distributieriem vervangen bij..

Gestart door antraciet, 10-06-2008 16:46:01

Vorige topic - Volgende topic

Emiel

Citaat van: VolvoMafia op 12-06-2008 08:18:26
Citaat van: )()()sT op 11-06-2008 16:09:04
Jawel, maar bij benzine "moet" de pomp elke 2e riemwissel meevervangen worden.... ;)

Drijft de distributieriem de waterpomp aan dan?

Mwah...best wel.

mehn

Drijft de distributieriem de waterpomp aan dan?

Ja

Er staat in geen enkele beschrijving van Volvo dat die pomp ook vervangen moet worden.

Volvo vind ook dat de automaatolie nooit vervangen hoeft te worden. Behalve bij een taxi, dan moet het plotseling elke 70000km.

9 van de 10 revisiebedrijven adviseren de olie ELKE 50000km te vervangen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Walter

:eusa_wall:

owkee owkee. Distributie is een van de dingen waar ik zelf vanaf blijf. Heb wel alle spanrolletjes laten vervangen. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een riem van een benzine breekt, laat staan door de waterpomp. En hij maakt bij mij geen herrie dus ik laat m lekker zitten.

@ Mehn: die AT olie is een ander verhaal. Geloof best dat het verschil maakt, Volvo zal vast wel hebben nagedacht over het verversen. Maar ondanks dat Volvo het niet opgeeft en Euromaster adviseert elke 5000km 4 nieuwe banden te bestellen, doen we het toch ook niet? Bij wijze van spreken bedoel ik dan he. Probeer alleen maar duidelijk te maken dat als je het 10 man/bedrijven vraagt, je 5 verschillende antwoorden krijgt...

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

FGG

Volgens mij is het punt hier dat wanneer je toch de riem vervangt beter meteen de pomp kan doen om de kosten van het vervangen van alleen de pomp in een later stadium te voorkomen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Walter

kan je dan niet alles gaan vervangen? Benzine is op, nieuwe benzine erin maar nu ie toch leeg is maar gelijk nieuwe tank eronder?

Facta non verba
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.

FGG

Citaat van: VolvoMafia op 12-06-2008 09:57:29
kan je dan niet alles gaan vervangen? Benzine is op, nieuwe benzine erin maar nu ie toch leeg is maar gelijk nieuwe tank eronder?

Je weet zelf ook dat dat nergens op slaat.

Wanneer je de riem vervangt en alles dus los hebt liggen en de pomp niet vervangt en in een later stadium de pomp moet vervangen zul je dus weer alles los moeten halen.

Maar om in jouw woorden te blijven: als je een pak melk en een pak yoghurt in de koelkast moet zetten doe jij dus 2x de koelkast open?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Freakybaby

Citaat van: VolvoMafia op 12-06-2008 09:24:34
:eusa_wall: Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een riem van een benzine breekt, laat staan door de waterpomp. En hij maakt bij mij geen herrie dus ik laat m lekker zitten.

Ik heb dat dus wel meegemaakt, bij mijn eigen auto. Ik weet overigens niet waardoor dat kwam, is onder garantie slecht gerepareerd. (eind juni komt er weer een nieuwe riem, en dan WEL goed en een goede klepdekselpakking)
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

-D©©©L-

Of de pomp gaat gewoon lek op de afdichtingen, heb je af en toe een koelvloeistof lampje. Kom met regelmaat voor.
Onderweg even stoppen en een half uurtje wachten voordat je bij kan vullen (op straffe van zwaar overkoken), is ook erg goed voor je relatie & humeur.
Als je pech hebt veel druk verlies op het systeem waardoor de zaak eerder aan de kook is.
Geeft niks. Net als de riemspanner, die heeft toch ook het eeuwige leven ?

Reken voor de grap eens uit hoeveel omwentelingen een waterpomp (met z'n lagertje en keerring) maakt gedurende 280.000 km met een gemiddelde van 50 km/h en 2000 rpm.

-edit- Ik zou het bijna vergeten: bij een koppeling wissel is een achterste krukas keerring ook niet verplicht voorgeschreven. Die gaan immers niet stuk.  ;)

Walter

Citaat van: FGG op 12-06-2008 09:59:33
Citaat van: VolvoMafia op 12-06-2008 09:57:29

Je weet zelf ook dat dat nergens op slaat.

Wanneer je de riem vervangt en alles dus los hebt liggen en de pomp niet vervangt en in een later stadium de pomp moet vervangen zul je dus weer alles los moeten halen.

Maar om in jouw woorden te blijven: als je een pak melk en een pak yoghurt in de koelkast moet zetten doe jij dus 2x de koelkast open?

snap ook wel dat ik de boel overdrijf. Wat ik gewoon wil zeggen is dat het eind zoek is als je "dat is los dus vervangen we het gelijk ook" blijft toepassen. Het verhaal van Freakybaby is de eerste waarbij ik hoor dat de riem knapt en dan weet ik niet hoeveel km die er al op zat.

Iedereen is natuurlijk vrij te vervangen wat ie wil. Ik lees alleen wel eens dingen waarbij ik me afvraag "waar komt dat vandaan?" Roept ineens iemand dat een item vervangen moet worden terwijl ik het nog niet eerder gehoord heb. jaja, ik weet niet alles. Snap ik ook wel. Maar soms krijg ik het idee dat men doorslaat. De eerste roept "kan geen kwaad dat ook te vervangen" de tweede vraagt "is het te advsieren" en de derde roept stellig "dat dat altijd moet gebeuren en dat het voorgeschreven is".  Iedere keer wordt het wat erger...

@ -D©©©L-: ik gaf al aan dat ik alle spanrollen, looprollen ed vervangen heb.

Facta non verba

-D©©©L-

Dus ook de waterpomp ? Dan snap ik je posts niet meer.  :eusa_think:

Walter

Citaat van: -D©©©L- op 12-06-2008 10:36:49
nee, die niet. De rolletjes en spanner en weet ik veel wat daar nog tussen zit behalve de pomp

Net als de riemspanner, die heeft toch ook het eeuwige leven ?
Hier doelde ik op. Of heb jij het over de multiriemspanner? Die heb ik vervangen omdat ie herrie maakte. Maar mij heb je nooit horen zeggen dat alles het eeuwige leven heeft.

Facta non verba

Enno

Na 300+ dkm zat er flinke speling op de waterpomp. Dit is een B5254FS blok. Het was maar goed dat deze vervangen werd bij de laatste riemwissel.

-D©©©L-

Citaat van: VolvoMafia op 12-06-2008 12:02:09
nee, die niet. De rolletjes en spanner en weet ik veel wat daar nog tussen zit behalve de pomp

Net als de riemspanner, die heeft toch ook het eeuwige leven ?
Hier doelde ik op. Of heb jij het over de multiriemspanner? Die heb ik vervangen omdat ie herrie maakte. Maar mij heb je nooit horen zeggen dat alles het eeuwige leven heeft.
Waarom de waterpomp dan niet mee gedaan ? Die maakt bijna net zoveel omwentelingen als de span en keerrol.

Walter

omdat die het goed deed en de spanrol stroef liep

Facta non verba