Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

Jack v

Citaat van: -D©©©L- op 14-04-2012 23:19:50
Niet heel erg lang na het kachelslangen debacle werd ik door de 422R verblijd met het volgende:
Bij het rijden met veel toeren en een behoorlijke motorlast lijkt er niets aan de hand.... tot je het gas loslaat.
Dan volgt een soort van naverbranding in de uitlaat (een zware dreun) en meteen daarna braakt ie een blauw zwarte oliewolk waar een racetruck zich niet voor hoeft te schamen.
Iets gas erbij... wolk weg. Loopt goed, trekt goed. verbruikt niet teveel ofzo. Gemeten lambda waardes zijn goed.
Enfin, waar moest ik dit nou gaan zoeken ?

turbo of idd klepsteelrubbers.  Maar die laatste had je toch vernieuwd?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ludo

Klepsteelrubbers denk ik niet.
Als je gas loslaat krijg je een onderdruk in het inlaatspruitstuk, waardoor olie aangezogen word langs de klepstelen.
Je krijgt dan pas rook, als je weer opnieuw gas geeft.

-D©©©L-

Die beide had ik dus ook als verdachte aangemerkt. Alleen zou ik bij kleprubber problemen toch nog meer symptomen moeten zien.
Omdat toch al een 16T schuine flens op de plank had liggen, eerst maar de turbo gewisseld. En dus ook de voorpijp en dus ook de aansluiting van de voorpijp op de catback.
(klik voor hi-res)

En omdat de turbo er toch af lag... Een R spruitstuk. Ter vergelijk nog even op een rij;
Een standaard 1996 850R spruitstuk, een 2001 "Japanifold", en een 2003 S60R spruitstuk.
(klik voor hi-res)

En een vers stukje uitlaat:
(klik voor hi-res)

Matthijs en ik hadden de pech dat er een stukje van de aanzuigbuis afbrak, de tule naar de TCV. (TCV= turbodruk regel klepje)
Dat werd dus een andere buis zoeken, waar natuurlijk weer een afwijkende PTC (carterventilatie terugvoer + verwarming) in zat.
Ook niet erg, die konden we wel omzetten. Enfin, PTC eruit... heej wa's dat ? in de carterventilatiebuis  witte sludge ?  Raar.
Toch maar even doorblazen. Lucht erop en na een soort van "ffffffffff..flpop" blies hij vrij terug naar de olieafscheider.

Hij zat dus wel verstopt. !  bij het schoonmaken van de PTC vond ik een prop gedroogde vloeibaar pakking materiaal.
Bij de noodreparatie van de kachelslangen is de carterventilatie buis geknapt. Dit is opgelapt met een stukje slang welke vloeibare pakking over de buisdelen heen gezet is. En tja... daar komt dus die prop pakking vandaan.  En zonder carterventilatie wordt het allemaal wel erg benauwd.

Na de eerste testritten geen rook meer gezien. Ook geen rare speling op de "oude" turbo. Komende week de software wat bijschaven en nog maar eens kijken of ik het roken kan "uitlokken".  Wel cool dat die tule op de aanzuigbuis afbrak en dat de PTC niet paste, daar was ik anders nooit gaan zoeken.  ;D

triton

Wel cool dat die tule op de aanzuigbuis afbrak en dat de PTC niet paste, daar was ik anders nooit gaan zoeken.

Blijft leuke zo'n snelle 3D puzzel :)
Professioneel raddraaier

KIM

Het heeft gewoon zo moeten zijn...

-D©©©L-

Omdat de tank en het differentieel van de nieuwe achteras onder de achterbank aan de carrosserie hangen, is een extra stukje plaatwerk aldaar toch wel nodig.
Natuurlijk precies op de plek waar ik zeeeer grondig en strak extra anti-dreun materiaal geplaatst had.
Enfin, het goed plaatsen van dit materiaal is een aardig werkje. Het netjes weer verwijderen is evenzoveel werk.

Hier is te zien hoe het lange tijd gezeten heeft, ingetekend het deel wat er in ieder geval uit moet:

(klik voor hi-res)

omdat er gelast moet gaan worden, toch maar even wat meer weggehaald. Dat scheelt een boel stank.

(klik voor hi-res)

En hier een plaatje van hoe het deel straks komt te zitten. Eerst nog even gaatjes boren en zorgen dat deze boringen goed tegen roest beschermd zijn.

(klik voor hi-res)

Arjanestate

Wat een hoop voorwerk komt er altijd bij kijken he? Ik hou je blog altijd goed in de gaten, keep up the good work  :eusa_clap:
854 T-5 ROOD 1994

LQDI

Wat een fantastisch mooie auto :eusa_drool:
Wat van koplampen zitten er eigenlijk in? Vind het heldere een 850 goed staan!

viking_in_shorts

Je bent me even kwijt:

Gezien het volvo stickertje lijkt het me een standaard stuk staal. Maar het is niet standaard want het zit er niet in. Wat doe jij dan anders aan jouw auto waarom het nodig is? En als het een standaard stuk staal is: wanneer zit het er wel in?

Snap je mijn verwarring?

mehn

Citaat van: viking_in_shorts op 24-04-2012 12:09:09
Snap je mijn verwarring?

Marco gaat zijn R veranderen in een AWD. Het plaatje is dus standaard Volvo maar zit niet in zijn FWD.
Wel een beetje opletten hè ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

viking_in_shorts

Citaat van: mehn op 24-04-2012 12:21:50
Snap je mijn verwarring?

Marco gaat zijn R veranderen in een AWD. Het plaatje is dus standaard Volvo maar zit niet in zijn FWD.

Thx - dat stukkie had ik inderdaad even gemist :eusa_shifty:

mehn

Citaat van: viking_in_shorts op 24-04-2012 12:24:04
Citaat van: mehn op 24-04-2012 12:21:50
Snap je mijn verwarring?

Thx - dat stukkie had ik inderdaad even gemist :eusa_shifty:

;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

Nou ja, het zal wel ergens gestaan hebben....
Valt me wel tegen, vroeger, bij de opbouw van deze auto ging het als een raket. Nu krijgen we steeds wat "teasertjes."
Werk eens door!

;D ;D

;)

-D©©©L-

Citaat van: )()()sT op 24-04-2012 16:00:07

.... Nu krijgen we steeds wat "teasertjes."
Werk eens door!

;D ;D

Speciaal voor joost; nog een "Theasah"  ;D

Montagegaten in de bodem geboord (komen de 4 bouten straks van onderaf in) en de plaat vastgelast in de auto.
Je ziet de moertjes op de bout van de uitlaatsteun zitten. Deze zitten er opgeschroefd om de massaklem voor het lassen wat meer "houvast" te geven.

(klik voor hi-res)

Het plan is om morgen verder te gaan met het subframe. Als de planning het toestaat.

-D©©©L-

Je bent me even kwijt:

Gezien het volvo stickertje lijkt het me een standaard stuk staal. Maar het is niet standaard want het zit er niet in. Wat doe jij dan anders aan jouw auto waarom het nodig is? En als het een standaard stuk staal is: wanneer zit het er wel in?

Snap je mijn verwarring?

Zekers snap ik dat. De reden is dat onderstaande delen graag een bevestigingspunt onder de auto zien en het plaatwerk aldaar dus wat steviger uitgevoerd moet worden.