Toch niet een relais103 probleem?

Gestart door Claudia, 10-05-2008 13:19:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Vertigo

Citaat van: Claudia op 11-05-2008 21:48:24

Puntje bij paaltje....er zaten dus nogal wat scheuren in de diverse rubbers.
Zou dat een reden kunnen zijn dat de auto afslaat?
En wat zijn het eigenlijk voor dingen?


Dat zijn dus de beruchte vacuumslangetjes ;)

Een lekkage in het vacuum kan wel voor een uitvallende motor zorgen, maar had verwacht dat het probleem zich dan niet alleen met airco voor zou doen.

pwassink

#46
Leiding met knietjes op eerste foto liep naar brandstofdrukregelaar ?

Rest is het gebruikelijke knietjeswerk ..

Heb dacht ik beide nog wel liggen, morgen even op de koffie ?

Vacuumlekjes en stationairproblemen gaan wel samen, maar geven vaak een hoger toerental..

Nooit een lambdalampje met 2-3-2 gezien ?




Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Claudia

Citaat van: pwassink op 11-05-2008 21:53:34
Leiding met knietjes op eerste foto liep naar brandstofdrukregelaar ?


Ja? :eusa_shifty:
Slangetje zat boven op de gasklep op een kunststof staafje waar er 2 van afgedopt zijn.


Citeer
Rest is het gebruikelijke knietjeswerk ..

Heb dacht ik beide nog wel liggen, morgen even op de koffie ?


Tot 11 uur zijn we thuis....dus als je je verveelt ben je ontzettend welkom! ;D


Citeer
Vacuumlekjes en stationairproblemen gaan wel samen, maar geven vaak een hoger toerental..

Nooit een lambdalampje met 2-3-2 gezien ?


Nee.


Toch raar dat er alleen problemen zijn als de airco is aangeschakeld....in de winter niks, nakkes, nada problemen!



Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Turbo-Geek

En dat verklaart relais 103 x3 stuks nog steeds niet .....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

reneetje

Citaat van: Turbo-Geek op 11-05-2008 22:26:52
En dat verklaart relais 103 x3 stuks nog steeds niet .....

Die zijn dus waarschijnlijk voor de kat zijn violen vervangen ....... :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Claudia

Om nog even op Turbo-Geek's vraag terug te komen...
De spanning van de airco komt rechtstreeks van de accu, hoor ik net.
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Ludo

welke moderator heeft dit topic verplaatst?.
je bent een bericht vergeten mee te nemen.  :P

ik zie hier ook geen antwoord daar op van Claudia.

Claudia

Bedoel je deze, Ludo?

Citaat van: Ludo op 10-05-2008 17:59:18


even de stekker controleren, die wil wel eens corroderen.
de kabeltjes aan de stekker ook controleren of er geen breuk is.


Sorry... :-[

Ik zal het hier ook even doorgeven.
Thx voor de tip! :)
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Ludo

ja die was het.
het bericht is inmiddels er tussen geplaatst zie ik.  ;D (thanks mods)


JustGurt

#54
Het is natuurlijk wel een periode van mooi weer en als het warm wordt ga je ook idd de airco gebruiken mits aan boord, maar warm weer zorgt er dus ook voor dat rubber gaat uitzetten dus als er haarscheurtjes in rubberen delen zitten (zie koppelingen van rubber ) gaat dat ook uitzetten en kan dat wel in het vacuum voor probleempjes zorgen vreemde blijft wel dat er wel snel weer gestart kan worden als ik het goed begrijp uit het verhaal ben benieuwt

JustGurt

Zit nog eens verder over na te denken  want kan het ook niet voorstellen dat het een relais probleem kan zijn want lijkt me wel appart dat als een relais "hangt"je dan ook gelijk weer kan starten, zou dan toch wel weer een beetje denken aan dynamo of accu dat die de spanning niet genoeg kan afgeven aan  het elctrische circuit waardoor motor managment protesteerd

Claudia

Dynamo zit er nog niet zo lang in....en volgens meting gister is de spanning toch goed? :eusa_shifty:
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

pwassink

Vanmorgen na een bakkie koffie nog even een zilvermeeuw besnuffeld op locatie.

T een en ander bekeken en losgehad, gedurende die actie even de focus verlegd op het in spiegelbeeld terugvinden en verwijderen van een bitje wat er volgens zeggen al vrij lang inlag.
Uiteindelijk na wat vingeroefeningen en met enig vernuftig buigbaar grijpgereedschap lukte dat ook nog ..    ;D

Voorlopige voorzichtige conclusie is "non electrical"  de oorzaak geweest in elk geval .

Het gehele vacuumsysteem was zoals van de eerste foto's al bleek toch wel aan vervanging toe, knietjes bijna zonder uitzondering kapot, verweerd of verhard.  Inlaatbuis net achter de LMM bevatte ook een paar fikse gaten op de buigplekjes. 

Hele handel nog eens nagelopen, vervangen wat voorradig was, afdichting gecontroleerd en met wat tape de gammele inlaatluchtslang tijdelijk gefixt.  Stationair-regelaar en gasklep met de aanwezige gaatjes waren keurig schoon inmiddels.
Carterventilatie en staat van veel ander rubber gaven wel te denken, die gaan ook vervangen worden tzt.

Zekeringenkast / ecu-kast ook nog even losgehad, tezamen met wat verbindingen die primair betrokken waren met het ontstekings en regelgebeuren van de zilvermeeuw. dit schoongemaakt en weer vastgezet na controle.
Zekeringenkast en de bevestiging van diverse relais gaven geen reden tot paniek en of ongewenste zaken weer.
Bekabeling van t bobientje en naar de vonkbouten was gelijk aan het bouwjaar van deze bolide, wel een adviespunt dus ..


Uitgeredeneerd:

Heeft deze motor dus telkens behoorlijk wat te arm gelopen vanwege het feit dat constant een fiks deel van de lucht werd aangezogen die niet door de LMM was gemeten, en de ECU dus ook daarop zijn brandstofhoeveelheden bepaalde. 
Een behoorlijk arm en ook nog stationair lopende motor heeft het extra moeilijk als de (overigens prima werkende) airco ineens inklapt.

Motor gestart, stationairregelaar even losgenomen, werkte allemaal naar behoren, startte en liep direct heel netjes. Proefritje gemaakt en verder geen rare zaken tegengekomen,  los van de soms werkende toerenteller dan maar dat leek een contactprobleem voorzover ik het waargenomen heb. 

Enige wat mij verbaasde is het ontbreken van de specifieke vacuum-lekkage / vuile regelaar & gasklep symptomen:  het hogere stationairtoerental al dan niet icm de lambdalamp / 2 3 2 meldingen ..

Een van de beruchte "defecte" 103's zal per post zuidwaarts gaan voor nader onderzoek door een forumbekende ..  8)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Claudia

Ik had het niet beter kunnen uitleggen! ;D

Net een proefrit gemaakt...uiteraard mét airco aan.
Stukjes 30km zone....snelweg....en niks niet afslaan! :D
Zelfs de toerenteller doet vanaf het starten weer leuk mee!

Peter, nogmaals dank dat je je 'zondag'-ochtend hebt opgeofferd voor mijn zilvermeeuw!
En ook de andere tipgevers/meedenkers weer dank voor de input! :)
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Turbo-Geek

Maar betekent dit dus dat het nooit aan Relais 103 heeft gelegen en dat al die vervangen Exemplaren dus nooit daadwerkelijk defect waren ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------