Startmotor slipt

Gestart door combinedforces, 23-05-2008 19:54:27

Vorige topic - Volgende topic

combinedforces

Bij het starten van mijn roffel lijkt het vaak alsof de motor aanslaat, 1 seconde ongeveer. De startmotor draait dan door als het geluid van de motor weg is (ik heb de sleutel dan nog in de 'startpositie' staan. Het lijkt alsof hij doorslipt. Soms wil ik starten en hoor ik alleen de startmotor, niet eens de motor die probeert aan te slaan.

Na enig herhalen start ie wel, maar het is niet ideaal. Omdat het lijkt alsof er ineens geen 'verbinding' meer is vermoed ik dat het iets elektronisch is, of dat echt de riem slipt. Iemand een idee?

- even een aanvulling: Hij loopt overigens als een zonnetje. Soms start ie direct, soms dus niet.

combinedforces

Ik blijf dit probleem houden, althans, het is weer terug. Het heeft geen verband met warme of koude motor. Kan het zijn dat de rotor oid het gaat begeven? Aangezien de startmotor wel doorloopt maar de motor niet altijd?

arjenT5R

riem slipt? start motor is niet met een riem aan gedreven maar
met een Bronzen (correct me if I'm wrong) tandwiel dat een soortje van naar buiten draaiten
en dan in de starter krans op het vliegwiel draait. En zo drijft ie je motor aan.

Waarschijnlijk komt het tandwiel niet goed naar buiten
startmotor even los halen en mischien schoonmaken en smeren
of ergens een nieuwtje scooren?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ludo

Citaat van: arjenT5R op 19-11-2008 19:04:57

de startmotor draait toch door, enkel de motor slaat niet aan?.
het lijkt me meer een elektrisch probleem.
bedrading los?.

combinedforces

Ik zit ook in de elektrieke hoek te denken. Als ik start draait de motor een halve seconde mee, je voelt ook dat het blok 'werkt/meeloopt'. Dan verliest het de koppeling met het blok en blijft de startmotor draaien. Een volgende keer starten en het blok 'werkt' niet mee. Dit kan gerust een keer of twintig af en aan zo gebeuren alvorens hij start.

De bougies en kabels zijn nog niet zo oud. Ik zit te denken aan de rotor ofzo, maar heb er niet voldoende sjoege van vrees ik.

stap

als ik het zo lees heb je een behoorlijk grote kans dat je startmotor versleten is. er zit een mechanisme in wat er voor zorgt dat de startmotor alleen het vliegwiel aandrijft tijdens het starten en daarna niet meer meedraait (bendix)

zelf de startmotor repareren / reviseren is niet echt simpel. Of je haalt er een bij de dealer, of van de sloop. De laatste optie is ongeveer 35/50 euro, wat de dealer vraagt weet ik niet. Niet echt moeilijk om zelf te doen

bupozaanstad

Lijkt mij dat de bendix de ene keer wel uit komt en de andere keer niet, komt ie niet uit dan draait de startmotor wel maar de motor slaat never niet aan omdat het tandwiel van de bendix je vliegwiel niet aandrijft.

combinedforces

Dank voor de reacties... Van 't weekend maar eens bezien hoe dat moet dan.

arjenT5R

Citaat van: Ludo op 19-11-2008 19:18:10

bedrading los?.

Nog eens lezen...
hij had het er over dat de motor maar 1 sec. mee draaide
en de rest van de tijd de startmotor loos in de ruimte aan het starten is.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

combinedforces

Arjen, dat klopt. Maar soms neemt hij de motor helemaal niet mee.

Ludo

Citaat van: arjenT5R op 20-11-2008 12:12:03
Citaat van: Ludo op 19-11-2008 19:18:10

bedrading los?.

Nog eens lezen...
hij had het er over dat de motor maar 1 sec. mee draaide
en de rest van de tijd de startmotor loos in de ruimte aan het starten is.

ik lees nog steeds hetzelfde:
Citaat van: combinedforces op 19-11-2008 18:47:31
Aangezien de startmotor wel doorloopt maar de motor niet altijd?

Citaat van: arjenT5R op 20-11-2008 12:12:03
de rest van de tijd de startmotor loos in de ruimte aan het starten is.

het lijkt me dus niet een startmotor die kaduuk is.
???

bupozaanstad

Wat als de bendix niet goed uit komt, de ene keer pakt ie wel en de motor slaat aan de andere keer komt ie niet uit maar de startmotor draait wel. Probeer eens een paar tikken op de startmotor te geven met een hamertje, niet verot slaan maar gewoon een paar tikken.

Ludo

Citaat van: bupozaanstad op 20-11-2008 16:19:08
Wat als de bendix niet goed uit komt, de ene keer pakt ie wel en de motor slaat aan de andere keer komt ie niet uit maar de startmotor draait wel. Probeer eens een paar tikken op de startmotor te geven met een hamertje, niet verot slaan maar gewoon een paar tikken.

als de bendix niet uit komt, valt ie ook niet in de starterkrans.
de startmotor weigert dan alle dienst...

je schrijft het zelf al, een tik geven.
een tik kan er dus voor zorgen dat de bendix los komt, en vervolgens wél in de starterkrans valt.

pwassink

Citaat van: Ludo op 20-11-2008 17:25:37
Citaat van: bupozaanstad op 20-11-2008 16:19:08

als de bendix niet uit komt, valt ie ook niet in de starterkrans.
de startmotor weigert dan alle dienst...

je schrijft het zelf al, een tik geven.
een tik kan er dus voor zorgen dat de bendix los komt, en vervolgens wél in de starterkrans valt.

Nu alleen nog een route om met een redelijke hamer bij een 850 startmotor te komen  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ralfb

Zit er een Bosch startmotor in? (sorry voor deze wellicht domme vraag, ben nieuw hier). Dan is je bendix kapot, die slipt door. Kun je bij een bosch servicecentrum zo halen voor een paar tientjes.

Reviseren van de motor stelt niet zoveel voor, heb ik ook al eens gedaan bij die van mijn BMW-motor (ouwe boxer met exact hetzelfde probleem)