gasklepweerstand

Gestart door Jacks70, 08-06-2008 18:01:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacks70

Hallo allen,

Sinds een paar weken rijd ik een S70.
Omdat hij niet altijd lekker overneemt tijdens schakelen, koppeling is ook niet 100% meer(schurend geluid en lijkt in twee trappen op te pakken) heb ik de gasklep schoongemaakt. Deze was niet echt vuil. Ik heb ook de weerstand gemeten, zou tussen de 700 (dicht) en 2400 (vol open) moeten liggen. Bij dicht is dit 1100 ohm, tussen pin 1 en 3, tussen 1 en 2 niets, (moet tussen 700 en 1400 ohm). Is dus goed.
Als ik de gasklep open draai, dan onderbreekt deze halverwege de gasklepstand de weerstand, 1900 ohm tussen pin 1 en 3 en de 1900 ohm ga je dan meten tussen pin 1 en 2. Als je de gasklep verder opend dan blijf je niets meten tussen pin 1 en 3 en de weerstand tussen 1 en 2 loopt dan weer af naar 1000 ohm.
Kan iemand mij vertellen of dit zo hoort?
Mijn gedacht was ongeveer 1000 ohm bij dicht en 2400 ohm bij volledig open.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg.,  Jack

thuur

Hallo Jack en welkom op het forum!

Van welk bouwjaar is je S70?

De waarde moet vloeiend oplopen/teruglopen, is dat niet zo dan zit er een breuk in de koolstofbaan. Ligt aan je bouwjaar of het enkel de TPS is of de gasklep zelf (ETM).


Gr 8)

Jacks70

Hallo Thuur,

De S70 is van maart 1997.
Eerste model van de S70.

thuur

Nieuwe TPS halen dus.

En zoek maar eens rond vwb het schurend geluid, topics genoeg over: dat hoort er wel een beetje bij. Je kunt een nieuwe plaat (laten) plaatsen, maar helemaal gaat dat niet weg.


Gr ;)

Jacks70

Hallo Thuur,

Onder TPS moet ik de gaskleppositie meter verstaan? Als ik deze vervang, zal de auto dan wat beter over kunnen nemen tijdens overschakelen? Tijdens schakelen blijft het toerental wat hangen en zakt dan naar beneden, het gas reageert dan wat traag wat bij overnemen soms tot een schok leidt.
Enig idee wat die gaan kosten?
Over het schurend geluid heb ik idd al veel gelezen. Maar omdat ik het gevoel heb dat de koppeling onderaan begint met aanpakken maar een stuk verder pas echt aangrijpt denk ik dat hij wel vervangen moet worden.

Misha

Citaat van: Jacks70 op 08-06-2008 20:16:04
Hallo Thuur,

Onder TPS moet ik de gaskleppositie meter verstaan? Als ik deze vervang, zal de auto dan wat beter over kunnen nemen tijdens overschakelen? Tijdens schakelen blijft het toerental wat hangen en zakt dan naar beneden, het gas reageert dan wat traag wat bij overnemen soms tot een schok leidt.
Enig idee wat die gaan kosten?
Over het schurend geluid heb ik idd al veel gelezen. Maar omdat ik het gevoel heb dat de koppeling onderaan begint met aanpakken maar een stuk verder pas echt aangrijpt denk ik dat hij wel vervangen moet worden.

Ja, klopt helemaal.
Nieuwe TPS kost bijvoorbeeld EstateServices van Bosch nog geen 40 euro, is in 10 minuten vervangen en maakt een wereld van verschil.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Jacks70

Thuur,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal morgen even bij Estate Servise langs gaan.

Mvr.,

Jack

thuur

Als je toch de boel loshebt, maak meteen de gasklep en de stationairregelaar (zie topic Stationair toerental in Onderhoud) goed schoon.


Gr ;)

Misha


Ja Thuur, bedankt voor je snelle reactie.
;D.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Enno

Citaat van: Misha op 08-06-2008 20:17:13
Nieuwe TPS kost bijvoorbeeld EstateServices van Bosch nog geen 40 euro, is in 10 minuten vervangen en maakt een wereld van verschil.

Waar zit het verschil dan precies in?...

Goede prijs trouwens bij estateservices.

elianmars


Misha

Citaat van: Enno op 09-06-2008 00:55:19
Citaat van: Misha op 08-06-2008 20:17:13
Nieuwe TPS kost bijvoorbeeld EstateServices van Bosch nog geen 40 euro, is in 10 minuten vervangen en maakt een wereld van verschil.
Waar zit het verschil dan precies in?...
Pff, moet je even zoeken Enno.
Ik heb dat een paar weken terug redelijk beschreven.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Enno

Ik had nog een TPS sensor van de 850 liggen. Die heeft toch zo'n 140.000 KM minder gedraaid dan de originele V70 TPS sensor.

Naast deze TPS sensor heb ik bij zowel de 850 als de V70 de (voorste) Lambda sonde ingespoten met WD40.

Bij de 850 leidt dat tot een veel rustig lopende motor. Bij de V70 zorgt het voor een lager verbruik volgens boordcomputer en een auto die heel mooi rustig trekt vanaf lage toeren.

Zoals Ludo al zei in een andere threat, uiteindelijk dan toch een teken dat de Lambda sensor overleden is of aan het eind van zijn leven. Mocht dit motorgedrag zich de komende dagen gewoon voort blijven zetten dan moet het maar gewoon gebeuren.

En om dan on topic te blijven samen met voor beide auto's een verse TPS sensor. Krakende radio's heb ik ook een hekel aan. Dat zorgt voor uitvallende speakers. Dus hier zal een krakende TPS sensor wel zorgen voor verkeerde signalen.



thuur

Citaat van: Enno op 10-06-2008 00:02:29
Zoals Ludo al zei in een andere threat, ...

Ludo is soms wel boos, maar dreigen doet ie niet hoor..


Gr :eusa_shifty:

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: