Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Heb je ook nog iets met de kop gedaan Marco, is die troep te verwijderen of is die afgeschreven?.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 28-01-2012 22:41:55
Heb je ook nog iets met de kop gedaan Marco, is die troep te verwijderen of is die afgeschreven?.

De dikke koek is redelijk goed oplosbaar met ATF, daarmee haal ik het overgrote deel weg. De rest gaat na het verwijderen van de kleppen wel in de wasmachine.

Hans Duiven

Citaat van: -D©©©L- op 28-01-2012 22:22:39
Citaat van: Sbv op 28-01-2012 22:10:25
Mooi technisch lego met duplo als afwisseling

Technisch lego, wat heb ik daar vroeger veel mee gespeeld zeg.
Ik spaarde het hele jaar en met mijn verjaardag deden mijn ouders het verschil erbij. Ergens lijkt met me nog wel leuk om ze allemaal weer op te bouwen.

http://images.wikia.com/lego/images/0/09/8860-1.jpg

Ik had een neefje die, midden jaren '70, altijd de kast vol had met Fischer Technik. Wat was ik daar jaloers op!

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 28-01-2012 22:51:08
Citaat van: Ludo op 28-01-2012 22:41:55

De dikke koek is redelijk goed oplosbaar met ATF, daarmee haal ik het overgrote deel weg. De rest gaat na het verwijderen van de kleppen wel in de wasmachine.

Helemaal mee eens, daarom spoel ik hier wel eens (bij een tikkend blok bijvoorbeeld, klepstoters)met wat ATF olie om het blok schoon te krijgen en dan meteen goede nieuwe olie en filter erop.  Dat deden we 20 jaar terug al bij de Mercedesblokken om de stoters stil te krijgen en werkt nog steeds.  Kan me ook nog niet zo heel lang een discussie hieromtrent herinneren hier op het forum, over het wel of niet toepassen ervan ;D

Blijft geweldig mooi om te volgen Marco !

-D©©©L-

Met alle verhalen rondom koppen aanpassen, klepzittingen en klepstoters ga ik er een beetje aan voorbij dat misschien niet iedereen weet wat het verschil is tussen vaste en hydraulische stoters. Hier een foto van beide, links de stoter met de "vaste" afstand, rechts de zelfstellende hydaulische stoter. Duidelijk is te zien dat de hydraulische stoter ietswat anders in elkaar zit.

(klik voor hi-res)

En een tekening van de binnenzijde van de hydraulische stoter :

De hoogte "C" welke in de tekening staat is niet gelijk voor beide smaken.
Een vaste stoter heeft een "C" afstand  tussen de 16,34  en 15,86 mm (verkrijgbaar met 0,02 mm tussenstappen).
Een hydraulische stoter is iets anders van afmeting; Een "C" hoogte tussen de 18,40 en 16,35 mm. (hydraulisch zelf instellend).

Gedurende het gebruik  slaan de kleppen dieper in de zittingen, om te zorgen dat ze nog goed sluiten zou er eigenlijk tijdens onderhoud (kleppen stellen) een stukje van de klepsteel af moeten. Da's niet handig. Bij vaste stoters wisselt men dus de klepstoter om voor een exemplaar met een kleinere "C" hoogte.

Een hydraulische stoter is wat flexibeler; in "rust" (als de klep gesloten is) staat er oliedruk in de bovenste helft van de stoter. In de foto hierboven kan je het kleine olie toevoer gaatje ziet zitten. Net als het oliekanaal dat rondom de stoter loopt. In rust wordt de stoter dus "opgepompt" totdat er geen speling meer is in het samenstel klep-klepstoter-nokkenas. Zodra de nok de stoter aantikt sluit een klein kogelklepje zich en kan de olie nergens meer heen; de stoter houd de in rust ingestelde lengte vast.

Dat je ze dus niet zomaar kan wisselen is al wel duidelijk; dat geeft een probleem in de hoogte. En daar komt de 1 mm grotere nokkenas basis radius van de motoren na MY2000 nog bij. Om een hydraulische stoter heel te houden is het beter om hem niet helemaal op z'n uiterste lengte te gebruiken. In rust mag ie best 0,3 mm ingedrukt staan.
Hier een foto met de beide stoters naast elkaar in een 2007 kop, je ziet dat het bovenste raakvlak van de hydraulische stoter een stukje hoger ligt. Daar gaat nog wel ietsje af (voorspanning) maar dan nog...

(klik voor hi-res)

arjenT5R

dan zal je toch ook wel olie boringen nodig hebben? Of ga je een oldschool kop aanpassen?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piere

Dus, de kleppen van een oud blok zijn korter? Passen die in een nieuwe kop?

Want het bepalen van de ideale hoogte van je stoter op nieuwe kleppen is toch zo simpel niet zou ik denken... :eusa_think:
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Chris

Duidelijke uitleg Marco! Leuk om te lezen.

-D©©©L-

Citaat van: Piere op 01-02-2012 08:37:00
Dus, de kleppen van een oud blok zijn korter? Passen die in een nieuwe kop?

De kleppen zijn precies even lang. Het verschil zit puur in de werkende hoogte van de stoters en de basis radius van de nokkenas. Een hydrostoterkop heeft nokkenassen met een basis radius van 16 mm, bij vaste stoters wordt er een radius van 17 mm toegepast. Dat betekent dat de nokken van een vaste stoter nokkenas 1 mm verder naar beneden (en naar boven) steken. Door de stoters korter te maken klopt het totaal weer.

Dit is een bovenaanzicht van een B5254T6 (2007) cilinderkop zonder nokkenassen en stoters, distributiezijde rechts:

(klik voor hi-res)

En idem voor een B5234T5 (1996) motor:

(klik voor hi-res)

Arjen noemde het al
Citaat van: arjenT5R op 01-02-2012 04:21:40
dan zal je toch ook wel olie boringen nodig hebben? Of ga je een oldschool kop aanpassen?

D'r zijn een paar oliekanalen wegbezuinigd.  ;D

Dit is het oliekanaaltje dat vanaf het bovendek is doorgeboord naar de schacht van de klepstoter. De hoek waaronder dit gedaan is kan ik niet zomaar overnemen omdat de bovenliggende olie voorziening in een 2007 blok net even anders is. Ook gaat de stoter 1 mm dieper zitten en moet ik dus "lager" in de schacht uitkomen om het olie kanaal rondom de stoter precies te raken.

(klik voor hi-res)

Het was even de vraag of er voldoende materiaal aanwezig is in de 2007 kop om dat kanaal te kunnen boren. Hoe kom je daar achter ?  Laat ik het zo zeggen; ik voelde me ineens 20 jaar jonger en voor het eerst op zoek naar de G plek.  ;D

wordt vervolgd...

SirRutte

Erg leerzaam dit! Dit soort technische informatie met zulke mooie foto's is toch zeldzaam op dit forum.

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 01-02-2012 11:09:50

..... Laat ik het zo zeggen; ik voelde me ineens 20 jaar jonger en voor het eerst op zoek naar de G plek.  ;D

Naar de wat voor plek, die tref je ergens anders aan ;D ;D

-D©©©L-

Zojuist even alle onderblok delen en nokkenas deksel afgeleverd bij het revisiebedrijf, vooral om de boel vooral goed schoon te maken in de speciale wasmachine.
Het boren van de extra oliekanalen in de cilinderkop kan op de klepzetel bank gebeuren, da's meer een zaterdag morgen klusje.   ;D

Starbuck

Ik volg je topic al van het begin, en ben verheugd over alle uitleg die hier op te vinden is!
Voor de leek die ik ben, begin ik zefs soms enige technische verklaringen te begrijpen. Super Marco  :eusa_clap:

Volvo Felipe

Marco goe bezig doe zo voort

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software