Vraagje aan de MTB-ers onder ons...

Gestart door Flipjes 850 R, 26-04-2008 19:50:22

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Citaat van: The Saint op 30-04-2011 11:19:14
Levert achtervering (alleen op de duurdere modellen te vinden) eigenlijk ook meer zitcomfort op, of is het alleen voor meer grip?

Achtervering levert wel degelijk meer zitcomfort op en vermindert de kans op zadelpijn ;) Ik wil niet meer zonder, al was het maar omdat je na verloop van tijd (hier nog een knie-patiënt) toch iets minder recreatief maar juister wat sportiever gaat rijden :) Daarbij vermindert het de klappen op je knieën behoorlijk (mits goed afgesteld).

FGG

Het veercomfort van de achterzijde moet niet te soepel zijn omdat dan een groot deel van je trapenergie in de vering gaat zitten.
Als je een MTB aan wilt schaffen bedenk dan goed wat je wilt. Als je Schoorl wilt fietsen zou ik zeker klikpedalen (SPD) nemen. Het is even wennen maar na 2x fietsen wil je niet meer anders. Ik heb Schoorl meerdere malen gedaan en die wil je niet met gewone sneekers en pedalen fietsen. Bedenk ook goed waar je je geld aan uit wilt geven. Zolang je geen downhill-dingen gaat doen maar gewoon de NL-routes kun je prima uit de voeten met gewone blokjes-remmen en het geld wat je bespaart steken in een betere afmontage.

En vergeet de helm en de bril niet. Je hebt maar één hoofd en één set ogen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

The Saint

Thanx guys, wederom goede tips. Ik merk wel dat er ontzettend veel te krijgen is, dus moet nog wel ff wat oriënteren. Vandaag ook bij een fietsenzaak geweest waar ik dezelfde fiets kan huren en kopen. Dat geeft de kans op echt goed testen of het de juiste is. Jammer was dat er alleen Treks & Giants stonden en ik vond ze allemaal even lelijk.

To be continued..
No shirt no shoes, no pinball

Misha

Citaat van: The Saint op 02-05-2011 19:55:06
Jammer was dat er alleen Treks & Giants stonden en ik vond ze allemaal even lelijk.

Sprak de man met de Dodge... ;D ;D ;D

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Reitse

Een goeie fietsenzaak met groot assortiment doet wonderen :) trek er wel ff wat tijd voor uit....

FGG

Het merk is niet zo interessant, het gaat uiteindelijk om de afmontage. En of je Deore-setje nu uiteindelijk aan een Trek,- Giant- of Scottframe hangt is weer een kwestie van smaak. Over 't algemeen zijn de frames binnen een prijsklasse van vergelijkbare kwaliteit. Ik ben uiteindelijk voor een Scott gegaan omdat ik die het best vond smoelen:

;D

Emiel

Is nog te veel frame zichtbaar. :evil:

FGG

Citaat van: Emiel op 02-05-2011 22:33:46
Is nog te veel frame zichtbaar. :evil:

Ik was ook nog niet begonnen.

The Saint

Citaat van: Misha op 02-05-2011 20:25:00
Citaat van: The Saint op 02-05-2011 19:55:06
Jammer was dat er alleen Treks & Giants stonden en ik vond ze allemaal even lelijk.

Sprak de man met de Dodge... ;D ;D ;D

;D ;D ;D

The Saint

Wat vinden jullie van deze fietsjes (staan op de site van http://www.edwingroen.nl/fietsen_database.php?page=7&remember=true maar link werkt geloof ik niet erg)?

Batavus 1.5

Sensa Sella

Graag jullie ongezouten mening.. ; )

Taranis

Even afgezien van vormgeving/uiterlijk (vind de Batavus 10x mooier), heb ik erg goede ervaringen met Deore XT (zo robuust dat zelfs ik het niet gesloopt krijg) en de Rockshox Tora vork. Had die in m'n Giant hangen nadat de standaard Suntour pruts-vork voor de 2e keer lek ging, erg prettige vork.

Voor het geld zijn het erg nette fietsjes :eusa_think:

Overigens, ongezouten: ga eerst op beiden eens rijden. Zitpositie is minstens zo belangrijk als wat er op/aan zit ;)

FGG

Citaat van: The Saint op 03-05-2011 07:54:41
Wat vinden jullie van deze fietsjes (staan op de site van http://www.edwingroen.nl/fietsen_database.php?page=7&remember=true maar link werkt geloof ik niet erg)?

Batavus 1.5

Sensa Sella

Graag jullie ongezouten mening.. ; )

Deore/Deore XT is meer dan voldoende om mee te beginnen. Mijn Scott is afgemonteerd met Deore (geen XT) en dat werkt al 6 jaar probleemloos. Vorig jaar voor het eerst de ketting en de cassette vervangen, 2 jaar daarvoor 1x het grote blad moeten vervangen door een aanrijding met een boomstam.

Let even op: Sensa heeft een nieuwe huisstijl. Mijn wielrenner is van Sensa. In de folder stond nog de oude huisstijl, dezelfde als in jouw link, mijn fiets heeft de nieuwe huisstijl:

De nieuwe stijl was voor mij doorslaggevend, ik vond de oude stijl niet zo mooi.

FGG

Citaat van: Taranis op 03-05-2011 08:11:05
Zitpositie is minstens zo belangrijk als wat er op/aan zit ;)

Goed punt! De meeste mensen staren zich blind op een fancy freem met een dikke afmontage, maar zoals eerder aangegeven zijn de Shimano Deore-sets prima, maar kun je idd volledig mank gaan op bijv een zitpositie.

The Saint

Thanx guys, wederom waardevolle tips! Ga ook zeker wat proefritjes maken om de zitpositie te checken.

Flipjes 850 R

Verder zou ik , toch wel een beetje budget afhankelijk , liever op een jong gebruikte top fiets stappen , dan een nieuwe van een mindere soort. Als ik naar mijn ervaring kijk , wil je snel alweer lichter/sterker andere manier van schakelen o.i.d.
855 R Automaat Dark Olive Pearl