Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

Jasper Boven

Hans Duiven

Wat een takkeklus met dit weer   :eusa_think:

Maar wel  :eusa_clap: voor jouw klusfoto's Marco!

-D©©©L-

Citaat van: Jasper Boven op 23-08-2009 19:52:29
Citaat van: -D©©©L- op 22-08-2009 23:14:12
http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/verdamper/06_verdamper_oud_nieuw_01.jpg

Mag ik vragen waar jij je verdamper hebt gekocht en wat je hier voor hebt betaald?

Ik heb een waeco verdamper gekocht bij de firma waar ik ook de tools kan lenen om de leidingen los te maken. Deze was ongeveer 100 euro.

Citaat van: Hans Duiven op 23-08-2009 19:58:17
Wat een takkeklus met dit weer   :eusa_think:

Maar wel  :eusa_clap: voor jouw klusfoto's Marco!

Het leek vrijdag wel een klusweekeinde te worden (qua temperatuur dan), achteraf was het idd. warmer dan verwacht.
Die foto's maken vind ik altijd leuk om te doen, het zijn ook leuke geheugensteuntjes.

Filipe had gelijk:  ;D

Citaat van: Volvo Felipe op 31-05-2008 22:50:55
Volgens mij komt Marco nog wel wat tegen, wat niet juist is

Het eerste wat ik vandaag gedaan heb, is het fatsoeneren van 1 van de boutjes waarmee de airbag in het stuur vast zit.
1 of ander onverlaat heeft ooit kennelijk problemen gehad om deze los te krijgen. Daarna is er een poging tot uitboren op losgelaten. Dat uitboren is onmogelijk door de kop van zeker 20mm hoog. Wat er dus overbleef was een kop met een rond gat erin, da's niet helemaal handig. Gelukkig kwam ie er bij mij wel uit, maar ik moest er natuurlijk wel een oplossing voor bedenken. Dit is het geworden:

(klik voor hi-res)

Na het verstevigen en kraakvrij maken van de middenconsole, een heleboel audio kabeltjes opnieuw leggen en het bundelen van e.e.a. onder het dashboard kon het bovendek erin en het stuur er weer op. Op wat kleine zaken na begint het alweer een 850 te lijken:

(klik voor hi-res)

En, tot slot nog een foto waarop goed te zien is hoe ik de spanner van de multiriem ontspan en blokkeer. Gewoon ter info.
Ik steek een klein stukje stalen stip diagonaal in het gat en zet daar een Bahco op. Een inbus sleutelje doet dan dienst al blokkeer tool in de gaatjes.

(klik voor hi-res)

En ja... Hij is nog weer stiller geworden. Met dank aan de (toch al noodzakelijke) versteviging van het dashboard en de extra isolatie tegen het schutbord.  :eusa_dance: :eusa_clap:

-D©©©L-

Dus ik maandag naar het bedrijf dat het airco systeem even zou vullen. Dat liep dus even anders.

• Begonnen met afpersen van het systeem met droge stikstof. 12 bar met 15 minuten standtijd.
    Resultaat: De koppeling tussen lagedruk leiding en accumulator knalde eraf. Vreemd, want die is niet losgeweest.  :eusa_think:
    snel afgedopt (droger !), voorzien van nieuwe ringen, stopjes eraf en weer goed gemonteerd.

• Poging 2: Afpersen van het systeem met droge stikstof. 12 minuten met 15 minuten standtijd.
    Resultaat: Hogedruk aansluiting van de verdamper lekt.  :eusa_wall:
    Dus de leiding weerlosgenomen, boel afgedopt, nieuwe rubbers eraan en weer in elkaar gezet.
    Oorzaak: 1 afgeknelde O-ring in de betreffende koppeling. Montage fout.  :eusa_wall:

• Poging 3:  Afpersen van het systeem met droge stikstof. 12 minuten met 15 minuten standtijd.
    Resultaat: Potdicht. Yeah, now we're talking.  :eusa_clap:

• Daarna 40 minuten vacumeren met 15 minuten standtijd.
    Resultaat: Potdicht, Jongens dit kan niet meer fout gaan.  :eusa_dance:

• Vullen met 750 gram R134A, 7 ml UV en 10 ml olie (meer erbij was echt niet nodig).
    Resultaat: Gelukt.

• Testen: Koelt netjes terug naar ca 6 graden bij 27 graden omgeving.
    De drukschakelaar komt in bij 1,5 Bar en gaat uit bij 3 Bar. Heel netjes dus.
    De pomp loopt stil en zonder rare bijverschijnselen.
    Resultaat: Done.

• Ik rij naar huis en parkeer de auto. Stap uit en hoor heel zachtjes: pssssssssss
    Klep open. Ahum, dit was niet afgesproken !  >:( >:( De UV spoot zichtbaar uit de lage druk koppeling van de verdamper. GRRRRRRRRRR.
    Resultaat: Ik als een speer terug en koelmiddel eruit laten trekken. Was ondertussen 100 gram R134A verloren.

• Met enige krachtermen in gedachten naar een storing gereden (120 km enkele reis, 28-30 graden buiten in de auto nog een beetje warmer), pfff wat heet. Ondertussen nadenkend over de oorzaak van het falen van de koppeling.
    Besloten om een groot deel van de ringen te vervangen door originele. Alleen dat is aanwijsbaar anders en relatief makkelijk te vervangen.

• Vandaag even de originele ringen gemonteerd (gaat echt supersnel tegenwoordig, die originele delen !). En gekeken waarom de bewuste koppeling lek was.
    Oorzaak: Ring er tussenuit geblazen. Vreemd, want de maat is exact gelijk. Materiaal is echter wel anders.

• Daarna weer Afpersen (12 bar, 15 minstandtijd), vacumeren (40 minuten, 15 min standtijd), vullen en testen.
    Resultaat: Koel, stil en dicht. Een ritje van 50 km met de airco op full power deed hem nog niet lekken.

Ik hoop dat dat de komende 5 jaar zo blijft.  ;D :eusa_clap: :eusa_dance:

francois

met pur schuim en extra isolatie maakte wij de tentoonstelling wagens
wagens werden door de pers naderhand gereden en beoordeeld
alleen kitten wij nog de plaat delen nog eens extra af aan de binnen kant (naden enz )
mooie reportage trouwens

gr

razorx

Cadeau kwam je airco niet.

Wat was de hoofdboosdoener:
-Niet origineel materiaal.
-Verkeerd gereedschap.
-Of toch wat meer leren op airco gebied.

Deze vraag is niet denigrerend bedoels, maar puur gesteld omdat ik en anderen die graag het heft in eigen handen houden ervan kunnen leren.

Beter gesteld, hoe zou je het de volgende keer aanpakken?

-D©©©L-

Ik heb een montage fout gemaakt waardoor er een ring op X moment afgekneld is geraakt. De keer daarna heb ik met het monteren gewoon meer losgemaakt waardoor ik meer ruimte had om de koppeling zuiver recht in elkaar te duwen. Kennelijk heeft er een verkeerde ring in gezeten (niets dat wijst op iets anders). Die bij de combinatie van hoge druk en kou het voor gezien hield. Met deze maat ringen heb ik eerder al een behoorlijke tijd rondgereden, dus misschien is het de combinatie met de tolerantie in de maatvoering van de verdamper aansluiting geweest.

Geïnspireerd door de koelconstruktie van de ECU-box ben ik alweer aan het brainstormen over een gekoeld handschoenen vakje (of iets groters).  ;D

Wout309t

Er zijn zo ontzettend veel soorten o-ringen met verschillende shore-waarden. Daar moet je echt mee oppassen, dit zijn er nog maar een paar:

http://www.econosto.nl/stub.jsp?url=%2fps_bprod.jsp%3fpuc%3d1070
2011 V70 2.0T R-Design MT

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 26-08-2009 01:01:19
Geïnspireerd door de koelconstruktie van de ECU-box ben ik alweer aan het brainstormen over een gekoeld handschoenen vakje (of iets groters).  ;D
Iets van een car pc?

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 26-08-2009 09:38:27
Citaat van: -D©©©L- op 26-08-2009 01:01:19
Iets van een car pc?

Daar past geen 1,5 liter fles + kaas voorraad (export, cadeautje) in.  :P
Ik moet alleen nog even een oplossing verzinnen voor het condens probleem, i'm working on it.  8)

daytonawim

Slangetje van het kastje maken naar de toch aanwezige afwaterings slang in de middenconsole.

de buitenkant van het kastje (eaxtra)  voorzien van dubbel zijdige  aluminuim noppen folie.

Misha

Krat op het dak ?
Ik heb ooit eens een Toyota Carina II gehad die zo'n vakje had in de middenconsole met aansluiting op de Airco.
Lekker voor de blikjes cola   8)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

BenC70ES

Citaat van: -D©©©L- op 25-08-2009 18:56:36Ik hoop dat dat de komende 5 jaar zo blijft.  ;D :eusa_clap: :eusa_dance: [/li]
    [/list]

Zo'n Waeco verdamper doet het bij nu al 2 jaar en 4 maanden goed...  :eusa_pray:  ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
    It's the fuel of Satan man!!!!!

-D©©©L-

Citaat van: BenC70ES op 26-08-2009 19:55:39
      Citaat van: -D©©©L- op 25-08-2009 18:56:36Ik hoop dat dat de komende 5 jaar zo blijft.  ;D :eusa_clap: :eusa_dance: [/li]
      [/list]
      Zo'n Waeco verdamper doet het bij nu al 2 jaar en 4 maanden goed...  :eusa_pray:  ;)

Dat geeft de burger moed. Het is 1 van de klussen die in nog niet eerder gedaan had. Nu weet ik hoe het veel sneller en nauwkeuriger kan.

Citaat van: daytonawim op 26-08-2009 11:37:42
      Slangetje van het kastje maken naar de toch aanwezige afwaterings slang in de middenconsole.

de buitenkant van het kastje (eaxtra)  voorzien van dubbel zijdige  aluminuim noppen folie.
      Ik zat meer te denken aan een koelbox achter de stoel. Het condens probleem gaat dan vooral over de buitenkant van de slang die koude lucht voert.

Vandaag een lekkere lange rit gemaakt naar de beste slager van Nederland, net voorbij groningen. Een mooi BBQ plan opgesteld voor een man of 70. (monique heeft haar studie gehaald, zei ik al eens. Tijd voor een feestje). Lekker koel en fris aangekomen, en ook heerlijk ontspannen en koel in de file op de A7 in Groningen.
      Thuis genoten van een "noordbroeker kei" met een gepofte aardappel en bloemkool. Een aanrader, die "kei"  :eusa_clap:

Owja... To do: Iets met de cruise control. Kennelijk ligt er ergens een slangetje los ofzo, hij "houdt" niet.  Mooie gelegenheid om de VDO servo erin te bakken.  ;D

razorx

Wat een enegie!
      Ben benieuwd hoe je ervaringen met die VDO servo zijn.

Die koelbox in de auto is een verrekt leuk idee.
      Ik droom al van mijn jaarlijkse Kroatië rit met koude drank, niet gesmolten boter e.t.c.
      Hoe wil je dat doen als de auto uit staat?

Ik weet wel dat stomweg isoleren met piepschuim en wat koelblokjes die dagelijks ververst worden ook wonderen doet.

Nu alleen de ruimte creëren. Het er mooi uit laten zien en zo.  :eusa_think: