airco probleem

Gestart door Mrtnski, 07-05-2008 08:11:43

Vorige topic - Volgende topic

Mrtnski

Beste mede roffelaars.
Ik heb een airco probleem
Het gaat over een ECC systeem in mijn 850
Ik krijg nergens defect lampjes maar toch werkt mijn airco niet.
Alles doet het behalve het koelen dus......
Aangezien ik echt bijna niets over airco weet drop ik hier mijn vraag
Misschien kan een van jullie mij vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn?
En misschien weet iemand ook wel een goedde airco boer bij mij in de buurt? (amsterdam)
Groeten,
Martijn.

-D©©©L-

Slaat de pomp wel aan ?

Mrtnski

sjah....volgens mij wel.
Maar voor de zekerheid, hoe klinkt dat en waar moet ik dan kijken?

Fi-Wi

Interessant topic aangezien ik met mijn V70 (1997) hetzelfde heb en ook geen fluit verstand heb van airco's. Ik hoop hier dus ook waardevolle aanwijzigen te vinden.

Groeten,
S.

mehn

Als je de motorkap opent en aan de linkerkant kijkt zie je de multiriem zitten.
Deze riem loopt o.a. over de dynamo, stuurpomp en de aircopomp.

De mulitriem drijft de magneetkoppeling van de aircopomp aan. Deze koppeling draait altijd mee.
Als de ECC wil dat de aircopomp pompt dan zorgt een magnetisch veld dat de magneetkoppeling aanspringt en de aircopomp aangedreven wordt.
Het verschil tussen wel en niet meedraaien van de aircopomp kun je zien. Vooral het aan- en uitschakelen is duidelijk zichtbaar.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Theostek

Net even andersom?
De multieriem drijft de magneetkoppeling niet aan.
De magneetkoppeling wordt pas ingetrokken als deze 12 v krijgt, dan ontstaat pas het magnetisch veld en wordt de pomp bekrachtigd.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

thuur

Ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen. :D

Als de pomp meedraait dan hoor je vaak een bijgeluid en een sissend geluid.

Gr ;)

kreftie V70

Als ik wil weten of de speling te groot is kan ik dan proberen de koppeling met de hand (stuk hout-of kunststof) aan te drukken terwijl de boel draait?
Kan het ook zo zijn dat de koppeling de 12 volt aansturing mist. Nog geen 10.000 km geleden heb ik de speling eruit gehaald en nu doet ie het weer niet.

BenC70ES

Citaat van: kreftie V70 op 09-05-2008 20:48:51
Als ik wil weten of de speling te groot is kan ik dan proberen de koppeling met de hand (stuk hout-of kunststof) aan te drukken terwijl de boel draait?

Als je dat wilt weten leg je de motor stil en neem je een voelermaat, afstand moet ongeveer 0,3 mm bedragen.

Als het nog maar 10.000km geleden is vrees ik een ander probleem, of de koppeling was echt op?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

thuur

Citaat van: kreftie V70 op 09-05-2008 20:48:51
Kan het ook zo zijn dat de koppeling de 12 volt aansturing mist. Nog geen 10.000 km geleden heb ik de speling eruit gehaald en nu doet ie het weer niet.

Los van het feit dat het levensgevaarlijk is om met wat dan ook bij de draaiende delen te komen kun je met een tik op de koppeling wel kijken of ie dan wel aanslaat ja. Maar de methode van Ben is betrouwbaarder en veiliger.

Gr :P

kreftie V70

Ik heb er flink tegen geduwd net, maar hij wil echt niet aan. (alsof ie helemaal niet bekrachtigd wordt)
Morgen even de voelermaten zoeken. Als er te weinig vloeistof meer inzit wil ie toch ook niet meer aan? Vorig jaar de speling gesteld met ringetjes en toen deed ie het weer prima. Als die truk nu al weer is uitgewerkt.... :eusa_wall:

kreftie V70

ook in zekeringkast lijkt alles okay.
misschien ook een tip voor de topic starter!

Vertigo

Citaat van: kreftie V70 op 09-05-2008 21:10:18
Ik heb er flink tegen geduwd net, maar hij wil echt niet aan. (alsof ie helemaal niet bekrachtigd wordt)
Morgen even de voelermaten zoeken. Als er te weinig vloeistof meer inzit wil ie toch ook niet meer aan? Vorig jaar de speling gesteld met ringetjes en toen deed ie het weer prima. Als die truk nu al weer is uitgewerkt.... :eusa_wall:

Verbind de stekker van de lagedruk sensor heel even (seconde ofzo) door. Slaat de pomp dan direct aan, dan is de te lage druk de reden dat de pomp niet aan slaat.

KUKO (Rob)

Bij mij wou een week of 2 geleden de koppeling ook niet bijkomen , ff naar de aircoboer  toen bleek het relais boven  de radiator kapot 15 euries verder was al het leed geleden het was gewoon een relais van Bosch ( heb wel een deltamil)

kreftie V70

die sensor doorverbinden doe ik zondag (morgen naar plopsaland)
(we kunnen met de oldtimer gaan, dat scheelt de ergernis van een kapotte airco)
als dat niet lukt...de aircoboer dus.
Kijk hier hebben we wat aan.