installateur zei dat alles waarschijnlijk te wijten was aan een defecte batterij (de batterij werd uitgemeten en bleek inderdaad in slechte staat). Toen een nieuwe batterij geplaatst was, was de auto weer helemaal in orde. Ik dacht dat de problemen van de baan waren. Zowel op gas als op benzine reed de auto vlekkeloos (zowel in de stad als op de snelweg).

Deze avond reed ik terug naar huis. 25 km snelweg zonder problemen. Ik  kom in de stad, stop voor het rode licht en wil optrekken. De auto schokt en geraakt nauwelijks vooruit. Ik schakel over op benzine en het gaat weer iets beter. Nog 5 km verder vertoont de auto zowel op gas als op benzine dezelfde symptomen. Onregelmatig stationair draaien en enorme moeite om op te trekken. Om nog vooruit te komen moet ik de auto heel hoog in toeren laten draaien. Ik ben nog tot bij mijn garage geraakt. De batterij bleek goed op te laden en de auto had dus stroom genoeg. Maandag zullen ze de auto grondig checken.

Ik vrees een ongelooflijke miskoop te hebben gedaan. Iemand een idee wat er zou kunnen schelen?

Dank bij voorbaat!

Een wanhopige Belg.  :eusa_think: :eusa_think:

-D©©©L-

b0nkolok

Typisch een probleem met de overschakeling van LPG naar benzine vice versa. De afsluiting van gas/benzine functioneert niet lekker. Een mengsel van beide is funest. Allee! laat dit probleem oplossen. (Ik hou van Belgen!)
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

850 T5 Freak

als onderweg heel je Dim wegvalt, meters e.d. kan dit liggen aan het contactslot. Probeer maar eens als je de auto gestart hebt en je laat hem stationair draaien, een beetje met de sleutel op en neer gaan (wel in stand II laten uiteraard) , dan kan alles aan en uit gaan.

suc6 verder!!!
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Philip850

Niet meteen gaan doemdenken hoor, ten eerste denk ik persoonlijk niet dat we het hier over een kritiek probleem hebben, ten weede heb je er toch al 3 jaar dagen  :eusa_shifty: probleemloos plezier van?  :) Zal wel iets kleins zijn in de eerder genoemde afsluiting o.i.d.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

whachamacollit

Welkom op het forum en stel je nog even voor in het aparte topic daarvoor als je wilt.
Zal allemaal wel loslopen met die wagen van je hoor. Er zijn hier anderhalf mijard probleempjes opgelost en ik denk dat jou probleem met hulp van de experts hier ook wel weer in orde komt.
groeten Whachamacollit.

"Is het sap het knijpen waard"

850 T5 Freak

Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Ludo

Citaat van: b0nkolok op 04-04-2008 22:31:24
Typisch een probleem met de overschakeling van LPG naar benzine vice versa. De afsluiting van gas/benzine functioneert niet lekker. Een mengsel van beide is funest. Allee! laat dit probleem oplossen. (Ik hou van Belgen!)

Jan, als je benzine bij lpg krijgt is dat door een lekke benzinedrukregelaar.
lpg bij benzine is niet mogelijk als de afsluiter niet functioneert.

b0nkolok

Citeergeen foutcodes Jan, ook niet voor lpg. 
een standaard computer heb ik ook reserve liggen, die is dus ook al uitgewisseld zonder resultaat.
het is enkel het stationair toerental, dat is te hoog zowel op benzine als lpg.
rijden doet ie als de brandweer...

Sorry Ludo,

Maar als de afsluiter niet 'afsluit' krijg je problemen. Een mix van gas en sap laat je tor ploffen en zuchten todat je ineens stil staat met een rij toeterende vehikels achter je, die er niks van begrijpen. Vandaar dat ik dat voorkom om weer met de olie van Dubai -mooie plaats eigenlijk- en de heer 'accijns Bos'  te rijden (maar alleen op lange afstanden).
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Apisto79

Ik heb er geen idee van hoe oud de ontsteking is.

Wat betreft de overschakeling van gas naar benzine en vice verca, ik heb de vorige eigenaar nog even gebeld en die zei me dat hij hetzelfde probleem gehad heeft op gas, nooit op benzine. Voor de verkoop is de gasinstallatie dan getest (met oog op tweedehandskeuring) en er bleek een probleem. Ze hebben vervolgens de computer van de installatie vervangen (was nog in garantie). Na uitvoerige tests bleek de gasinstallatie toen weer volledig in orde.

Nu heb ik dus het probleem zowel op gas als op benzine. Is het niet vreemd dat de auto de ene keer wel vlekkeloos rijdt en dan plots niet meer. Zou een defect aan bvb benzinedrukregelaar zich niet constant manifesteren?

Philip 850, ik heb de auto inderdaad pas 3 dagen.

Ludo

Citaat van: b0nkolok op 04-04-2008 23:06:23
Sorry Ludo,

Maar als de afsluiter niet 'afsluit' krijg je problemen. Een mix van gas en sap laat je tor ploffen en zuchten todat je ineens stil staat met een rij toeterende vehikels achter je, die er niks van begrijpen. Vandaar dat ik dat voorkom om weer met de olie van Dubai -mooie plaats eigenlijk- en de heer 'accijns Bos'  te rijden (maar alleen op lange afstanden).

een afsluiter is een electronisch ventiel, bij eender welke storing daarvan word de gastoevoer afgesloten.

Ludo

Citaat van: Apisto79 op 04-04-2008 23:34:09
Ik heb er geen idee van hoe oud de ontsteking is.

Wat betreft de overschakeling van gas naar benzine en vice verca, ik heb de vorige eigenaar nog even gebeld en die zei me dat hij hetzelfde probleem gehad heeft op gas, nooit op benzine. Voor de verkoop is de gasinstallatie dan getest (met oog op tweedehandskeuring) en er bleek een probleem. Ze hebben vervolgens de computer van de installatie vervangen (was nog in garantie). Na uitvoerige tests bleek de gasinstallatie toen weer volledig in orde.

Nu heb ik dus het probleem zowel op gas als op benzine. Is het niet vreemd dat de auto de ene keer wel vlekkeloos rijdt en dan plots niet meer. Zou een defect aan bvb benzinedrukregelaar zich niet constant manifesteren?

Philip 850, ik heb de auto inderdaad pas 3 dagen.

ik zou beginnen met de ontsteking te vervangen zoals DCCCL al aangaf.
komt de koelvloeistofmeter ook op 15.00 uur?.

Apisto79

Maandag worden de bougies vervangen.

De wijzer van de koelvloeistof viel ook op nul.

pwassink

Citaat van: Apisto79 op 05-04-2008 19:17:14
Maandag worden de bougies vervangen.

De wijzer van de koelvloeistof viel ook op nul.

Das een nieuwe voor me .. wijzer van de koelvloeistof ?

Je bedoelt zeker de temperatuurmeter ?
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ludo

Citaat van: pwassink op 05-04-2008 19:56:03
Das een nieuwe voor me .. wijzer van de koelvloeistof ?

Je bedoelt zeker de temperatuurmeter ?

:eusa_wall:

euh, ja.   :evil: