Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 22-01-2012 21:12:48
Een soort van drab/sludge in de oliekanalen. Gezien de km stand (80.000 km) ligt de oorzaak in niet tot nauwelijks verversen van de motorolie.

Is dat werkelijk de oorzaak?.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen, velen denken failliet te gaan van een paar liter olie  ::) , maar voor een auto van dit caliber, en zo'n lage kilometerstand is het wel helemaal absurd.

maruska

Citaat van: -D©©©L- op 22-01-2012 22:02:11
MInder dan je denkt. Heb wel een ongeveer plan:

- 2007 blok klaarmaken
- ECU kabelboom voorbereiden
- inbouwen
- rijden.

ik zou dat laatste punt nog even goed ogverdenken ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 22-01-2012 21:21:21
Olieniveau te laag icm lekker doortrappen.  Het stomme is dat deze blokken standaard een hele mooie olie niveau sensor met kwaliteitsmeter hebben, alleen is die niet aangesloten in een Feurt.
Schijtford's ;D.  Vind het echt belachelijk dat zoiets in de tijd nog kan gebeuren.  Natuurlijk heeft een auto onderhoud nodig en alles staat of valt met zijn eigenaar, maar 80 dkm is toch wel erg gortig...

pwassink

Citaat van: Dirk342 op 23-01-2012 14:00:54
Citaat van: -D©©©L- op 22-01-2012 21:21:21
Olieniveau te laag icm lekker doortrappen.  Het stomme is dat deze blokken standaard een hele mooie olie niveau sensor met kwaliteitsmeter hebben, alleen is die niet aangesloten in een Feurt.
Schijtford's ;D.  Vind het echt belachelijk dat zoiets in de tijd nog kan gebeuren.  Natuurlijk heeft een auto onderhoud nodig en alles staat of valt met zijn eigenaar, maar 80 dkm is toch wel erg gortig...

Mwah. bepaalde modellen Megane motoren hebben dan al hun tweede turbo opgevroten en ploffen zelf een paar weken later.   :angel:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

-D©©©L-

Nokkenas deksel vandaag gelicht, ik wil toch graag weten in hoeverre de kop vervuild is met metaal delen van de lagers.
Wie goed kijkt ziet ook meteen dat dit blok eigenlijk ook wel een keer een rondje kleppen stellen kan gebruiken.

(klik voor hi-res)

In de bedding van een rivier heet het ook wel "fluviatiel sediment". Niet oplosbare delen in een oliekanaal zijn toch wat minder gewenst. Hoort ik iemand zeggen dat regelmatig olie verversen onzin is ?

(klik voor hi-res)

Dit is na het afzuigen van het overgrote deel van de sludge met de vacuumpomp...

(klik voor hi-res)

Kop eraf... niet veel bijzonders te zien eigenlijk. De 3e zuiger waar van het bigend lager volledig uitgelopen was heb ik eruit gehaald en ligt in de ultrasoonwasser.

(klik voor hi-res)

Een foto van de 3e cilinder, beetje vertekend door een olieveeg.

(klik voor hi-res)

Volgende stap is het verwijderen van de resterende zuigers en de krukas.

Wordt vervolgd....

maruska

lekker bezig weer Marco ! sjappoo
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

michiel

Citaat van: -D©©©L- op 24-01-2012 00:14:54
Nokkenas deksel vandaag gelicht, ik wil toch graag weten in hoeverre de kop vervuild is met metaal delen van de lagers.
Wie goed kijkt ziet ook meteen dat dit blok eigenlijk ook wel een keer een rondje kleppen stellen kan gebruiken.

Praat me even bij, waar zou dat aan te zien moeten zijn? Het ontgaat me enigszins.

Of leidt je dat af uit de algemene staat van het blok zoals je dat aantrof, of heb je misschien je bevindingen ge-extrapoleerd (geen olie verversen? dan zeker geen kleppen stellen!)
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

Wout309t

Het patroon op de nokken?
2011 V70 2.0T R-Design MT

-D©©©L-

U gaat door voor de wasmachine  ;D

SirRutte

Geweldig leesvoer dit!

Wat voor patroon is er dan zo kenmerkend op de nokken? Die vegen?

peteRRR

Aanslag/koek op de onderste nokkenas.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

viking_in_shorts

-D©©©L-

Citaat van: peteRRR op 24-01-2012 10:29:31
Aanslag/koek op de onderste nokkenas.

Groet.

En ook het ontbreken ervan op de uitlaatzijde nokkenas. Dat betekent dat de kleppen nu al strak staan.
Voor een LPG motor begin ik toch liever met iets meer speling.
Omdat de kop er toch af is, gaan de kleppen eruit en wil ik alle delen na een grondige ultrasoon reiniging eens goed bekijken. Ik ben er nog niet uit of er ook een aanpassing voor LPG gedaan gaat worden. (klepzittingen, kleppen).

Hans Duiven

Euh...Weet je heel zeker dat dit blok er slechts 80.000 km's op had zitten Marco? 

Anders zou je bijna denken dat dit blok nooit een beurt heeft gehad vanaf 0 km...

razorx

Nieuw beroep: Bloklezen. ;)

Je ziet aan het gebrek aan verkleuring op sommige plekken onverkleurde plekken, dat het blok vrij jong is.
Aan het verkleuringsparoon is veel meer af te lezen zoals Marco al vertelde.

De onderbrekingen vertellen een verhaal, maar ook de geel achtige plekken.
Ik denk dat voordat ik me op glad ijs begeef met een rationele analyse, dat Marco met meer ervaring en kennis dat beter kan uitleggen.