En nog een koelwaterprobleem

Gestart door A3GLT, 07-04-2008 21:57:41

Vorige topic - Volgende topic

A3GLT

Ik heb al diverse topics over koelwaterproblemen gezien, maar ben er nog niet uit wat er met mijn 850 aan de hand is.
Het is nu 2x gebeurd dat de temperatuur hoog opliep en er koelvloeistof door de dop naar buiten ging. Voorheen ging die vloeistof er ook via de radiateur uit, maar die is inmiddels vervangen. De dop van het expansievat heb ik na de eerste keer ook vernieuwd.

De eerste keer dat het gebeurde was tijdens regenachtig weer bij een afvalbrengstation, dus airco aan, aanjager op 4 en achterruitverwarming aan. Zware belasting en weinig koeling dus. De aanjager werkt overigens wel. Hierna alles uit, kachel aan en weer gaan rijden waarna het snel afkoelde

De tweede keer was vandaag (ongeveer een maand later en 3000 km verder) toen mijn vrouw vanuit Utrecht naar was Amersfoort gereden. Wederom met airco aan en lang wachten/opschuiven voor stoplichten in de stad. Ze hoorde een pssss-geluid, rook een apart luchtje, zag damp onder de motorkap vandaan komen en zag dat de temperatuur hoog en nam gelukkig het wijze besluit de auto aan de kant te zetten en mij te bellen. Er lag een spoor van koelwater over de weg en een grote plek onder de auto. Mijn eerste indruk was dat er een slang geknapt was. Eenmaal thuis (gesleept) nog eens goed gekeken, maar geen lek kunnen ontdekken, alleen spetters rondom het expansievat.  Ik heb er 2,5 liter water in gegooid en toen weer gestart. Tijdlang laten draaien met de airco aan, aanjager aan, achterruitverwarming aan. Deze keer bleef hij natuurlijk keurig op temperatuur. Wel zag ik het pijl in het reservoir wat omhoog komen van het max-streepje tot ongeveer een cm onder de dop.

Afgelopen week zag ik dat het peil in de laatste 3000 km gezakt was van max naar min, had het nog niet bijgevuld. De kleur van mijn koelwater is normaal, zit geen olie in. Mijn olie ziet er ook goed uit, zit geen water in. Verder rijdt de auto op lpg (g3) met een verdamper van Vialle.
Daarnaast (waarschijnlijk niet van belang, maar toch...) brandt het lambda lampje en geeft hij code 2-3-2 en 5-1-1, beide iets met de lambdaregeling stationairloop, maar daar merk ik verder niks van.

Wie ziet er ergens een logisch verband tussen de feiten? Hoe kan de druk in het systeem oplopen? Loopt de druk op omdat de boel te warm wordt of wordt het te warm omdat door de druk het koelwater eruit gegooid is?

Alvast bedankt voor het meedenken
Adri

-D©©©L-

Hoe oud is de thermostaat ? gaat deze open ?

daytonawim

staat je temp meter na een paar kilometer keurig op 3 uur, of varieert die ook
naar rij omstandigheden??

A3GLT

De temperatuurmeter staat doorgaans binnen na een paar kilometer rijden keurig op 3 uur, behalve dan bij de 2 genoemde situaties. Ik heb geen idee hoe oud de thermostaat is. Mijn indruk is dat deze normaal gesproken goed werkt. Kan een defecte thermostaat ook incidenteel dienst weigeren? Toen ik 'm vanmiddag na bijvullen een tijd lang liet draaien met alle elektrische belasting aan, bleef de temp keurig op 3 uur staan.

Emiel

Vervang die thermostaat maar. Ik heb het vermoeden dat het daarin zit. Thermostaatje kost geen drol!

A3GLT

Klinkt wel logisch eigenlijk. Ga proberen dat deze week eens te doen.
Volgens Kluwer moet ik daarvoor het hele systeem aftappen, is dat echt nodig? Ding zit toch redelijk bovenop dacht ik.

thuur

Een litertje aflaten en teruggieten werkt het schoonst ;)

Gr 8)

A3GLT

Oké, bedankt voor de tip.

Ik weet natuurlijk pas zeker dat het de thermostaat is, als het probleem niet meer terugkomt... Als hij weer warm wordt laat ik het hier natuurlijk weer weten.

Adri

Raoul

Een thermostaat is onlogisch, omdat wanneer deze niet of onvolledig opengaat de motor juist bij hogere belasting te warm wordt. Je schrijft dat beide keren je temperatuur (en dus de druk) te hoog opliep bij stationair draaien. Hierbij had je geen rijwind, en zou de koelvin dit moeten opvangen. Wanneer dit niet is gebeurd door bijv. een haperende temperatuursensor zou dit je klacht verklaren. Noot: Een thermostaat die half opent zal juist met 120 km u en warm weer een geleidelijk steeds hogere motortemp. veroorzaken.

daytonawim

Dop van reservoir vervangen (groen)
Controleer reservoir op scheuren en kijk of de vlotter zijn werk nog doet.
Thermostaat vervangen
Temp sensor vervangen ( er zit er maar 1 op ), nodig als meter vreemd doet en/of de fan niet aanslaat!!!!
controleer dat voordat je de termostaat vervangt, want de zender zit er presies onder de termostaat.

De kosten van deze zaken wegen niet op tegen de kosten die als gevolg van defecten of slecht functioneren kan oplopen, zelf zijn ze in een half uurtje easy te fiksen.

Raoul

Lang verhaal kort: Waarschijnlijk slaat de koelvin niet of te laat in.

Mogelijke oorzaken:

Temp.sensor
koelvinrelais (boven de radiateur)
Koelvin zelf.

A3GLT

Citaat van: Raoul op 08-04-2008 13:08:54
Een thermostaat is onlogisch, omdat wanneer deze niet of onvolledig opengaat de motor juist bij hogere belasting te warm wordt. Je schrijft dat beide keren je temperatuur (en dus de druk) te hoog opliep bij stationair draaien. Hierbij had je geen rijwind, en zou de koelvin dit moeten opvangen. Wanneer dit niet is gebeurd door bijv. een haperende temperatuursensor zou dit je klacht verklaren. Noot: Een thermostaat die half opent zal juist met 120 km u en warm weer een geleidelijk steeds hogere motortemp. veroorzaken.
Oké, klinkt ook logisch. Bij hogere snelheden blijft de temperatuur constant. We zijn pas naar Tsjechie gereden, zonder enig probleem met autobahnsnelheden.
De temperatuursensor zou dan eerder de boosdoener zijn denk ik.

Citaat van: daytonawim op 08-04-2008 13:19:54
Dop van reservoir vervangen (groen)
Dop is reeds vervangen voor een groene.

Controleer reservoir op scheuren en kijk of de vlotter zijn werk nog doet.
Systeem is onlangs onder druk gezet, waarbij er geen scheuren in het reservoir bleken te zitten.
Heeft de vlotter nog meer functies dan het aansturen van het waarschuwingslampje? Werkt in ieder geval niet goed, toen er 2,5 liter uit was ging het lampje nog niet branden. Heb het ooit één keer even op zien lichten.

Thermostaat vervangen
Ben ik van plan, als ik de sensor moet vervangen, dan voor de zekerheid meteen de thermostaat ook.
Temp sensor vervangen ( er zit er maar 1 op ), nodig als meter vreemd doet en/of de fan niet aanslaat!!!!
controleer dat voordat je de termostaat vervangt, want de zender zit er presies onder de termostaat.

De kosten van deze zaken wegen niet op tegen de kosten die als gevolg van defecten of slecht functioneren kan oplopen, zelf zijn ze in een half uurtje easy te fiksen.
Citaat van: Raoul op 08-04-2008 13:44:16
Lang verhaal kort: Waarschijnlijk slaat de koelvin niet of te laat in.

Mogelijke oorzaken:

Temp.sensor
koelvinrelais (boven de radiateur)
Koelvin zelf.
De temperatuurmeter doet z'n werk goed. De vin slaat wel aan, maar gezien de problemen, mogelijk te laat of niet altijd. Aangezien hij wel aanslaat lijkt de sensor mij de meest logische boosdoener. Als de relais kapot zou zijn, zou hij het waarschijnlijk helemaal niet doen toch? Is er een manier om de werking van dat relais te controleren? Of raden jullie aan deze meteen mee te nemen nu ik toch aan het knutselen sla?

Bedankt voor het meedenken.
Adri

A3GLT

Ik heb de koelwatertemperatuursensor en de thermostaat vervangen, nu hopen dat het wegblijft...

A3GLT

Citaat van: A3GLT op 10-04-2008 18:48:02
Ik heb de koelwatertemperatuursensor en de thermostaat vervangen, nu hopen dat het wegblijft...

Tevergeefs gehoopt, vanmiddag liep de temperatuur weer op. Weer met airco aan in een rijtje stoplichten. Zag het op tijd, dus snel de kachel aan, waarna de temperatuur wel weer daalde. Eenmaal thuis nog even gecontroleerd of de fan aansloeg, die deed het dus niet, terwijl de temperatuurmeter al net boven 2 uur stond.
Toen ik net de thermostaat en de temp sensor had vervangen heb ik 'm nog getest en toen werkte die wel. Blijkbaar een storing die zo af en toe eens voorkomt. Kan deze veroorzaakt worden door het relais? En is dit ook waarschijnlijk gezien het feit dat de storing af en toe voorkomt?

Hebben jullie nog ideeën voor andere oorzaken van dit probleem?

Groetjes
Adri

thuur

Je symptomen blijven toch wijzen in de richting van de thermostaat en temp.sensor.

Heb je originele onderdelen gebruikt?
Is de stekker van de temp.sensor nog goed?
Slaat de fan aan?

Gr :eusa_think: