Hoevaak airco controleren?

Gestart door KMvrtr, 13-05-2008 16:12:59

Vorige topic - Volgende topic

V70 classic

Gewoon een controle gelijk met de APK,gelijk even antie schimmel meuk erop kan hij weer een jaartje mee.

Die airco CC zal mij niet in de kou laten staan  ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Theostek

Citaat van: -D©©©L- op 24-04-2009 08:50:44
Citaat van: Theostek op 23-04-2009 10:52:30
Bij het vervangen van de filter/droger, zal ook olie toegevoegd moet worden.

In de droger zit namelijk altijd olie.

Als er bijvoorbeeld 15 ml olie in de droger zit, doe ik er 25 ml olie bij injecteren.
Bij het vacumeren wordt altijd olie mee gezogen uit het systeem.

Ok, welke olie moet er precies toegevoegd worden ? En kan er ook een teveel aan olie in het systeem komen ? Gevolgen daarvan ?

Voorgeschreven PAG olie.
Compressor fabrikant/gegevens nakijken, want er zijn drie verschillende soorten PAG olie.
Ja er kan een teveel  aan olie toegevoegd worden.

Gevolgen daarvan zijn, dat de compressor zwaarder belast wordt.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

-D©©©L-

Ok, dank je.

Wat is de meest verstandige methode om alle olie te vervangen ?

Nou zag ik dat o.a. Hella/Behr de markt bestookt met een "universele" PAO 68 olie. Dit spul is volgens de pers documentatie ideaal zijn voor service en ter vervanging van de vele PAG oliën. Ik heb geleerd dat wanneer iets te mooi lijkt om waar te zijn, dit meestal ook zo is.  ::)

Verder vroeg ik mij af of het zinvol is om na 12 jaar gewoon eens -alle- rubberen afdichtingen in het systeem te vervangen.  ? De druk moet er toch af voor vervanging van het expansieventiel en de filter/droger.

Theostek

De meest verstandige methode is die olie te gebruiken wat de compressor fabrikant voorschrijft.

Ja alle olie moet vervangen worden

De PAO olie (Poly Alfa Ole-finen) is puur synthetisch.
Indien deze olie voorkeur geniet? zal heel het systeem gespoeld moeten worden en dienen alle O-ringen plaats te maken voor nieuwe.
Ze raden zelfs aan om de compressor te reviseren/vernieuwen omdat bij het gebruik van deze olie veel lekkages ontstaan.

Deze olie wordt voornamelijk gebruikt bij industriële Ammoniak (NH3) compressoren, en ook daar kennen ze al de gevolgen van deze olie, indien geen maatregelen worden getroffen tbv spoelen.

Het is altijd zinvol om ééns na 12 jaar de O-ringen te vervangen, als je dan toch bezig bent.

Citaat van: V70 classic op 24-04-2009 08:55:53
Gewoon een controle gelijk met de APK,gelijk even antie schimmel meuk erop kan hij weer een jaartje mee.

@V70 classic, dat gaat er nog aan komen!!
Normaal zou dit vanaf 1 mei 2009 (1ste fase) met de nieuwe APK regels van kracht gaan, maar is voorlopig uitgesteld omdat diverse branche organisatie's bezwaar hebben gemaakt tegen de beslissing van Eurlings.
De voornaamste bezwaren waren dat op een tijdsbestek van 6 maanden niet alle APK keurringsstations de benodigde/vereiste apparatuur konden aanschaffen om voor alle verschillende merken auto's met E(OBD) te kunnen uitlezen.
DIt wordt waarschijnlijk het volgend jaar bekrachtigd in de 2e fase.

In de 2e fase zal via E(OBD) uitgelezen gaan worden...
o.a Airbags, airco ect, ect.
Indien een foutcode gemeld wordt van de airco installatie, betekend dit automatisch een afkeur.

Ronbroek

Huh ? Dus als m'n airco stuk is zou hij niet meer door de APK heenkomen ?  :eusa_think:

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

V70 classic

Citaat van: Theostek op 10-05-2009 08:52:57
De meest verstandige methode is die olie te gebruiken wat de compressor fabrikant voorschrijft.

Ja alle olie moet vervangen worden

De PAO olie (Poly Alfa Ole-finen) is puur synthetisch.
Indien deze olie voorkeur geniet? zal heel het systeem gespoeld moeten worden en dienen alle O-ringen plaats te maken voor nieuwe.
Ze raden zelfs aan om de compressor te reviseren/vernieuwen omdat bij het gebruik van deze olie veel lekkages ontstaan.

Deze olie wordt voornamelijk gebruikt bij industriële Ammoniak (NH3) compressoren, en ook daar kennen ze al de gevolgen van deze olie, indien geen maatregelen worden getroffen tbv spoelen.

Het is altijd zinvol om ééns na 12 jaar de O-ringen te vervangen, als je dan toch bezig bent.

Citaat van: V70 classic op 24-04-2009 08:55:53

@V70 classic, dat gaat er nog aan komen!!
Normaal zou dit vanaf 1 mei 2009 (1ste fase) met de nieuwe APK regels van kracht gaan, maar is voorlopig uitgesteld omdat diverse branche organisatie's bezwaar hebben gemaakt tegen de beslissing van Eurlings.
De voornaamste bezwaren waren dat op een tijdsbestek van 6 maanden niet alle APK keurringsstations de benodigde/vereiste apparatuur konden aanschaffen om voor alle verschillende merken auto's met E(OBD) te kunnen uitlezen.
DIt wordt waarschijnlijk het volgend jaar bekrachtigd in de 2e fase.

In de 2e fase zal via E(OBD) uitgelezen gaan worden...
o.a Airbags, airco ect, ect.
Indien een foutcode gemeld wordt van de airco installatie, betekend dit automatisch een afkeur.

Dan ben ik op mijn oudedag mijn tijd al ver vooruit  ;D .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

-D©©©L-

Ok, nou alleen nog zien uit te vogelen hoe ik de snelkoppelingen aan de verdamper en filter/droger los krijg zonder beschadigen. Kan dat eigenlijk zonder speciaal gereedschap ?

thuur

In de HOW TO: verdamper vervangen staat volgens mij een stukje over die halve maantjes.

Gr 8)

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 10-05-2009 13:13:35
In de HOW TO: verdamper vervangen staat volgens mij een stukje over die halve maantjes.

Gr 8)

Kijk, zoeken op "halve maantjes" leverde wat bruikbaar op.  :)

Citaat van: Johann op 01-05-2006 21:45:33
Ik heb toch maar even de tooltjes van de garage meegenomen..
Zijn ook nog twee maten.

Sorry voor de wazige foto,

...

Denk dat ik die ook maar even ergens moet bemachtigen.

Theostek

Citaat van: -D©©©L- op 10-05-2009 09:52:57

Ok, nou alleen nog zien uit te vogelen hoe ik de snelkoppelingen aan de verdamper en filter/droger los krijg zonder beschadigen. Kan dat eigenlijk zonder speciaal gereedschap ?

Het antwoord is al gegeven: Nee dat kan niet? dan gaat het niet enkel alléén om de O-ringen!! maar zullen ook de veren vervangen moeten worden.

Het springlock tooltje op de foto gebruik ik niet, dat wordt gebruikt bij gebrek aan beter gereedschap.
Die wat ik gebruik zijn vervaardigd uit aluminium.

Het ligt eraan wanneer je de werkzaamheden wilt uitvoeren?
Optie 1
Ik ben bereid willig, om je mijn tools beschikbaar te stellen!! onder voorwaarden.
Dat wil zeggen dat je ze van mij te leen krijgt, je betaalt € 64,- borg, je mag er 14 dagen over beschikken. 
Indien ik de tools terug ontvang in ongeschonden toestand, en heb ik het niet over gebruiks sporen.
retourneer ik € 57 euro, ik trek € 7,00 af voor verzendkosten.
Optie 2
Anderzijds, wil ik bij mijn leverancier voor jou gerust twee tools bestellen, en wordt je vooraf geïnformeerd wat de kosten ervan zijn.
Optie 3
Je bied je persoonlijk bij mij aan, doet alles zelf met of zonder hulp, en zal nadien het systeem afgeperst, gevacumeerd, gevuld worden.......?

Theostek

Citaat van: Ronbroek op 10-05-2009 09:43:59
Huh ? Dus als m'n airco stuk is zou hij niet meer door de APK heenkomen ?  :eusa_think:

Dat is goed mogelijk Ronbroek, alleen weet ik niet waarop de afkeur betrekking zou moeten hebben op de foutcode.
Er zijn personenwagens zoals (Alfa) indien de a/c laat afweten deze ook geen verwarming hebben.

-D©©©L-

Citaat van: Theostek op 10-05-2009 17:25:51
Citaat van: -D©©©L- op 10-05-2009 09:52:57

Het antwoord is al gegeven: Nee dat kan niet? dan gaat het niet enkel alléén om de O-ringen!! maar zullen ook de veren vervangen moeten worden.

Het springlock tooltje op de foto gebruik ik niet, dat wordt gebruikt bij gebrek aan beter gereedschap.
Die wat ik gebruik zijn vervaardigd uit aluminium.

Het ligt eraan wanneer je de werkzaamheden wilt uitvoeren?
Optie 1
Ik ben bereid willig, om je mijn tools beschikbaar te stellen!! onder voorwaarden.
Dat wil zeggen dat je ze van mij te leen krijgt, je betaalt € 64,- borg, je mag er 14 dagen over beschikken. 
Indien ik de tools terug ontvang in ongeschonden toestand, en heb ik het niet over gebruiks sporen.
retourneer ik € 57 euro, ik trek € 7,00 af voor verzendkosten.
Optie 2
Anderzijds, wil ik bij mijn leverancier voor jou gerust twee tools bestellen, en wordt je vooraf geïnformeerd wat de kosten ervan zijn.
Optie 3
Je bied je persoonlijk bij mij aan, doet alles zelf met of zonder hulp, en zal nadien het systeem afgeperst, gevacumeerd, gevuld worden.......?

Hartelijk dank voor het aanbod, ik kan het gereedschap echter ook lenen bij een bedrijf hier in de buurt. Dat is voor mij net even wat makkelijker. Nou alleen nog uitvinden welke kleur orifice tube er in zit. Wit of Geel. Volgens vadis zou het een 3545086 moeten zijn, een gele.

daytonawim

Mm, er zal wel nel naast chip tuning iets gemaakt worden die bepaalde elementen niet meer zichtbaar gaat maken in het OBD verhaal.

Afkeur op een storing in de airco, wil ik nog wel eens zien gebeuren !!, daar de APK is gericht op veiligheid, en niet voor het vullen van de zakken van garage bedrijven voor accesoires.

pazzje

Simpel, zolang hij het goed doet hoef je er niets aan te doen.
Pas als de koelwerking minder wordt moet er een keer na gekeken worden.
Al die garages die zeggen dat er ieder jaar een keer na gekeken moet worden
zijn bezig met hun eigen portomenee. Vorig jaar hier nog een aflevering over gezien
op een duitse zender. Al dat airco onderhoud is pure marketing. Zelfs de autofabrikanten zeggen dat het nergens voor nodig is.

Hoevaak onderhoud jij en vul je koelmiddel bij in je ijskast??
In wezen hetzelfde systeem.

-D©©©L-

Citaat van: pazzje op 12-05-2009 14:51:37
Simpel, zolang hij het goed doet hoef je er niets aan te doen. Pas als de koelwerking minder wordt moet er een keer na gekeken worden. Al die garages die zeggen dat er ieder jaar een keer na gekeken moet worden zijn bezig met hun eigen portomenee. Vorig jaar hier nog een aflevering over gezien op een duitse zender. Al dat airco onderhoud is pure marketing. Zelfs de autofabrikanten zeggen ddat het nergen voor nodig is.

Hoevaak onderhoud jij en vul je koelmiddel bij je ijskast??
In weze hetzelfde systeem.

Nee, een koelkast heeft immers geen rubber slangen en een tig-tal koppelingen met afdichtingen. Da's dus een appels en peren verhaal.
Aan het systeem van een nieuwe wagen is inderdaad niet veel onderhoud nodig, vergeet niet dat alles dat volvo 850 heet inmiddels al 13 jaar oud is.

Bron vermelding ?