2.5 10V en koppel

Gestart door Robby72, 11-04-2008 10:28:01

Vorige topic - Volgende topic

Robby72

Beste kenners,

Momenteel heb ik een S70 2.5 10V op het oog met een manuele transmissie. Mijn vraag is de volgende: hoe zit het met het koppel en kan men vlot mee met het hedendaagse verkeer zonder echt hoog in toeren te moeten gaan? Ik stel deze vraag omdat mijn vorige wagen nl. een S**B 9-3 2.0i met 130 pk en LPI niet zo goed omkon met het stadsverkeer van tegenwoordig. Deze wagen heb ik verkocht (met maar 80 000 km) omdat hij volgens mij echt niet vooruit kwam in de stad ( wagen trok niet echt door in de eerste twee versnellingen)
Hoe zit het eigenlijk met het verbruik in stedelijke omgeving met enkel korte ritten?
Zouden de rijders van een 10V opnieuw kiezen voor een 10V of stiekem een 20V willen in stadsverkeer?
Is de 145 pk wel voldoende om "korte sprints" aan te kunnen aan het rode licht?

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar de meningen verschillen duidelijk!
Ok een T5 is beter maar deze 10V kan ik relatief goedkoop op de kop tikken (in vergelijking met een T5).

Dus koppel beschikbaar in welk toerentalgebied en ervaringen.

Met vriendelijke groet,
  Robby

FGG

De ongeblazen motoren van de 850's zijn toeren motoren. Onderin gebeurt er vrij weinig maar zodra je richting de 4000 toeren gaat dan willen ze wel. Om nu te zeggen dat 't kneuzen zijn onder in het toerenbereik vind ik wat ver gaan maar je trekt niet de stenen uit de straat.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Snellebaksteen

De 2.5 10v is geen racemotor, maar een echt trage bak is het ook niet hoor.Gewoon gemiddeld snel. Voor stads verkeer zeker ruim voldoende. In de bergen met een caravan er achter zou ik me er meer zorgen over maken. Gaat ook prima trouwens maar wel duidelijk minder snel.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Rutger B

ik had eerst een volvo 850 2.5 20v en nu s70 2.5 10v
persoonlijk vind ik voor in de stad de 10 v lekkerder rijden omdat een 20v pas boven in pas lekker gaat knallen
als je op de link klikt kun je mooi het verschil zien in de motoren en zie je ook dat de 10v bij lagere toeren z n maximaal koppel heeft en die van de 20v hoger ligt

http://www.xs4all.nl/~dirhef/svc70-t.htm hier kun je het  verschil zien  staan alle 5 cilinders

Polarbär

Citaat van: Rutger B op 11-04-2008 11:14:28
als je op de link klikt kun je mooi het verschil zien in de motoren en zie je ook dat de 10v bij lagere toeren z n maximaal koppel heeft en die van de 20v hoger ligt
Volgens mij zie je dit: het koppel van de 2.5 10V en 2.5 20V is tot 3500 tpm vrijwel gelijk. Bij de 2.5 20V komt er vanaf dat toerental nog een extra 'boost'. Dat de 10V onderin sterker voelt dan de 20V komt volgens mij door die extra 'boost' die het voorgaande dan een beetje 'slapjes' laat aanvoelen. Maar in werkelijkheid is het geen verschil met de 10V.

Soulfly

Ik rijd behoorlijk wat stadsverkeer met mijn 855 (2.5 10v) en heb geen problemen met meekomen.
Goed, 't is geen ras-stoplichtsprinter, maar voldoet in de regel uitstekend. Zeker op benzine doet ie 't prima, lpg wat minder vermogen, maar is niet storend.

Beste blijft het maken van een proefrit en kijken hoe de wagen op jou overkomt.

Robby72

Het hoeft nu ook weer geen racemotor te zijn, maar moet wel beter vooruit gaan als bv. een peugeot 206 HDI 75pk. Ik wil gewoon weer niet de fout maken als bij mijn saab. Als ik op de gaspedaal ga staan moet dat ding gewoon vooruitgaan! Punt uit.

A ja, de bedoeling is wel op hem op gas te leggen.

Soulfly

De snelheid (de beleving) waarmee hij vooruit gaat zal je toch echt zelf moeten uitproberen.

De 10v is en blijft geen stoplichtsprinter, maar schakelen op het juiste moment doet heel veel. Zodra 't stoplicht op groen staat ben ik eigenlijk nooit als 1e weg (1434kg in beweging zetten), maar dat pakt hij snel genoeg weer terug.

(nu trek ik eigenlijk ook nooit meer sprintjes bij het stoplicht, maar als je 'm ff op z'n staart trapt laat hij echt wel blijken dat ie vooruit wil komen. Zeker als je nog een klein beetje aan komt rollen gaat dat uitstekend).

Snellebaksteen

En met een hete uitlaat, hoog in toeren, aan komen zetten doet in ieder geval alle voetgangers verbaasd omkijken  ;D
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

mark1976

Klopt, echt verschil in stadsverkeer zul je niet merken, zoals al eerder werd aangegeven zit et em voornamelijk in de extra boost boven de 3500 toeren. Enne wanneer je je raampje open hebt, uitlaat lekker warm... tja inderdaad dat doet meer aan groovy sound dan een klinkertrekker.  :eusa_whistle:
Gevonden op: http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfmarketing/personal-branding

Je ziet een man uit zijn Volvo stappen en denkt: "degelijk, veilig, maar oersaai"

brammutjuh

Volgens mij is de 10v wel sneller dan de Saab. Ten minste, dat moet haast wel. M'n ouders hadden ook zo'n 130pk Saab 900 en die was idd niet vooruit te branden. Nu hebben ze een 9-3 LPT en die is gelukkig een stuk vlotter. Gelukkig rijdt mijn 850 nog steeds lekkerder :D

Maar ik zou zeggen, maak gewoon eens een proefrit en je merkt het verschil vast snel ;)

Grtz,
Bram.
VOLVO 850 2.5 20V, DOP, 1996: PD-ZN-55
VW Kever 1/11 De Luxe Faltdach, 1959: BG-50-73

Vulk

ik had eerst een volvo 850 2.5 20v en nu s70 2.5 10v
persoonlijk vind ik voor in de stad de 10 v lekkerder rijden omdat een 20v pas boven in pas lekker gaat knallen

http://www.xs4all.nl/~dirhef/svc70-t.htm hier kun je het  verschil zien  staan alle 5 cilinders

De 2.0 20V ontbreekt.

Ludo

Citaat van: Vulk op 11-04-2008 16:45:47

De 2.0 20V ontbreekt.

die heeft nooit bestaan.  ;)

Vulk

Tiens. Wist niet dat hij niet geleverd was in de x70-reeks.

de boekhouder

Er zit ook nog wel eens verschil tussen de 10v's onderling: afhankelijk van het inrijden.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)