Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 25-09-2009 17:53:07

Er zijn wat bits van de DNA bytes omgevallen.  :eusa_think:
http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/R422/03_R422-422R_side_by_side_flip_01.jpg

;D
Wel een hele leuke foto overigens :)  Heel veel plezier ermee, maar gaat volgens mij helemaal goed komen

R o b

Citaat van: -D©©©L- op 25-09-2009 17:53:07
Er zijn wat bits van de DNA bytes omgevallen.  :eusa_think:

Ook 110% in orde!!!???  ;D

Ja, we houden 'm erin!  :eusa_dance:

Thys

Die wordt weer terug als nieuw, doe zo voort!  :eusa_clap: ;)

Eugene

If it's not blown, it sucks...

Vulk

Ha, daar is ie terecht gekomen. :)

Graag een fotoreportage van hoe je het roest aanpakt onder de dorpellijsten! ;D

-D©©©L-

Een reportage van het wegwerken van roest onder de dorpellijsten gaat er niet eerder komen dan dat ik roest vind onder de dorpellijsten van de 609R. Dat kan dus nog even duren. Wel heb ik andere "repo". De onderstaande plaatjes voorspellen een beetje wat er komen gaat:

Complete distributieset met waterpomp en spanner:
(klik voor hi-res)

Een tweetal nokkenaskeerringen voor de distributiezijde("voorkant" van het blok):
(klik voor hi-res)

Een pakking, een dichtring, veer/zuiger voor de oliepomp en een nieuwe krukaskeerring:
(klik voor hi-res)

Het begon allemaal met "heej, hij lekt koelvloeistof", wat de waterpomp bleek te zijn.
Toen het deksel van de distributie eraf was, heb ik (met een speciaal soort stethoscoop) even geluisterd naar de rollen van de distributie. Dat klonk alarmerend slecht.
De oude spanner bleek ook niet meer helemaal okselfris te zijn; die lekte. Een korte inspectie van de timing van de nokkenassen leerde dat deze niet helemaal 100% op tijd stonden. Met name de inlaat kant stond zeker 5 graden te laat.

Een onwillige aircopomp koppelingsplaat maakte het feest compleet. En zo was het plan geboren.  ;D

Eerst maar eens een beetje ruimte maken:
(klik voor hi-res)

De positie van de riem ten opzicht van de poelies markeren en ook de stand van de poelies ten opzichte van de nokkenassen:
(klik voor hi-res)

Hier zit de nieuwe waterpomp alweer gemonteerd en is de oliepomp verwijderd:
(klik voor hi-res)

De oliepomp is schoongemaakt (sludge !) en voorzien van een nieuwe veer+zuiger voor de overdruk klep. Met de juiste olie is de maximale oliedruk nu weer hoger dan met de oude veer. Het verschil in lengte (onbelast) was 6 mm. Ook is op de foto de nieuwe krukaskeerring geplaatst.
(klik voor hi-res)

Beetje het bekende verhaal; poelies eraf, keerringen eruit, nieuwe erin, poelies erop en op tijd zetten:
(klik voor hi-res)

En zo ziet het er dan uit als alle distributiespul er weer op zit. Het borgpennetje van de spanner moet er nog wel uit.
(klik voor hi-res)

Nog een paar onderdelen eraan en wat boutjes vastdraaien:
(klik voor hi-res)

Olie aangevuld (koelerslangen moesten los) en koelvloeistof op peil gezet, lekker op temperatuur laten komen en toen maar een proefritje gemaakt.
De kleine verstelling van de inlaat nokkenas bleek ie wel nodig te hebben. Hij pakt nu ietsje eerder op en het turbogat is aanzienlijk kleiner geworden.
Helaas blijk de magneetkoppeling van de aircopomp nog altijd niet helemaal goed te zijn. Die mag dus weer op het lijstje.

razorx

Dat doe je netter dan ik, anderhalf jaar terug ;)
Hoeveel "kilometer" had je spanner gedaan, rond de vier ton?

Groeten,
Yits.

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 27-09-2009 19:18:58

Groeten,
Yits.

ca. 222.000 km

Turbo-Geek

Zeer netjes ! Maar is dit nu aan de 'oude' 422 of de nieuwe RHD 422 ?
Dacht namelijk dat je die hele distr. winkel al vervangen had aan de 422 ....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 27-09-2009 19:21:40
Citaat van: razorx op 27-09-2009 19:18:58

Groeten,
Yits.

ca. 222.000 km
Dat is snel zeg.
Ik dacht dat die dingen meer richting de 4 ton gaan. Of vergis ik me?
Mischien een maandagmorgen model.

Daf46

Citaat van: Turbo-Geek op 27-09-2009 20:08:03
Zeer netjes ! Maar is dit nu aan de 'oude' 422 of de nieuwe RHD 422 ?
Dacht namelijk dat je die hele distr. winkel al vervangen had aan de 422 ....
dit is de LHD denk ik volgens de foto's

arjen850

Citaat van: -D©©©L- op 06-09-2009 01:20:42
Vandaag het nuttige met het aangename verenigd. Eerst een zakelijke klus in Belgie (Antwerpen), en dat kon ik weer mooi combineren met het ophalen van wat spullen in omgeving Gent en in Maastricht en Vorden. Helaas zit het niet altijd mee. Na zo'n 600 km rijden had ik op de A50 het gevoel dat er een wiel los zat ofzo. Beetje vaag zwabberend gevoel.

En ja hoor: Wiellager rechtsvoor aan barrels, en niet te weinig speling erop. Ik bekijk dit soort delen als ie onderhoud krijgt en het was me nog niet opgevallen.
De instinker: Speling is volledig afwezig als de boel koud is. grrrr. Dat bleek na een stop in Vorden. De velg is ook vettig, en de hoezen van de as etc zijn allemaal potdicht.

Todo deze week: Wiellager RV.

Ik heb ook leuke berichten, en aangezien een half plaatje meer kan zeggen dan 1000 woorden:

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/art/15_voor_en_achter_remdelen_compleet_liggend_01.jpg

De oplettende lezer ziet dat er serieus werk aan de winkel is.  8)

Dat zijn mooie remklauwen :eusa_clap:
Kun je mij vertellen hoe en of ik daar nog aan kan komen?

gr arjen

V70geRwin

Citaat van: arjen850 op 27-09-2009 21:52:57
Ik heb ook leuke berichten, en aangezien een half plaatje meer kan zeggen dan 1000 woorden:

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/art/15_voor_en_achter_remdelen_compleet_liggend_01.jpg

gr arjen

ZIjn wel voor de achterremmen  ;)

-D©©©L-

Citaat van: spekkie99 op 27-09-2009 22:35:41
Citaat van: arjen850 op 27-09-2009 21:52:57

gr arjen

ZIjn wel voor de achterremmen  ;)

De rechtse wel, de linkse is voor de voorkant. De andere twee liggen in de schuur.

-D©©©L-

Na 1000 km gereden te hebben ben ik nog steeds erg verbaast over het enorme effect van een paar graden nokkenas verdraaiing. Door het eerder oppakken is er voor versnelling een kleinere gasklephoek nodig en schakelt de bak niet zo snel meer terug. Hij blijft nu ook langer in de lockup hangen, dit is ook terug te zien in de verbruikcijfers (gunstiger). Hoe klein dan ook (paar graden anders), het lijkt een zinvolle aanpassing te zijn geweest. Niet alles wordt dus bepaald door de software.

De nieuwe aandrijfassen liggen inmiddels in de werkplaats. En ondertussen ook even aan het passen geweest met 1 van de mogelijke velg-type kandidaten welke straks samen moet gaan met de BBK. Het past net, vanavond zal ik even een paar foto's posten.