onverklaarbaar hoog toerental

Gestart door arjen, 13-04-2008 19:49:18

Vorige topic - Volgende topic

arjen

Na het reinigen van de carterontluchting(vlamdover) een onverklaarbaar hoog toerental. Zodanig dat stationair 2000 toeren werden gedraaid. Het rare is dat de eerste dag en lange rit na dit ingreepje het toerental normaal was. Pas vanavond ineens de hoge toeren. Na de accu losgekoppeld te hebben is nu het toerental nu weer normaal(850 stationair)
Ook bij de vorige reiniging van de vlamdover gebeurde dit. Iemand een idee hoe dit komt?

-D©©©L-

vlamdover mag er gewoon uit, scheelt weer schoonmaken.

arjen

Geen gevaar voor backfires? En wat doe je dan met de vacuumslangtjes die daarop zitten? En het gat in de luchtbuis?

Enno

er zit een soort filtertje in de vlamdover...die mag je er uit halen...daarna behuizing vlamdover weer terug steken.

thuur

Waarmee maak je het schoon? Een restje remmenreiniger kan ook voor dit soort leuke effecten zorgen..

Gr :D

arjen

Inderdaad met remmernreiniger schoongemaakt, daarna dacht ik goed uitgepoetst...Maar de vlamdover kan er zonder problemen tussenuit?

thuur

Ja, is zelfs een officiele Volvo modificatie.

Gr 8)

arjen

Ik meen verhitte discussies hierover gelezen te hebben op dit forum, niet iedereen is het daarmee eens toch?

thuur

Citaat van: arjen op 13-04-2008 22:10:23
Ik meen verhitte discussies hierover gelezen te hebben op dit forum, niet iedereen is het daarmee eens toch?

Er zijn veel verhitte discussie hier, maar over de vlamdover kan ik me geen herinneren.. ;D

Het doel (zoals in Vadis staat) is het voorkomen dat een backfire het carter inslaat. En juist lpg-inbouwers laten de vlamdover weg. Het nut ontgaat mij compleet :eusa_shifty:

Gr 8)

arjen

Kan dus geen kwaad... :eusa_think: Kwam bij de zoektocht naar oude topics hierover wel een opmerking tegen die mijn interesse trok. Namelijk dat het in auto's zonder turbo niet nodig is om het inlaatspruitstuk te verwijderen als je je carterontluchting wil schoonmaken. Alleen vlamdover zou genoeg zijn. Ik was me al aan het voorbereiden op de meer ingrijpende klus zoals die ook heel mooi op dit forum omschreven staat...Hoe zit dat dan? ???

thuur

Citaat van: arjen op 13-04-2008 22:33:04
Kan dus geen kwaad... :eusa_think: Kwam bij de zoektocht naar oude topics hierover wel een opmerking tegen die mijn interesse trok. Namelijk dat het in auto's zonder turbo niet nodig is om het inlaatspruitstuk te verwijderen als je je carterontluchting wil schoonmaken. Alleen vlamdover zou genoeg zijn. Ik was me al aan het voorbereiden op de meer ingrijpende klus zoals die ook heel mooi op dit forum omschreven staat...Hoe zit dat dan? ???

Dat zal dan een oud topic zijn geweest. De vlamdover is maar een klein deel van de complete carterontluchting. Maar als je hem hebt is het wel zaak deze schoon te houden. Dus niet 'alleen vlamdover'.

Zaterdag uittrekken, koffie en broodjes er bij en gewoon helemaal vervangen. Als de pot dicht zit (of je weet de rijstijl van de vorige eigenaar niet) is het gewoon een goed plan ;) De auto gaat er niet merkbaar beter van rijden, maar je doet je keerringen en je beurs een groot plezier.

Gr 8)

arjen

Spruitstuk eruit dus? En het hele lijstje uit het topic over carterontluchting vervangen? Ach, de buurman is inmiddels nog enthousiaster dan ik over het sleutelen. Had er al zin zei hij  ::) en binnenkort gaat vast zijn 960 ook een keer stotteren, kan ik hem helpen. Echt moeilijk schijnt het niet te zijn toch? :eusa_shhh:

Het citaat over de vlamdover waar ik op doelde kwam van konniekip, die gaf aan dat zonder vlamdover de kans op backfires groter is...

thuur

Citaat van: arjen op 13-04-2008 23:26:44
Spruitstuk eruit dus? En het hele lijstje uit het topic over carterontluchting vervangen?

Zou ik wel doen ja. Zo duur is het nu ook weer niet.

Citeer
en binnenkort gaat vast zijn 960 ook een keer stotteren

Yeah right ;D

Citeer
Het citaat over de vlamdover waar ik op doelde kwam van konniekip, die gaf aan dat zonder vlamdover de kans op backfires groter is...

Volgens de beschrijving van Volvo klopt dat inderdaad. Maar aangezien ze later besloten hebben het dingetje weg te laten zal het wel loslopen met de backfires..

Gr ;)

Freakybaby

Zo, de schep en stofdoek kunnen weer uit de kast...

De GLT vind dat ie net als ik wat vakantie verdient zo tegen het einde van het jaar want hij is weer chagrijnig bezig..

De klacht: Na een stukje rijden is het stationair toerental een stuk hoger dan normaal. Tot 2000 rpm, bij normale rijstijl ongeveer 1500 rpm. Ook lijkt het gas te blijven hangen, merkte ik gisteren na even 6000 rpm gedraaid te hebben bij een inhaalactie op een 80 km weg. Hij bleef ongeveer 5 seconden 5900 rpm draaien voor hij langzaam begon te zakken in toeren.

De randvoorwaarden:  Als ik de motor uit zet en weer start draait ie weer strak 850 toeren. Warme of koude motor maakt geen verschil. De groene kabels naar injectoren 4 en 5 zijn beschadigd en met een noodreparatie aan elkaar gezet. Dit wordt in januari weer netjes gesoldeerd. Het langzaam zakken/hangen in de toeren komt zowel op lpg als op benzine voor. Ik verwacht dus niet dat het aan deze injectoren ligt. Als ik langer meer gas heb gegeven dan is het toerental hoger dan als ik rustiger heb gereden. bijv na het warmrijden draait ie 1200 toeren, heb ik een stuk bijvoorbeeld steviger opgetrokken dan gaat hij richting de 1500-1700 toeren stationair, bij plankgas optrekken gaat hij 2000 toeren stationair draaien. Hij "lijkt" heel licht te dalen als ik hem dan langere tijd stationair laat draaien.

Foutcodes heeft hij niet. Op alle gaten netjes 1-1-1.

De oplossing: Ik verwissel de wit uitgeslagen bougies van cilinders 4+5 straks even met die van cilinders 1+2. Ik verwacht niet dat dit verschil gaat opleveren. Ook zal ik de gasklep inspecteren en de gaskabel wat WD40 voeren hoewel ik hier ook geen oplossing van verwacht omdat het aan en uit zetten van de motor dan geen verschil zou moeten geven voor mijn gevoel.

Tips zijn welkom.. Ik ga dan wel weer de kou in om te kijken of hij nog zin heeft om braaf het jaar uit te gaan.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

animalT5R

Gasklephuis schoonmaken,denk dat dat je boosdoener is  ;)
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....