LPi systeem vervangen, ander systeem inbouwen of inruilen

Gestart door Volvo-850, 09-06-2008 16:22:04

Vorige topic - Volgende topic

Volvo-850

We zitten een beetje te puzzelen wat wijsheid is. Misschien weten jullie raad:

Een volvo 850 met 435.000 km op te teller uit 1996.
De Vialle ABI tank, 56 liters is kapot, we rijden nog wel op gas, maar onder de zoveel toeren begint hij te stotteren.

De gasinbouwer verwacht dat de boel straks helemaal ophoudt en raadt ons aan om een gebruikte tank te zoeken die hij vervolgens wil inbouwen. Volgens hem mag zo'n ding een 200 euro kosten en zijn kosten komen ook op 150-200,-

Het lijkt nog niet zo makkelijk om zo'n tank te vinden. Mocht dat helemaal niet lukken, wat is dan wijsheid?
Zitten we met vervanging perse aan Vialle vast?
Zo nee, welk systeem dan in te bouwen en  hoeveel mag dat kosten?
En zo ja, is het slim om op een auto met zoveel km nog zulke hoge kosten te maken?
Sowieso niet meer repareren, maar deze, in deze staat inruilen op een iets nieuwer type?

W.b.t. inruil of verkoop via MP in deze staat, wat zal zo'n Volvo dan nog opleveren?
Het is een 850 2.5i 20V Estate uit 1996 dus.

de boekhouder

Om een compleet nieuwe installatie terug te verdienen moet je nog wel wat rijden. Of de auto dat nog kan weet je zelf misschien het beste ?  (staat van onderhoud ed.).
Gezien de leeftijd en km.stand zal die auto jou waarschijnlijk meer waard zijn dan je er voor krijgt.

Hoeveel rij je per jaar ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Volvo-850

30.000-35.000 per jaar.
De staat van onderhoud is verder redelijk tot goed. De garage meldt altijd vol vertrouwen dat er nog een ton bij kan.

de boekhouder

Als je dat ook nog van plan bent, kun je het doen.  Voor een jongere moet je ook weer bijbetalen en dan weet je niet wat je hebt. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik bij een auto met 4,5 ton op de teller nog zoveel zou willen investeren........

Citaat van: Volvo-850 op 09-06-2008 16:22:04
De gasinbouwer verwacht dat de boel straks helemaal ophoudt en raadt ons aan om een gebruikte tank te zoeken die hij vervolgens wil inbouwen. Volgens hem mag zo'n ding een 200 euro kosten en zijn kosten komen ook op 150-200,-

Als het alleen de tank (met pomp) is, waarom desnoods niet alleen een nieuwe tank ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

UserID6342

Het is natuurlijk niet mijn auto, maar voor circa 400 euro kun jij geen andere gelijkwaardige auto kopen..... ikzelf zou 'm dus laten repareren, en volgens mij ja, zit je idd aan Vialle vast.  Maar heb je hunzelf al eens gebeld, Vialle dus, om eens te kijken of hun geen gebruikte tank hebben of ergens weten te liggen ? Niet geschoten is altijd mis....

Ludo

Volvo-850: waar of in welke regio woon je eigenlijk?.

Volvo-850

@ Ludo, omgeving Heerenveen.

Met Vialle contact opnemen: wie heeft een telefoonnummer of een link van hun?

@ De boekhouder, dat kan niet omdat het één geheel is of zo iets.

Scooby Doo

Citaat van: Volvo-850 op 09-06-2008 18:45:45

@ De boekhouder, dat kan niet omdat het één geheel is of zo iets.

Denk dat de boekhouder bedoelt waarom je niet es informeert om er enkel een NIEUWE tank in te laten zetten i.p.v. een 2dehands.  :eusa_shifty:

Puppy Power!!!

Enno

Citaat van: Volvo-850 op 09-06-2008 16:22:04
Een volvo 850 met 435.000 km op te teller uit 1996.
De Vialle ABI tank, 56 liters is kapot, we rijden nog wel op gas, maar onder de zoveel toeren begint hij te stotteren.

Ik zit met hetzelfde probleem. In die zin dat de auto verder nog wel goed rijdt, maar de pomp soms piept...(er zit een muisje in mijn auto) en dat begin dit jaar de zekeringen er uit zijn gesprongen van de LPi pomp.

In plaats van 435.000 KM heb ik met mijn V70 inmiddels al 484.000 KM gereden (464.000 KM op gas). De vraag is hoe lang blijft dit alles nog heel.

Nu kun je de gok nemen een 2e hands tank te gaan zoeken (firma in Drente via Marktplaats biedt ze regelmatig aan, ook de ABI Tanks die je nodig hebt) maar je wordt denk ik na een bepaalde periode weer geconfronteerd met een defecte ABI tank.

Ombouw naar een PTC tank is mogelijk. Een VIALLE fima kan daarvoor ombouwsetjes bestellen. Als je 2e hands een PTC ringtank kunt vinden dan is dit een duurzamere oplossing mijns inziens.

De vraag is hoe duurzaam is duurzaam. Hoe is het met de rest van je LPi installatie gesteld na meer dan 10 jaar & veel kilometers. Als ik het vergelijk met een moderne LPi installatie dan is zo'n oude LPi (ABI tank) installatie erg gulzig daar waar het gaat om benzine consumptie.

In mijn beleving komt het dan neer op een afweging hoe lang wil ik de auto nog blijven rijden, en dan gewoon de knoop doorhakken. Het voordeel dat je dan hebt is dat er weer een volledig nieuwe installatie in zit. De auto's zelf kunnen de kilometrages makkelijk aan.......

Echter ook een LPi installatie heeft onderhoud nodig. En op een gegeven moment is het over.

Enno

Even een toevoeging...

Een nieuwe tank compleet ingebouwd kost rond de 1000 EUR.

Scooby Doo

Citaat van: Enno op 09-06-2008 18:56:38
Even een toevoeging...

Een nieuwe tank compleet ingebouwd kost rond de 1000 EUR.

En een 2dehandse blijkbaar 400-500, inclusief inbouw.

Dan zou ik toch overwegen om er een nieuwe in te plaatsen. :eusa_think:
Puppy Power!!!

Volvo-850

@ Scooby doo: dat is inderdaad niet duidelijk in de beginpost, maar over nieuwe Vialle tank hebben we het met de gasinbouwer ook gehad, dat kostte volgens hem tussen de 1000-1500 euro. Vandaar zijn advies om eerst naar een gebruikte te zoeken.  Als we een gebruikte kunnen vinden voor ± 200, dan zijn we voor 350-400 euro klaar.

Maar Enno zijn overweging is zo gek nog niet.

Wie durft trouwens een schatting te geven van de waarde van deze auto op dit moment?

Enno

Citaat van: Volvo-850 op 09-06-2008 19:06:58
@ Scooby doo: dat is inderdaad niet duidelijk in de beginpost, maar over nieuwe Vialle tank hebben we het met de gasinbouwer ook gehad, dat kostte volgens hem tussen de 1000-1500 euro. Vandaar zijn advies om eerst naar een gebruikte te zoeken.  Als we een gebruikte kunnen vinden voor ± 200, dan zijn we voor 350-400 euro klaar.

Maar Enno zijn overweging is zo gek nog niet.

Wie durft trouwens een schatting te geven van de waarde van deze auto op dit moment?

Ik zit met dezelfde vraag wat te doen....ik stel het nu uit totdat de tank echt ...er mee stopt. Misschien duurt dat nog wel 10000 KM.

Marc O.

Citaat van: Volvo-850 op 09-06-2008 19:06:58
......over nieuwe Vialle tank hebben we het met de gasinbouwer ook gehad, dat kostte volgens hem tussen de 1000-1500 euro.

Beetje vreemd dat (nota bene) een gasinbouwer niet in staat is om een exactere prijs af te geven dan een prijsrange van 500 euro.

Maar goed. Heb je andere zaken al uitgesloten. Te denken valt aan bougies, bougiekabels, rotor, verdeler, gasklep reinigen etc. etc.? Op LPG luistert dat allemaal wat preciezer dan op benzine.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ludo

Citaat van: Volvo-850 op 09-06-2008 18:45:45

Vialle stuurt je van het kastje naar de muur.
m.a.w., je krijgt het advies om contact met je inbouwer op te nemen.  ;D
je mag altijd proberen: info@vialle.nl

Herenveen is een eind weg naar Limburg, maar het is ook weer geen wereldreis.
ik ken wel iemand die deze pompen reviseerd, voor een schappelijker bedrag als 500 of 1000 euro die hierboven genoemd worden.
als je interesse hebt, stuur me maar een pb.