Nieuw setje banden voor of achter ?

Gestart door GeertG, 22-05-2008 08:27:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeertG

Verleden week bleek tijdens APK dat de achterbanden net niet meer konden.
Voorbanden zijn nog goed (4 à 5 mm).
Gisteren nieuw setje banden laten monteren.

Mijn vraag omdat ik nogal wisselende verhalen hoor is of het verstandiger is om de nieuwe banden voor of achter erop te zetten (of laten liggen)  ::)

Dus voor of achter en waarom  ?
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

-D©©©L-

Voor een wagen met ABS is, denk ik, de vooras de aangewezen plaats voor de banden met het meeste profiel. Daarbij ga ik er wel vanuit dat dit ook meteen de meest verse banden zijn.

Bij een noodstop zal de ABS later ingrijpen op de vooras omdat er meer grip is (= minder snel blokkeren). Bij een noodstop + uitwijken zijn de krachten op het profiel van de banden zo bizar, dat je elk beetje grip dat je krijgen kan graag wil hebben aan de voorzijde.

De ABS zal er aan de achterzijde voor zorgen dat er maximaal mogelijk geremd wordt (wel blijven trapppen he !) , omdat de (voor de stabiliteit) benodigde remvertraging aan de achterzijde minimaal is, voldoet een wat oudere band al veel eerder dan aan de voorzijde.

In geval van een net even te snel genomen bocht.... ehm tja....

KMvrtr

Bij een voorwielaangedreven auto de beste banden op de achteras.

De reden is dat dan de 'slechtste' banden, je snelheid en je bochtengedrag bepalen.
En de betere banden op de achteras zullen dat prima aan kunnen.
Ga je te hard, dan krijg je simpelweg onderstuur. En dat wordt over het algemeen als een stuk veiliger beschouwd dan overstuur. En dat is omdat onderstuur voor de gemiddelde automobilist veel beter is te beheersen/corrigeren dan overstuur.

Als je het omdraait, de beste banden aan de voorkant, dan loop je het risico dat je harder rijdt (of harder de bocht in gaat) dan dat de achterbanden aan kunnen. Dat leidt/kan leiden tot een vrijwel oncontroleerbaar uitbrekende achterkant.

Misha

KMvrtr heeft in basis gelijk.
DCCCL heeft ook een goed punt: onderstuur is onder kritieke situaties eenvoudiger en minder gevaarlijk dan overstuur.


Ik denk dat het in de praktijk met ABS en normaal rijgedrag niet veel uitmaakt. Immers, de voorbanden slaan ook een hoop water weg voor de achterbanden.

Ter info: ik heb van de week de banden voor->achter gewisseld. De Exalto's waren voor na 25.000 km bijna op (2 mm boven de slijtnokjes), en achter bijna nieuw na een jaar.
Zolang het droog is, merk je daar niks van: bij natte omstandigheden beetje opletten.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

KMvrtr

Citaat van: Misha op 22-05-2008 09:09:09
Zolang het droog is, merk je daar niks van: bij natte omstandigheden beetje opletten.


Daar geef je eigenlijk al de essentie aan. Als het puur om de veiligheid gaat moeten de beste banden voor.
Laat je gezond verstand en de financien meewegen, dan kan ik me voorstellen dat je net als je de slechtere banden naar achter verplaatst. Zolang je niet te wild doet gaat dat meestal wel goed.
Maar het is niet de veiligste setup.

Wout309t

Ik heb de beste banden altijd achter... Alleen bij een noodstop nadeliger, maar bij bochtenwerk op glad wegdek kan je het beste achter de controle houden vind ik zelf..
2011 V70 2.0T R-Design MT

Gmid

Een en ander toch duidelijk afhankelijk van rijgedrag.

Bochtenridder/sportieve rijder: beste banden achter zoals KMvrtr uitlegt

Rustige gezinsrijder/veiligheid: beste banden voor zoals DCCCL verklaart
Volvo C30 '12

GeertG

Citaat van: Gmid op 22-05-2008 10:16:01
Een en ander toch duidelijk afhankelijk van rijgedrag.

Bochtenridder/sportieve rijder: beste banden achter zoals KMvrtr uitlegt

Rustige gezinsrijder/veiligheid: beste banden voor zoals DCCCL verklaart

Dank voor de reacties en uitleg  :eusa_clap:

Het gaat ernaar uitzien dat ik zo'n beetje om de dag dus de banden moet gaan wisselen afhankelijk of mijn vrouw of ik de wagen mee heb  :eusa_think:



;D
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Gmid

Da's dan weer een geniale conclusie. Reden te meer om bij moeder de vrouw aan te kaarten dat omwille van de veiligheid toch die c70 erbij moet komen.

:eusa_whistle:
Volvo C30 '12

GeertG

Citaat van: Gmid op 22-05-2008 10:22:14
Da's dan weer een geniale conclusie.

Ligt gewoon aan de voornaam  ;D

CiteerReden te meer om bij moeder de vrouw aan te kaarten dat omwille van de veiligheid toch die c70 erbij moet komen.

:eusa_whistle:

Maar ik vind een "V" of "XC" (classic dan) toch mooier dan een "C"  :eusa_whistle:
En ik weet nog een mooie staan ergens (hè )()()sT  :eusa_silenced:)

Alleen zonde dat de beurs en de bankrekening(en) het niet toelaten......... :eusa_wall:
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Emiel


Johann

Ik gooi altijd nieuwe banden voorop. Als ze een paar mm profiel kwijt zijn gaan ze pas naar achteren. Een ingereden band heeft meer grip dan een nieuwe. Ook op de achterkant. Door het monteren van nieuwe banden voor kun je ze sneller inrijden en heeft de achterkant ook meer grip.

mehn

Stel je legt de nieuwe banden aan de voorkant. Hoe lang blijven die andere banden dan nog achterop liggen? En hoe oud zijn die achterbanden?

Als ze al een paar jaar oud zijn zou ik die voorop leggen, dan ben je er sneller vanaf ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Enno

ik deel de mening van Mehn....op een gegeven moment wil je weer nieuwe banden ;)....3 jaar met oude banden achter rijden is ook geen succes.....

Ook goed tegen het cuppen....

Johann

Tot een mm of 4 profiel hou ik ze achterop. Als ze te glad worden of raar gaan aanvoelen gaan ze weer naar voren als de voorbanden op dat moment wel genoeg profiel hebben. Dan kun je de bijna gladde banden lekker oproken. En soms is op gewoon op, dan moeten er 4 nieuwe komen...  ::)