Automaatbak lekt olie

Gestart door arjen, 11-04-2008 14:03:36

Vorige topic - Volgende topic

arjen

Er lekt langzaam maar zeker olie uit mijn automaatbak. De lekkage zit vlak achter de plek waar de peilstok in de bak steekt, een soort nisje, enfin heb geprobeerd er een foto van te maken. Iemand een idee, waarom hij lekt?

arjen

Is dit de beruchte onderste krukaskeerring? Is 60.000 gelden ook al een keer gedaan... :-\

Turbo-Geek

Ik ben bang dat met deze foto's niemand daar een zinnig antwoord op kan geven ....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Enno

de lekkage begeeft zich zeker rondom het kastje op de bak gemonteerd?.....

Daar zit bij mij ook wat ellende....ik kan er geen andere oliesporen bij verzinnnen.....

Ik weet ook niet wat het is

arjen

Helderder krijg ik het niet, Maar wat je ziet is de onderkant van het deel van de bak waar de peilstok van boven in steekt. (het deel dat een beetje glimt van de olie)Je ziet de twee bakdelen tegen elkaar aan zitten. Ik heb de foto genomen vanaf de rechtervoorkant. (als je voor de auto staat)

arjen

Het lijkt ook meer op motorolie dan op bakolie...

elianmars

Leg eens een wit vel papier onder de wagen en laat de olie daar op vallen. Motorolie is donkerder van kleur dan bakolie. Bakolie is (als-ie nieuw is) rood van kleur. Je kunt het eventueel vergelijken met een beetje olie van de peilstokken.

Ik had met mijn 850 hetzelfde probleem. Ik dacht dat het de bak was, maar het bleek toch motorolie te zijn. Krukas keerring.

Mocht het de keerring zijn, controleer dan eens of de carterventilatie nog wel functioneert. Als die dicht zit, gaat zo'n keerring sneller lekken.

arjen

Het lekt niet hard genoeg dat het al echte druppels op de grond oplevert (gelukkig niet) Maar als ik mijn vingers er langs haal is het volgens mij motorolie(bruin/zwart). Keerring dus?

-D©©©L-

Meestal is een weinig olie op die plek afkomstig van de achterste nokkenas keerring van de inlaat nokkenas. Deze heeft de beste tijd dan wel gehad. Is het onderaan de verdelerkap ook een beetje vette bende ?

A3GLT

Kan het zijn dat het langs de bevestiging van de peilstok lekt? Ik heb dit zelf een keer gehad, toen zat de peilstok niet ver genoeg in de bak geschoven.

arjen

Kan allebei. De keerring van nokkenas wilde ik er vanmiddag in gaan bouwen, die zweette lichtjes, maar volgens mij niet voldoende om de hoeveelheid olie te geven die nu zichtbaar is. Heb wel onlangs gasklep/vlamdover etc gereinigd, en luchtslang/dover vervangen. Toen was het een ongelooflijk vette bende. De koelslang eronder was er zelfs kapot door gegaan, de olierommel had het slangmateriaal ernstig aangetast. Maar die lekkage is nu weg. Zal wel vanmiddag meteen even weer de nieuwe vlamdover eraf halen om te zien of het al weer viesis, zoja dan komt de vervanging van de carterventilatie echt dichtbij...

Peilstok zal ik ook meteen even checken 8)

Is het gebruikelijk dat een onderste krukaskeerring er na korte tijd opnieuw uitklapt? Twee en half jaar geledne is de hele bak er om die reden onderuit geweest...(vorige eigenaar ;D)

Enno

Heb de achterste inlaat nokkenaskeerring deze week vervangen. De lekkage schijnt af te nemen ;)...

Er zal nog wel wat olie op het blok liggen maar ik zie geen grote hoeveelheden olie meer onder aan de bak hangen.

Binnenkort de uitlaatzijde ook zien te regelen..

arjen

Bij mij was het uiteindelijk de vloeibare pakking aan de onderkant van de automaatbak en het ringetje van de peilstok dat lekte. Het was dus versnellingsbakolie bij mij. Keerring was nog kurkdroog(gelukkig).
Nokkenaskeerring is na vervanging nog steeds kurkdroog...