Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

big ben

En is deze blije man nu klaar met dit giga-project ???  ???


;)

wepster

Citaat van: big ben op 18-05-2009 19:39:22
En is deze blije man nu klaar met dit giga-project ???  ???


;)



nee ben marco kennende vind hij heus wel weer wat ;D

-D©©©L-

Citaat van: wepster op 18-05-2009 21:42:35
Citaat van: big ben op 18-05-2009 19:39:22
En is deze blije man nu klaar met dit giga-project ???  ???


;)



nee ben marco kennende vind hij heus wel weer wat ;D

Tuurlijk is er altijd wat te doen, zeker als je gewoon km's maakt. Het inbouwen van alle eketronica kost stiekem toch best wel veel tijd. Al helemaal als het er echt netjes en verwijderbaar in moet.

-D©©©L-

In een verloren momentje vandaag even de hoedenplank plaat & achterstijlen voorzien van wat extra demping. Meteen maar een paar stevige(r) draden getrokken voor de speakers (2 x 2,5 mm2 per kant).

(klik voor hi-res)




fbm

Breekt of draai je nooit is iets af/dol met dat in uit, in uit, in uit, in uit, in en uit elkaar halen van onderdelen?

:eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: fbm op 21-05-2009 08:57:36
Breekt of draai je nooit is iets af/dol met dat in uit, in uit, in uit, in uit, in en uit elkaar halen van onderdelen?

:eusa_think:

Jawel, soms wel.

Zoals bij voorbeeld de clips aan de voorste rand van de hoedenplank (te zien op de eerste foto). De oude gaan meestal standaard stuk, gewoon omdat ze helemaal broos zijn. Een paar nieuwe blijven wel gewoon heel. Voor de rest pak ik er nog wel eens een fohn of kacheltje bij om het kunststof een beetje flexibeler te maken.
Qua metaal werk heb ik alleen pech gehad met een tapeindje in de turbo. En de tapeindjes in de acherlichten en middenplaat, die moet je even vastzetten met een druppel lijm.



-D©©©L-

Een beetje passen en meten om te bepalen hoe de vul/adapter plaat er uit moet komen te zien:
(klik voor hi-res)



Het "standaard" HT-257 chassis met daarnaast de infinity 5"x7"vervanger. Geen dure speakers, gewoon een polypropyleen conus met redelijk stugge ophanging en lage resonatie frequentie (Lage Fs, hoge Qts):
(klik voor hi-res)



Normaal gesproken wordt de tweeter in het centrum met een elko in serie gewoon parallel aan de woofer aangesloten. Dat past niet helemaal in het plan, al was het alleen maar omdat het daarmee bijna onmogelijk is om een goed stereo beeld te maken. De woofers gaan werken als "sub" woofer en worden gestuurd worden uit een eigen versterker die aan de subwoofer uitgangen van de radio hangt. De tweeters mogen een beetje rear-fill en wat effect gaan doen, die gaan rechtstreeks aan de radio (benodigde vermogen is immers erg laag. De speaker moest dus even "geopereerd" worden:
(klik voor hi-res)

-D©©©L-

#1507
Toen maar een malletje gemaakt van karton, gewoon om eens te kijken of het allemaal wel vast wil.
(klik voor hi-res)



De versie in hout. Een beetje ruw, maar da's nie erg.
(klik voor hi-res)



Gaat helemaal goed komen....
(klik voor hi-res)



En een beetje demping in het plastic kastje. Stiekum ook goed om te zorgen dat de adapter plaat er niet te diep in zakt bij montage.
(klik voor hi-res)



Vervolgens het luidspreker chassis in de adapterplaat lijmen, het idee is dat ie er niet (nooit) weer uit gaat.
(klik voor hi-res)


Dan het plaatje (inmiddels zwart aan de voorkant) met speaker en al in het kastje leggen, vastzetten met boutjes en compleet rondom inlijmen met smeltlijm. Da's niet alleen goed voor de stevigheid (vast zetten) en de demping van het frontpaneel maar ook om lucht lekken af te sluiten.
(klik voor hi-res)


En na afkoelen gemonteerd in de auto. Ik moet zeggen, dat klinkt... wow  :eusa_dance:

big ben

pfffffff......... ::) je moet het ook allemaal maar weten hoor,



;) :angel:

-D©©©L-

Citaat van: big ben op 23-05-2009 00:16:54
pfffffff......... ::) je moet het ook allemaal maar weten hoor,



;) :angel:

Daar zit wel iets dat jou bekend voor kan komen. Hij doet het goed trouwens.   ;D


-D©©©L-

Vandaag even een uurtje of wat besteed aan het doorspitten en leegmaken van de "diverse-schoefjes-klemmetjes-clipjes-en-rubberstopjes-bak". Van die kleine zaken die e.e.a. net even helemaal afmaken. Denk hierbij aan allerlei rubber stopjes in motorkap, deurstijlen en de gaten waardoor je de sierstrips kan losschroeven. Meteen alle schoeven van de handgrepen even nagelopen (soms zet ik iets even met 1 schoef vast omdat het nog weer los moet.

De bumper verstralers zijn nu aangesloten (dus weer een draad van interieur naar motor ruimte trekken). De parkeer sensoren zijn nu op de hoogte van het permanent aanwezig zijn van de trekhaak (gaat ie dus niet meer op melden). Even testen leerde dat ik voor en achter desondanks totaal geen "blinde" hoeken heb waar de sensoren een klein paaltje niet zien.   :eusa_clap:

Langzaamaan komt het einde van het afbouwen in zicht, nog wat kleine elektronische grappen inbouwen (versterkers zitten er bijvoorbeeld nog niet in).
Ook moet ik nog eens goed nadenken over de oplossing van het "heat soak" probleem van de intercooler, zowel de airco condensor als de automaatbak koeler produceren een flinke bak warmte. Bij rustig rijden en warme buitenlucht is ie gewoon niet bij de les als je vermogen wilt.  :eusa_think:

En toen... zomaar voor de grap een lekker stuk rijden door de mastenbroeker- en koekoekspolder. Genietend van de rust in de auto, een zeer prettige klimaat regeling, een sportief-maar-nooit-stug onderstel en een heerlijk stukje muziek op de achtergrond.

Volvo for life...  :)

razorx

Jij hebt duidelijk een heerlijke dag gehad.

Helder idee om de tweeters met filter direct op de "radio" aan te sluiten (voor die Watt of wat) en de woofers op de extra versterker.
Geeft je bovendien wat flexibelere filter opties.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 23-05-2009 22:18:56
Ook moet ik nog eens goed nadenken over de oplossing van het "heat soak" probleem van de intercooler, zowel de airco condensor als de automaatbak koeler produceren een flinke bak warmte. Bij rustig rijden en warme buitenlucht is ie gewoon niet bij de les als je vermogen wilt.  :eusa_think: 

kan me niet voorstellen dat dat enkel komt door de geproduceerde warmte. ???
tijd voor een nieuwe intercooler en/of condensor?.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 23-05-2009 23:10:32
Citaat van: -D©©©L- op 23-05-2009 22:18:56
Ook moet ik nog eens goed nadenken over de oplossing van het "heat soak" probleem van de intercooler, zowel de airco condensor als de automaatbak koeler produceren een flinke bak warmte. Bij rustig rijden en warme buitenlucht is ie gewoon niet bij de les als je vermogen wilt.  :eusa_think: 

kan me niet voorstellen dat dat enkel komt door de geproduceerde warmte. ???
tijd voor een nieuwe intercooler en/of condensor?.

Warmte is juist wel het probleem. Eigenlijk zou de intercooler voor de oliekoeler en condensor moeten zitten.
Intercooler is nieuw en de condensor is redelijk nieuw. Overigens is een condensor juist gemaakt om warm te worden, da's het hele idee achter condenseren: warmte afvoeren.

Ludo

ja kan allemaal wel.
maar wat bedoel je dan met "niet bij de les als je vermogen wil"?.