Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

jberg

daar heb je toch peltier elementen voor, koelt prima en niets geen gedoe met slangen en condens enzo

razorx

Maar dan zit je weer met warmte aan de andere kant, hoe die af te voeren?

Gr  ;)
Y

jberg

dat stelt niet veel voor hoor

Turbo-Geek

Citaat van: razorx op 27-08-2009 21:24:23
Maar dan zit je weer met warmte aan de andere kant, hoe die af te voeren?

Gr  ;)
Y
Gebeurt meestal met een Fan.
En de warmte afvoer is wel belangerijk want anders gaat het ten koste van de koel capaciteit.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

jberg

ja dat snap ik wel, alleen veel warme is t niet, omgekeerd evenredig aan de koeling

razorx

Ik begin wel warm te worden voor dit idee ;)

-D©©©L-

Citaat van: -D©©©L- op 26-08-2009 23:33:42
Owja... To do: Iets met de cruise control. Kennelijk ligt er ergens een slangetje los ofzo, hij "houdt" niet.  Mooie gelegenheid om de VDO servo erin te bakken.  ;D

Vanmiddag in een verloren uurtje de kabel van de VDO-servo erin gemaakt. Hij zit nu naast de vacuumbalg, ze kunnen dus beiden werken. De rest van de mechanica heb ik eerst maar eens onder de bestuurderstoel weggewerkt. Als ik het allemaal goed functionerend krijg gaat de hele handel achter het dash en de originele cruisecontrol eruit.

Enno

Vanwaar de poging een VDO cruise control in te bouwen?

-D©©©L-

UserID6342

Citaat van: razorx op 27-08-2009 00:56:54
Wat een enegie!
Ben benieuwd hoe je ervaringen met die VDO servo zijn.
Die koelbox in de auto is een verrekt leuk idee.
Ik droom al van mijn jaarlijkse Kroatië rit met koude drank, niet gesmolten boter e.t.c.
Hoe wil je dat doen als de auto uit staat?
Ik weet wel dat stomweg isoleren met piepschuim en wat koelblokjes die dagelijks ververst worden ook wonderen doet.
Nu alleen de ruimte creëren. Het er mooi uit laten zien en zo.  :eusa_think:
Ik heb zelf een koelbox / bierkratkoeler van Hertog Jan die altijd meegaat op de achterbank, tijdens het rijden aangesloten op 12V, kan rustig een paar uur zonder stroom zonder dat het ding warm wordt o.i.d.  Op de plaats van bestemming aangekomen (meestal Italië of Kroatië) wordt het ding in de voortent gezet en aangesloten op 220V als bijkoelkast.  Werkt perfect en kostte weinig :)

razorx

Ik lees weer leuke dingen, over de koeling. Nog even laten gisten zoals ik dat noem.

Inderdaad overshoot is de term voor hoe de Volvo CC regelt.
Ik moet oppassen me niet te absoluut uit te drukken, maar die 850 CC staat inderdaad garant voor gasgeven, inhouden, gasgeven, inhouden e.t.c.  ;) . Dus ik volg dit verhaal met belangstelling.

-D©©©L-

Vandaag maar eens even een schone (=vetvrije) looplamp gepakt en een paar dingen gedaan voor het "VDO cruisecontol" project. Het ding heet officieel trouwens "Tempstat, GC 12 Volt".

Ik heb de aansluitingen gebruikt van de voet voor het relais 101-102, da's de normale volvo cruise-control module. Op die voet zitten eigenlijk alle signalen die ik nodig heb, van voeding tot tellerpuls en van remlicht schakelaar tot console schakelaar (bediening). Mooi makkelijk dus, gewoon stekkertjes erin en niet knippen in de kabelboom van de wagen. De signaal draden kunnen heel dun uitgevoerd uitgevoerd worden. De voeding moet heel wat zwaarder worden, het is immers een elektrische servo ! Het ding word gezekert op 10 Ampere, dus een 1,5 mm2 draadje voor de voeding is geen overbodige luxe.

Een punt van aandacht is zekering 28. Hier zit niet alleen de Cuisecontrol achter, maar ook de achterruit verwarmingen de spiegelverwarming. De standaard 10 ampere is voor dat geheel wat aan de krappe kant. Deze wordt dus vervangen door een 15A exemplaar. (de gelijktijdigheid is niet erg groot). 

(klik voor hi-res)

Daarna de vacuum servo verwijderd en de kabel van de servo iets netter erin gemaakt. Na veel passen en meten heb ik besloten dat hij toch definitief onder de stoel gemonteerd wordt. De ruimte onder de radio kan ik voor andere zaken eigenlijk veel beter gebruiken. De bowden kabel loopt via de middenconsole en de elektra bekabeling loopt via de bestaande kabelgoot in linker dorpel naar de zekeringenkast.

Hier een plaatje van hoe ik de servo kabel oip het gaspedaal geknoopt heb. Een stropje van een reepje zincor plaat houd de buitenmantel op z'n plek. Ik gebruik de montagepunten van de oude vacuum servo.

(klik voor hi-res)

Wordt vervolgd.  :)

-D©©©L-

Ondertussen heb ik niet stil gezeten. Diverse onderdelen zijn onderweg (of liggen klaar voor afhaal), sommige delen zijn nieuw, andere gebruikt.

- Adapters van CJ Yothers om de klauwen aan de achterkant te kunnen monteren.
- Aandrijfassen (L+R)
- Stuurwiel (de huidige heeft een gat in het leer, vermoedelijk een zenuwachtige vorige bestuurder)
- Dorpellijsten (ik heb er 2 die iets krom zijn en steeds loskomen)
- Een 850 voor parts (...)
- Fuseestukken (experimentje)
- Remmen (ho. stop.)

Alleen nu op zoek naar een paar passende velgen, de volans passen straks niet meer. 

mehn

Tot nu toe ging bijna alles goed, vanaf nu gaat het fout... :-\

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

Citaat van: mehn op 01-09-2009 08:56:11
Tot nu toe ging bijna alles goed, vanaf nu gaat het fout... :-\

Wat is het ?